6 vragen over vezels. Hoe zit het precies?

Wat hebben volkorenbrood, hazelnoten en bramen met elkaar gemeen? Ze zitten vol met voedingsvezels. Vezelrijk eten is belangrijk hoor je vaak, maar wat zijn vezels precies? Waar zitten ze in? En waarom zijn vezels belangrijk voor je gezondheid? Wij beantwoorden de 6 meestgestelde vragen over vezels.

1. Wat zijn vezels?

Vezels, ook wel voedingsvezels genoemd, zijn onverteerbare deeltjes uit plantaardige producten. Ze worden niet door onze darmen verteerd. Vezels zijn belangrijke stoffen voor een gezonde spijsvertering. En ze dragen bij aan een verzadigd gevoel na het eten.

groente, fruit, noten en zaden

2. Waar zitten vezels in?

In groente, fruit, volkorenbrood, ontbijtgranen (zoals havermout), peulvruchten en verschillende soorten noten zitten veel voedingsvezels.
Binnen groenten zijn er een aantal extra vezelrijke groenten, zoals artisjok, knolselderij en boerenkool. Ook binnen de peulvruchten kunnen we 'winnaars' aanwijzen als het om vezels gaat. Bijvoorbeeld kidneybonen en bruine bonen,
In alle ‘witte’ producten zoals witbrood, gewone pasta, wraps en witte rijst en couscous zitten nauwelijks vezels. Daarom is het goed om altijd voor een volkoren variant te kiezen!

3. Waarom zijn vezels belangrijk voor onze gezondheid?

Vezels dragen onder andere bij aan een goede spijsvertering. Ze helpen de darmen gezond te houden en zorgen voor een goede stoelgang. Daarom zijn voedingsvezels belangrijk voor de gezondheid. Er zijn sterke aanwijzingen dat ze het risico op hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en darmkanker verminderen.

4. Hoe krijg ik voldoende vezels binnen?

Het advies is om per dag minimaal 25 tot 30 gram vezels via voeding binnen te krijgen. Je hebt bij vraag 2 kunnen zien dat vezels voorkomen in heel veel verschillende soorten voeding. Als je gevarieerd eet en dus producten kiest uit deze groepen, krijg je dageijks voldoende vezels binnen. Een voorbeeld hiervan voor een volwassene zou kunnen zijn om op een dag volkorenbrood, minimaal 250 gram groente, 2 stuks fruit en een handje ongezouten noten per dag te eten. En dit aan te vullen met voldoende peulvruchten en volkoren graanproducten zoals zilvervliesrijst en volkorenpasta. Vergeet ook niet voldoende water te drinken. Als je namelijk genoeg vocht binnenkrijgt, worden vezels beter opgenomen, en het houdt de ontlasting soepel. Bekijk ook onze tips over vezelrijk eten.

5. Waarom is volkoren gezonder?

Bij volkorenproducten wordt de hele graankorrel gebruikt voor het product. Dus de kern, maar ook de zemel, het vliesje dat om de kern zit. De voedingsvezel, en de meeste vitamines en mineralen, zitten in dit buitenste gedeelte van de graankorrel. Bij het malen van graankorrels tot bloem of het pellen van rijst wordt een groot deel van de vezels verwijderd. Daarom zijn zitten er in volkoren graanproducten meer vezels dan in witte soorten. Bij witte broden gebruiken bakkers dus alleen de kern van de korrel en niet het buitenste gedeelte.

6. Heeft meer vezels eten invloed op je gewicht?

Als je meer vezels eet, heb je sneller een verzadigd gevoel. Vezels zwellen namelijk voor een deel op, ze binden water, waardoor je maag voller wordt. Daardoor eet je dus wat minder en heb je wat minder snel weer trek. Dat is dus een mooi voordeel van vezelrijke voeding eten!

Meer lezen?

Smoothiebowl

Stap voor stap meer vezels eten

Wil je meer vezels eten, maar heb je geen idee waar je moet beginnen? Geen nood! Wij geven je 5 handige tips om je dagelijkse menu eenvoudig te verrijken met vezels.

Lees meer over vezelrijk eten
sperziebonen_spruitjes

10x de meest vezelrijke groenten

Vezelrijke voeding is belangrijk voor het gezond houden van je darmen. Met dit lijstje van de top 10 meest vezelrijke groenten helpen we je aan je dagelijkse hoeveelheid vezels.

Bekijk de meest vezelrijke groenten
Bladeren van kool

Gezonde groentesoorten

Niet iedere groentesoort is hetzelfde. Leer de verschillen in voedingsstoffen kennen middels onze top 5 van favoriete gezonde groentesoorten!

Lees meer over gezonde groentesoorten