20x gezonde inspiratie voor op je boterham

Wat is precies gezond broodbeleg en wat kan je beter niet te vaak op je boterham smeren? Er is zo veel keuze aan beleg, van zoet tot hartig en plakjes tot smeersels. Natuurlijk kunnen chocoladepasta en hagelslag wel eens, maar hier vind je gezonde inspiratie voor op je boterham.

10x gezond smeren

Je kan eindeloos variëren met smeren! Dat smeerkaas 20+ of zuivelspread light goede keuzes zijn, dat wist je vast al. Alleen wat dacht je van cottage cheese met een vleugje peper en wat plakjes komkommer? Verder zijn 100% notenpasta’s ook een optie, want een handje noten per dag is gezond. Met twee boterhammen met 100% Pindakaas zit je daar ongeveer op. Naast deze klassiekers komen er steeds meer groentespreads bij. Je kan deze spreads natuurlijk kopen, maar ook gemakkelijk zelf maken. Zo heb je altijd je eigen verse hummus, groentespread of bijvoorbeeld Baba ganoush in je koelkast staan.

En hoe zit het dan met boter? Roomboter bevat in verhouding veel verzadigde vetten. Daarom worden halvarine en margarine aangeboden als alternatief. Deze twee alternatieven bevatten meer vitamine D en minder verzadigde vetten.

5x toch even wat anders

Vleeswaren staan niet in de Schijf van Vijf, aangezien vleeswaren vaak veel vet en zout bevatten. Toch kan je vleeswaren als ham, boterhamworst en kipfilet wel maximaal één keer per dag wel eten. Deze drie soorten vleeswaren zijn namelijk minder vet, alleen bevatten wel zout. Kaas bevat daarentegen veel vetten, dus ook hiervoor geldt niet te veel kaas als je gezond wil eten. Je kan ook kiezen voor 30+ kaas, deze kaas bevat minder vet en meer calcium. Ook zachte geitenkaas is een bewuste keuze.

De avocado is gezond, maar in tegenstelling tot andere groente bevat de avocado veel vetten. Daardoor bevat een avocado ook meer calorieën. Een hele avocado is namelijk al goed voor ongeveer 360 kcal. Je kan natuurlijk ook een deel van de avocado eten en de rest in blokjes invriezen.

5x gezonde toppings

  • Groente zoals komkommer, paprika, tomaat, wortel, avocado of sla
  • Fruit zoals bijvoorbeeld stukjes appel of bijvoorbeeld plakjes banaan
  • Noten & zaden als zonnebloempitten, lijnzaad, chiazaad, cashewnoten
  • Kruiden & specerijen: kerriepoeder, paprikapoeder, peper of Ras el hanout.

Naast variëren in broodbeleg kan je natuurlijk ook een feestje van het beleggen maken! Een boterham met 30+ kaas of cottage cheese is bijvoorbeeld heerlijk met wat peper en rucola. Wist je dat plakjes komkommer of banaan ook heerlijk zijn op een boterham pindakaas? Daarnaast kan je ook eindeloos afwisselen met wat kruiden over je groentespreads of zuivelspread. Bekijk meer gezonde lunch recepten. Veel plezier met smeren!

Meer lezen?

Gezonde fruitsoorten

Iedere fruitsoort heeft zo z'n kwaliteiten. Maar welk fruit kies je dan precies? We hebben onze favoriete top 5 gezonde fruitsoorten voor je op een rijtje gezet .

Lees meer over gezonde fruitsoorten

5 fabels & feiten over water drinken

Is water drinken gezond en hoeveel water moet je drinken? We geven antwoord op 5 feiten en fabels.

Lees de fabels en feiten over water drinken

Seizoensgroente en -fruit

Groente en fruit uit het seizoen en van eigen bodem zijn het allerlekkerst. Ontdek welke groente- en fruitsoorten in welk seizoen groeien.

Lees alles over seizoensgroente en -fruit