Zelf dressing maken: 5 lekkere smaakcombinaties

Een mix van kruiden, olie en smaakmakers maakt of kraakt je salade. Je kan er natuurlijk voor kiezen om een kant-en-klare dressing te gebruiken, maar die zitten vaak vol met ongezonde geur- kleur en smaakstoffen. Daar gaat je gezonde hap. Dus wij maken ze liever zelf! We vertellen je alles over dressings en delen onze 5 favoriete combinaties met je.

Hoe maak je een gezonde dressing?

Het is heel gemakkelijk om zelf een gezonde dressing te maken. En nee, dat betekent niet dat je iedere dag aan dezelfde saaie yoghurtsaus moet zitten. Er is namelijk veel meer te doen met een salade dressing. Olijfolie kan de basis vormen van je dressing, maar je kan ook yoghurt gebruiken. Vervolgens kun je bijv. balsamicoazijn, mosterd, notenpasta of andere smaakmakers toevoegen. Ook verse kruiden kunnen je dressing extra boost geven! Zo kan je iedere dag weer een nieuwe combinatie proberen. Hier onder hebben wij vijf favorieten voor je opgeschreven.

5x lekkere en gezonde dressings

  • Stap 1. De combinatie citroensap, olijfolie, balsamicoazijn, zout en peper doet het altijd goed. Houd de verhouding één deel azijn en drie delen olie aan en voeg daarna smaakmakers als citroensap, peper en zout en eventueel mosterd, ui en kruiden toe.
  • Stap 2. Een andere lekkere combinatie is olijfolie, balsamicoazijn en oregano. Erg lekker op Italiaanse salades zoals mozzarella, tomaat en basilicum.
  • Stap 3. De yoghurt dressing mag ook niet ontbreken. Meng 1 eetlepel citroensap, 1 eetlepel olijfolie en 100 ml volle yoghurt door elkaar. Voilà! Je kan er ook nog lekkere verse kruiden als dille, bieslook, basilicum of peterselie door mengen!
  • Stap 4. Een andere favoriet is deze oosterse dressing van mosterd, sojasaus, balsamicoazijn, olijfolie en sesamolie! Meng van alle ingrediënten 1 eetlepel door elkaar en voeg er 2 eetlepels olijfolie door heen. Erg lekker, vooral met Oosters groenten!
  • Stap 5. Als laatste de klassieke vinaigrette dressing! Voeg 1 theelepel mosterd, 1 eetlepel witte wijnazijn en 3 eetlepels olijfolie door elkaar. Je kan hier ook nog een teentje knoflook aan toe voegen. Mengen maar en klaar!

Welke olie doe je door de de sla?

Olie is vaak de basis van iedere dressing. Je kan verschillende soorten olie gebruiken als basis. Je kan hierbij denken aan slaolie, ook wel arachideolie of sojaolie, koolzaadolie of olijfolie. Als je gebruik maakt van olijfolie kan je het beste Extra Vierge of Vierge olijfolie gebruiken.

Hoe bewaar je een dressing?

Een zelfgemaakte dressing kun je een paar dagen in de koelkast bewaren. Stop het in een schoon bakje of potje. Ruikt het gek of ziet het er gek uit? Dan is het tijd om je zelfgemaakte dressing weg te gooien.

Meer lezen?

Hoe maak je matcha thee?

Matcha thee, is dat nou extra gezond? En hoe maak je zelf een Matcha thee? Ontdek het in deze blog.

Lees alles over matcha thee

20x inspiratie voor op je boterham

Wat is precies gezond broodbeleg en wat kan je beter niet te vaak op je boterham smeren? We geven je handige tips en tricks om het smeren nog leuker te maken.

Lees meer over gezond broodbeleg

5 fabels & feiten over water drinken

Is water drinken gezond en hoeveel water moet je drinken? We geven antwoord op 5 feiten en fabels.

Lees de feiten en fabels over water drinken