Hoeveel suiker mag je per dag?

50 gram, zoveel adviseert de Wereldgezondheidsorganisatie om dagelijks maximaal te consumeren. Maar een maximum van 25 gram is nog beter, bijvoorbeeld met het oog op tandbederf.

Hoeveel gram suiker bevat een suikerklontje? Nou, ongeveer 4,5 gram suiker. Dat betekent dat je niet meer dan 5,5 suikerklontje per dag zou mogen eten. 25 gram suiker, zo veel zit ongeveer in 1 glas (250 ml) frisdrank. Dit advies gaat over vrije suikers, fruit valt daar bijvoorbeeld niet onder.

Fruitsuikers

Fruit bevat wel suiker, maar voorziet je lichaam ook van de nodige vitamines, mineralen en vezels. Daarbij kan je niet altijd voorkomen dat je suiker binnen krijgt en dit is ook niet nodig. Verschillende producten in de Schijf van Vijf bevatten suiker. Een appel bevat bijvoorbeeld 14 gram aan suikers, maar is volgens de Schijf van Vijf een gezonde keuze. Ook een glas melk bevat suiker, namelijk lactose, maar is net zo goed een gezonde keuze.

Eten volgens de Schijf van Vijf

In tegenstelling tot snoep en koek, is een appel een bron van benodigde vitamines en vezels en zijn melk en yoghurt een bron van eiwitten, vitaminen en mineralen. Als je eet volgens de Schijf van Vijf krijg je de voedingsstoffen binnen die je nodig hebt.

Meer weten over vrije suikers?

Wat is suiker?

Suiker is een zoete stof, die van nature voorkomt in voedingsmiddelen zoals in fruit, groente en zuivel. Suiker wordt ook aan producten toegevoegd om het product zoeter te maken of om de structuur of houdbaarheid van het product te verbeteren. Suiker behoort tot de koolhydraten.

www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/eiwitten.aspx

Natuurlijk en toegevoegde suiker, wat is het verschil?

'Gezonde suiker' bestaat niet. Je lichaam maakt geen onderscheid tussen natuurlijke suikers, zoals in een appel of melk, en toegevoegd suiker, zoals in snoep. In fruit zitten fruitsuikers, namelijk glucose en fructose en in melk zit lactose, ook wel melksuiker genoemd.

Toegevoegde suikers

Toegevoegd suiker is suiker die door fabrikanten aan producten wordt toegevoegd. Ook kan je zelf suiker toevoegen aan je eten of drinken, bijvoorbeeld door suiker toe te voegen in je thee of koffie. Er bestaan suikervervangers zoals de zoetstoffen aspartaan en stevia. Deze suikervervangers geven een zoete smaak aan je eten of drinken zonder dat het echt suiker is.

Natuurlijke suikers

Toch is een appel wel gezonder dan snoep. In fruit zitten namelijk ook andere belangrijke voedingsstoffen, zoals vezels en vitamine C. Fruit is dus gezonder dan snoep en snacks die wel veel suiker, maar verder weinig nuttige voedingsstoffen bevatten. Het advies is dan ook om 200 gram fruit per dag te eten. Ook melk en melkproducten leveren goede voedingsstoffen zoals eiwitten, calcium en vitamine B12.

Lees meer op de website van het Voedingscentrum

Een nieuw etiket

Steeds meer consumenten zijn bewust bezig met hoeveel suiker zij binnenkrijgen. Ze willen niet alleen minder suiker in producten, maar vragen ook meer inzicht in de samenstelling van de producten. Op basis van klantonderzoek ontwikkelde Albert Heijn een nieuw etiket voor de eigen merkproducten dat meer transparantie biedt over het product.

Etiket met meer informatie

Zo wordt naast het totaal aantal gram suiker en zout ook het aantal gram toegevoegd suiker en toegevoegd zout per 100 gram vermeld. Daarnaast geeft het etiket aan hoeveel van de dagbehoefte aan bijvoorbeeld suiker, zout en vet een portie van het product bevat. Verder worden E-nummers niet alleen als nummers vermeld, maar ook uitgeschreven omdat blijkt dat consumenten het vaak niet duidelijk vinden waar deze nummers voor staan.

Meer weten over etiketten lezen?

Wat zit er in jouw boodschappen?

Wat zit er eigenlijk in de boodschappen die je koopt? Daar kom je snel achter met "Mijn Voedingswaarden" op ah.nl. Hiermee laten we je zien hoeveel van een bepaalde voedingswaarde in je aankopen zit. We kunnen jouw hoeveelheid suiker meten en zeggen wat je suikerwaarden zijn. Je kan ook voor een alternatief product kiezen met bijvoorbeeld minder suiker of meer vezels.

Geef je feedback

We zijn benieuwd wat jij van deze nieuwe service vindt. Daarom de vraag of jij deze eerste versie wilt testen en ons je (ongezouten) feedback wilt geven. Jij helpt zo mee aan de verdere ontwikkeling.

Ga naar jouw overzicht

Diabetes Fonds

Albert Heijn trekt met het Diabetes Fonds op om de beweging op minder suiker te versnellen. Niet alleen door minder suiker in producten te doen, maar ook door inzicht te geven in de suikerconsumptie en alternatieven te bieden.

Lees meer over het Diabetes Fonds

Kwestie van wennen

Vind je minder suiker niet lekker? Probeer dan het volgende experiment:

Doe 4 weken een schep of klontje minder suiker in je koffie of thee. Je zult merken dat je smaakpapillen hier snel aan wennen. Neem je na deze afgesproken periode weer je normale suikerinname, dan zal je merken dat dit ineens heel zoet is.

Meer weten over hoe je minder suiker kan eten?

Wat doet suiker met je lichaam?

Suiker bestaat uit fructose en glucose. Fructose wordt verwerkt door je lever. Glucose wordt opgenomen in bloed. Daarna zorgt het hormoon insuline ervoor dat de glucose in je weefsels terecht komt als brandstof.

Meer informatie over suiker
Loading interface...