6 vragen over vezels. Hoe zit het precies?

Wat hebben volkorenbrood, hazelnoten en bramen met elkaar gemeen? Ze zitten vol met voedingsvezels. Als het gaat om vezels zijn dit de 5 vragen die vaak worden gesteld.

Wat zijn vezels?

Voedingsvezels, ook wel vezels genoemd, is de verzamelnaam voor een diverse groep koolhydraten die niet door onze darmen worden verteerd of opgenomen.

Waarom zijn vezels belangrijk?

Vezels zijn belangrijk voor onze gezondheid. Ze dragen o.a. bij aan een goede spijsvertering. Ze zijn belangrijk om de darmen gezond te houden en zorgen voor een goede stoelgang. Er zijn sterke aanwijzingen dat ze het risico op hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en darmkanker verminderen. Het advies is 30 tot 40 gram voedingsvezels per dag te eten.

Waar zitten vezels in?

Vezels zitten voornamelijk in groente, fruit, volkorenbrood, volkorenpasta, havermout, zilvervliesrijst, peulvruchten, zoals bruine bonen, kikkererwten en linzen en noten. In alle ‘witte’ producten zoals witbrood, gewone pasta, wraps en witte rijst en couscous zitten nauwelijks vezels. Kies dus altijd voor de volkoren variant!

Hoe krijg ik voldoende vezels binnen?

Eet gevarieerd en zorg dat er gedurende de dag voldoende vezels op het menu staan. Het advies voor een volwassene is dan ook om naast volkorenbrood, ten minste 250 gram groente, 2 stuks fruit en een handje ongezouten noten per dag te eten. Vul dit aan met voldoende peulvruchten en graanproducten zoals zilvervliesrijst en volkorenpasta. Vergeet ook niet voldoende water te drinken. Als je namelijk genoeg vocht binnenkrijgt worden vezels beter opgenomen, en het houdt de ontlasting soepel. Stap voor stap vezelrijk eten? Bekijk onze tips.

Waarom is volkoren gezonder?

Bij volkorenproducten wordt de hele graankorrel gebruikt. Dus de kern, maar ook de zemel, het vliesje dat om de kern zit. De voedingsvezel, en de meeste vitamine en mineralen, zitten in dit buitenste gedeelte van de graankorrel. Bij het malen van graankorrels tot bloem of het pellen van rijst wordt een groot deel van de vezels verwijderd. Daarom zijn volkorengraanproducten rijker aan vezels dan witte soorten. Bij witte broden gebruiken bakkers dus alleen de kern van de korrel en niet het buitenste gedeelte.

Heeft meer vezels eten invloed op je gewicht?

Een klein beetje. Het is vooral goed voor mensen met diabetes, omdat het ook de insuline en suikerhuishouding in balans houdt. Als je meer vezels eet, heb je sneller een verzadigd gevoel. Vezels zwellen namelijk voor een deel op, ze binden water, waardoor je maag voller wordt. En je dus wat minder trek hebt. Er is daardoor een klein effect op je gewicht, omdat je minder eet.

Meer lezen?

Stap voor stap meer vezels eten

Wil je meer vezels eten, maar heb je geen idee waar je moet beginnen? Geen nood! Wij geven je 5 handige tips om je dagelijkse menu eenvoudig te verrijken met vezels.

Lees meer over vezelrijk eten

Gezonde groentesoorten

Niet iedere groentesoort is hetzelfde. Leer de verschillen in voedingsstoffen kennen middels onze top 5 van favoriete gezonde groentesoorten!

Lees meer over gezonde groentesoorten

Gezonde fruitsoorten

Iedere fruitsoort heeft zo z'n kwaliteiten. Maar welk fruit kies je dan precies? We hebben onze favoriete top 5 gezonde fruitsoorten voor je op een rijtje gezet.

Lees meer over gezonde fruitsoorten
,