Wat is zout?

6 gram, dat is de maximale hoeveelheid zout die we per dag binnen zouden moeten krijgen. Helaas komt 85 procent van alle Nederlanders daar ver bovenuit: volwassen mannen eten gemiddeld 10 gram zout per dag en vrouwen gemiddeld 7.5 gram zout per dag.

80% van het zout dat we eten, komt uit voedingsmiddelen waar zout van nature in zit of waar het aan toe is gevoegd door fabrikanten. 20% van het zout dat we eten, voegen we zelf toe bij het koken of aan tafel om het gerecht op smaak te brengen.

Naar Voedingscentrum

Zout = zout

Himalayazout, zeezout of Keltisch zout... Hoe bijzonder het ook klinkt, zout blijft zout. Deze soorten bevatten naast natrium ook mineralen zoals magnesium en calcium, maar zo gering dat het bij normale consumptie geen gezondheidswinst oplevert.

Kwestie van wennen

Vind je minder zout niet lekker? Probeer dan het volgende experiment:

  • Gebruik 4 weken lang minder zout in je eten en tijdens het koken. Je zal merken dat je smaakpapillen hier snel aan wennen. Neem je na deze afgesproken periode weer je normale zoutinname, dan zal je merken dat dit ineens heel zout is.

Hoe eet ik minder zout?

  • Door je eigen sauzen te maken krijg je veel minder zout binnen
  • Gebruik andere smaakmakers, zoals kruiden, om je eten op smaak te brengen
  • Hoe fijner het zout, hoe beter je het proeft. Laat de zoutmolen staan
  • Je krijgt minder zout binnen als je eet volgens de Schijf van Vijf

Meer lezen?

Alles over voedingsstoffen

Wat zijn gezonde voedingsstoffen en welke hoeveelheden worden geadviseerd? Wij helpen je graag een handje mee met ons handige overzicht.

Gezond eten

Gezond eten, dat willen we allemaal! Wij helpen je graag een handje met gezonde en lekkere recepten.

Weerstand. Hoe werkt dat eigenlijk?

Met een goede weerstand is je lichaam beter bestand tegen virussen en ziekmakende bacteriën. Zo word je minder snel ziek en mocht je onverhoopt toch ziek worden, dan herstel je sneller.

Lees meer over gezondheid en weerstand