In 6 stappen goedkoop en gezond eten

Goedkoop en gezond eten lastig? Dat hoeft helemaal niet! Als je maar slim koopt en kookt. Met dit stappenplan helpen we je om goedkoop en gezond te eten.

Stap 1: Ken de Schijf van Vijf

Om goedkoop, gezond te eten is het belangrijk dat je in de eerste plaats weet welke producten goed voor je zijn. De Schijf van Vijf helpt je om gezonde keuzes te maken. Hij bestaat uit de volgende categorieën:

  • Groente & fruit: Eet 250 gram groente en 2 stuks fruit per dag!

  • Eiwitten: ga voor vis, onbewerkt vlees, peulvruchten en eieren

  • Drinken: water, koffie & thee staan ook in de schrijf van vijf

  • Brood, graanproducten en aardappelen: kies zoveel mogelijk volkoren producten

  • Smeer en bereidingsvetten: ga voor zachte margarine of halvarine. Kies altijd voor vloeibaar i.p.v. hard bak- en braadvet.

Stap 2: Maak een lijstje en plan!

Probeer een weekmenu te maken en zet wat je nodig hebt op een boodschappenlijstje. Dit kan bijvoorbeeld in de AH app! Zo doe je minder ongezonde en prijzige impulsaankopen. Je kan ook groter inkopen, waardoor je vaker goedkoper uit bent. Maak vervolgens meerdere porties klaar en vries ze in. Door te plannen wat je gaat maken en je hier aan te houden, kan je gerichter en gezondere keuzes maken en koop je geen onnodige producten. Dit heeft weer veel invloed op je wekelijkse kosten.

Stap 3: Weggooien is zonde

Gooi de restjes broccoli van dinsdag weer in een ovenschotel van woensdag. Door alle restjes opnieuw in te plannen en te gebruiken weet je zeker dat je geen slappe, beschimmelde preien moet weggooien omdat je ze niet op tijd hebt opgegeten. Met restjes kun je vaak een nieuwe maaltijd maken. Denk aan een soepje, salade, omelet of roerbakgerecht. Ken je de koken met kliekjes recepten al? Hierdoor hoef je én minder weg te gooien én kun je het allemaal goedkoop en gezond houden. Tip: Albert Heijn gebruikt 35% stickers op vers producten. Deze korting wordt ingezet als een product tegen zijn of haar houdbaarheidsdatum aanloopt. Zo kan jij besparen op je wekelijke boodschappen en ga je voedselverspilling tegen.

Stap 4: Eet uit het seizoen

De meeste groente- en fruitsoorten hebben een periode in het jaar waarin ze klaar zijn om te oogsten. Denk aan aardbeien in de zomer en boerenkool in de winter. Op die momenten zijn ze op hun lekkerst en voordeligst. Sla dus toe op het juiste moment. Lees meer over seizoensgroenten en fruit.

Stap 5: De buitenbeentjes

Ken je onze Buitenbeentjes al? Dat zijn groenten en fruit die er iets anders uitzien dan we gewend zijn in Nederland. Kleine paprika’s of kromme komkommers bijvoorbeeld. Buitenbeetjes zijn net zo goed, gezond en voordelig!

Stap 6: Check onze Prijsfavorieten

Bij Albert Heijn hebben we een groot assortiment. Om daar als Prijsfavoriet uit te komen, lukt je niet zomaar. Alleen producten van topkwaliteit met een altijd lage prijs halen de selectie. Je herkent ze aan het blauwe duimpje.

Meer lezen?

6 tips om goedkoop boodschappen te doen

6 tips om goedkoop boodschappen te doen Daarom geven we je graag 6 tips waarmee jij goedkoop boodschappen kan doen.

Lees de tips

Hoe maak je het perfecte boodschappenlijstje?

Met dit stappenplan heb jij in een handomdraai een boodschappenlijstje waarmee je efficiënt boodschappen kan doen, voedselverspilling beperkt én geld kan besparen.

Lees meer over je perfecte boodschappenlijstje

4 tips om je boodschappen budget te verminderen

De boodschappen. We hebben vaak niet eens door hoeveel geld we daar wel niet aan uitgeven. Met deze 4 tips kan je jij je boodschappen budget verminderen.

Lees de tips
,