5x tips voor een gezonde snack

Je kent het wel om een uurtje of drie à vier heb je zin in wat lekkers. Je hoofd denkt: pak een lekker koekje of een stuk chocolade maar je verstand zegt dat je voor wat gezonds moet kiezen. Maar wat zijn nu gezonde tussendoortjes? We delen ze met je!

Fruit

Cliché maar waar, vers fruit is een gezond tussendoortje! Je kan hierbij denken aan een appel, mandarijnen, aardbeien of een handvol bosbessen. Allemaal boordevol vitaminen, mineralen en antioxidanten. Tip: kies fruit uit het seizoen! En je kan met elk stuk fruit natuurlijk ook een heerlijke smoothie maken. Onze top 5 favoriete gezonde snacks:

Groente

Dat groente gezond is, dat weten we natuurlijk. Groente kan dus ook heel goed als gezond en lekker tussendoortje. Je kan hierbij denken aan snoepgroente zoals komkommer, tomaat, paprika en worteltjes. Vind je een stukje groente los een beetje saai? Maak er dan een klein feestje van en combineer je gezonde snack met een lekkere hummus dip. Reepje paprika, komkommer of een knapperig worteltje. Doet ook perfect dienst als er spontaan borrelvisite op de stoep staat...

Noten

Noten bevatten veel gezonde vetten. Maar ook veel calorieën. Overdrijf dus niet! Een klein handje per dag is meer dan genoeg. Kies wat je lekker vindt. Cashewnoten, walnoten, pinda's, amandelen of ga voor een diverse notenmix. Let op, wil je je snack zo gezond mogelijk houden, kies dan voor ongebrande en ongezouten noten. Verder kom je in de notenmix vaak rozijnen of cranberry's tegen. Hierdoor kan de hoeveelheid suiker toenemen.

Kwark, yoghurt of (plantaardige) zuivel

Een schaaltje kwark, yoghurt of andere plantaardige zuivel met fruit, noten en zaden is een heerlijk tussendoortje. Varieer ontbijtgranen zoals muesli of granola en vers of gedroogd fruit, noten of zaden. Plantaardige alternatieven voor zuivel worden gemaakt op basis van bijvoorbeeld soja, noten, zaden, pitten of kokosolie. Ook bij deze alternatieven kun je kiezen uit bijvoorbeeld laag in suiker, -vet en -zout.

Rijstwafels en volkoren crackers 

Zin in een boterham? Kies een keertje voor een volkoren cracker of een rijstwafel. Net zo lekker en een stuk gezonder! Beleg hem met bijv. avocado, Hüttenkäse of humus. En als toppings kan je lekkere tomaatjes, komkommer of zaden en pitten gebruiken. Smullen maar!

Eet een week gezond, lekker én voordelig

Een week lang lekker, gezond én voordelig eten. Dat klinkt als een uitdaging. Maar het kan echt! We ontwikkelden een gezond weekmenu voor maar 5 euro per persoon per dag. Zo wordt het een eitje!

Bekijk het gezonde weekmenu

5 fabels & feiten over water drinken

Is water drinken gezond en hoeveel water moet je drinken? We geven antwoord op 5 feiten en fabels.

Lees meer over de fabels en feiten van water drinken

Gezonde groentesoorten

Niet iedere groentesoort is hetzelfde. Leer de verschillen in voedingsstoffen kennen middels onze top 5 van favoriete gezonde groentesoorten!

Lees meer over gezonde groentesoorten