Kefir: alles wat je moet weten

Kefir. Een bijzonder woord voor een relatief simpel drankje. Wat is kefir nu precies? Waar smaakt het naar en kun je het ook zelf maken? We vertellen je er alles over.

Kommetje kefirkorrels

Wat is kefir?

Kefir is een melkdrankje dat wordt gemaakt door kefirculturen – dat zijn melkzuurbacteriën - en gisten toe te voegen aan melk, waardoor die gaat fermenteren. De bacteriën in kefir zetten een deel van de melksuikers (lactose) om in melkzuur. Hierdoor ontstaat een fris, lichtzuur melkdrankje. De gisten zorgen ook voor koolzuur, waardoor kefir licht prikkelend smaakt. Bijzonder!

Is kefir gezond voor je?

Kefir bevat veel eiwit, is goed verteerbaar en het is een grote bron van probiotica. Probiotica zijn bacteriën die levend aankomen in je darmen. En dan hebben we het dus over de goede soort bacteriën. Probiotica zouden een positief effect hebben op de gezondheid wanneer je er voldoende van binnen krijgt. Ze staan erom bekend dat ze darmklachten kunnen verminderen en zelfs kunnen bijdragen aan een verbeterde weerstand.

Glas kefir

Waar smaakt kefir naar?

Kefir (of: melkkefir) lijkt in de basis het meest op karnemelk. Maar door onder andere het koolzuurgas heeft toch het een heel eigen smaak. Een frissere en licht sprankelende versie van karnemelk komt waarschijnlijk het dichtst in de buurt.
Naast melkkefir bestaat er ook waterkefir. Waterkefir lijkt eigenlijk niet heel erg op melkkefir. Het smaakt namelijk eerder als een frisse limonade dan als een melkdrank. Waterkefir wordt dan ook niet gemaakt met melk, maar met waterkefirkorrels en suikerwater. Vaak worden ook gedroogde vruchten toegevoegd.

Hoe maak je zelf kefir?

Zelf kefir maken is vrij makkelijk. Je koopt een zakje melkkefirkorrels (inmiddels goed verkrijgbaar) en lost 50 gram kefirkorrels op in een liter ongekoelde melk. Bij voorkeur gebruik je hiervoor een weckfles, die je voor maximaal 75% vult. Vervolgens laat je dit afgesloten 24-48 uur staan op kamertemperatuur. De micro-organismen uit de kefirkorrels doen de rest. En voilà: na 24-48 uur heb je je eigengemaakte kefir! Welke melk je gebruikt (vol of mager) is naar eigen smaak, maar voor goede kefir heb je wel dierlijke melk nodig. Dus koemelk, geitenmelk of schapenmelk. Kefirkorrels hebben namelijk lactose (melksuikers) nodig om in leven te blijven en lactose komt alleen in dierlijke melk voor.
Zelfgemaakte kefir is ongeveer 48 uur houdbaar in de koelkast. Je kunt kefir ook kant-en-klaar kopen. In de supermarkt bijvoorbeeld.

eiwitrijke repen

8x eiwitrijke tussendoortjes

Genoeg eiwitten binnenkrijgen op een dag kan soms een uitdaging zijn. Handig om ze daarom niet alleen in je hoofdmaaltijden te verwerken.

Bekijk 8 eiwitrijke tussendoortjes
Zelfgemaakte amandeldrink

Alles wat je wilt weten over amandelmelk

Amandelmelk is een lekker plantaardig alternatief voor zuivel. Er zitten tal van voordelen aan dit alternatief, maar ook een paar nadelen. Lees hier welke.

Lees meer over amandelmelk
Smoothies gezonde tussendoortjes

5x tips voor een gezond tussendoortje

Je kent het wel om een uurtje of 15 à 16 heb je zin in wat lekkers. Maar wat zijn nu gezonde tussendoortjes? We delen ze met je!

Lees meer over gezonde tussendoortjes