5 fabels & feiten over water drinken

Is water drinken gezond en hoeveel water moet je drinken? We geven antwoord op 5 feiten en fabels.

Water drinken is gezond

Feit. Water drinken is hartstikke gezond! Vocht is belangrijk bij de opname van voedingsstoffen in de darm, het transport van voedings- en afvalstoffen in het lichaam, en het regelen van de lichaamstemperatuur.

Hoeveel water je moet drinken, verschilt per persoon

Feit. Je moet ongeveer 1,5 tot 2 liter vocht per dag drinken. Hoeveel vocht je nodig hebt, hangt af van hoeveel vocht je verliest. Dat verschilt per persoon en hangt af van de omstandigheden waarin je verkeert. Je hebt meer vocht nodig bij een hogere temperatuur of wanneer je veel sport en beweegt. Als je weinig beweegt en in koele ruimtes verkeert heb je minder vocht nodig.

Water drinken helpt bij afvallen

Feit. Veel water drinken en verder hetzelfde blijven eten en drinken, helpt niets. Water is wel een goede keuze om frisdrank en vruchtendranken mee te vervangen. Dat scheelt calorieën en draagt daardoor bij aan afvallen. Ook een glas water nemen in plaats van een calorierijk tussendoortje kan je op een moeilijk moment gebruiken om een verleiding te weerstaan.

Al het water is hetzelfde.

Fabel. Het verschil tussen kraanwater, bronwater en mineraalwater is wettelijk vastgelegd, maar al het water is wel even gezond. Natuurlijk mineraalwater en bronwater moeten afkomstig zijn van een erkende bron, veilig zijn om te drinken bij de bron en bij de bron worden gebotteld. Natuurlijk mineraalwater moet daarnaast beschikken over een stabiele minerale samenstelling. Voor bronwater is dat niet verplicht. Kraanwater kan uit verschillende bronnen afkomstig zijn en wordt gezuiverd voor het in onze leidingen belandt.

Water drinken kun je het best verdelen over de dag

Feit. Het is beter kleine hoeveelheden gedurende de dag te drinken dan een grote hoeveelheid in één keer. Wacht niet tot je dorst krijgt. Dorst is het eerste signaal dat je lichaam te weinig vocht krijgt.

Meer lezen?

Gezonde fruitsoorten

Iedere fruitsoort heeft zo z'n kwaliteiten. Maar welk fruit kies je dan precies? We hebben onze favoriete top 5 gezonde fruitsoorten voor je op een rijtje gezet.

Lees meer over gezonde fruitsoorten

Gezonde groentesoorten

Niet iedere groentesoort is hetzelfde. Leer de verschillen in voedingsstoffen kennen middels onze top 5 van favoriete gezonde groentesoorten!

Lees meer over gezonde groentesoorten

Hoe maak je de lekkerste cappuccino?

De Italiaanse favoriet die graag wordt gedronken in zowel het café als thuis op de bank. Wij helpen je met fijne tips en de beste producten om de lekkerste cappuccino te maken.

Lees meer over cappuccino