Stap voor stap meer vezels eten

Wil je meer vezels eten, maar heb je geen idee waar je moet beginnen? Geen nood! Wij geven je 5 handige tips om je dagelijkse menu eenvoudig te verrijken met vezels.

Tip 1: van wit naar volkoren

Vervang witbrood door volkorenbrood, witte pasta door volkorenpasta en witte rijst door zilvervlies rijst. Een makkelijke manier om te wennen aan een nieuw eetpatroon.

Vervang bijvoorbeeld eens..

Meer inspiratie nodig? Bekijk de foodswap recepten

Tip 2: 250 gram groente + 2 stuks fruit

Je komt een heel eind als je elke dag minimaal 250 gram groente en 2 stuks fruit eet. Begin al bij het ontbijt met wat aardbeien of appel door de yoghurt en zorg voor gezonde tussendoortjes zoals snoeppaprika, komkommer, radijsjes, wortels, appels en peren. Ook gedroogd fruit zoals pruimen zit vol vezels. Als je er een paar van op hebt hoef je niets anders meer!

Tip 3: Bonen op tafel

Vezelrijk eten kan heel simpel door meer bonen te eten. Bruine bonen, kidneybonen, linzen, kikkererwten, witte bonen, zwarte bonen: je ziet peulvruchten steeds vaker op tafel verschijnen. En dat is logisch, want ze zitten boordevol vezels, zijn voedzaam en veelzijdig. Denk aan kindeybonen in een wrap, hummus of linzensoep.

Meer inspiratie nodig? Bekijk de eten-uit-blik recepten en recepten met peulvruchten van Allerhande.

Tip 4: Handje noten

Zin in een tussendoortje? Neem een handje ongezouten noten! Niet alleen erg lekker, maar ze bevatten veel vezels en gezonde vetten. Je kunt ook amandelen, para-, pecan- of hazelnoten of zaden zoals zonnebloempitten en chiazaad door de salade doen. Of zelfs over de pasta of door de stamppot roeren.

Tip 5: Drink veel

Zet een karaf met water en een volle fruitschaal op tafel. Als je namelijk genoeg vocht binnenkrijgt worden vezels beter opgenomen, en het houdt de ontlasting soepel. Drink dus voldoende water, af en toe een kop thee of koffie zonder suiker en eet genoeg groente en fruit.

Meer lezen?

6 vragen over vezels. Hoe zit het nu precies?

Wat hebben volkorenbrood, hazelnoten en bramen met elkaar gemeen? En waarom zijn ze zo belangrijk voor onze gezondheid? We vertellen je alles over vezels!

Lees meer over vezels

Gezonde fruitsoorten

Iedere fruitsoort heeft zo z'n kwaliteiten. Maar welk fruit kies je dan precies? We hebben onze favoriete top 5 gezonde fruitsoorten voor je op een rijtje gezet.

Lees meer over gezonde fruitsoorten

5 fabels & feiten over water drinken

Is water drinken gezond en hoeveel water moet je drinken? We geven antwoord op 5 feiten en fabels.

Lees de fabels en feiten over water drinken
,