Klachten door de overgang? 3 voedingstips

Uit steeds meer onderzoek blijkt, dat vrouwen die gezonder leven echt minder last hebben van overgangsklachten. Zo kan een goede voeding helpen tegen opvliegers en nachtzweten. Huisarts Tamara de Weijer zet haar belangrijkste adviezen op een rij

1. Eet puur natuur

In de overgang is het belangrijk dat je je lichaam alle voedingsstoffen geeft die het zo hard nodig heeft. Vers, puur en zo onbewerkt mogelijk is dan de beste keuze. En dat is precies waar al onze recepten je bij helpen. Voor elk moment van de dag. Ze zitten vol groente en fruit, gezonde vetten uit bijvoorbeeld olijfolie, avocado en noten én goede eiwitten, zoals uit vlees of vis, ei en peulvruchten. Als een recept granen bevat, is het de volkorenvariant, want daar heeft je lichaam meer aan. We voegen geen suiker en zout toe, maar natuurlijke smaakmakers. Deze gezondere manier van eten kan helpen tegen overgangsklachten en om af te vallen. Belangrijk, want vrouwen met overgewicht hebben vaak nóg meer last van de overgang.

2. Hou het lekker simpel

Natuurlijk wil je vooral lekker eten. Zonder dat het je veel tijd en moeite kost. Dat kan! Om je te helpen wennen aan deze andere manier van eten, kun je in de gratis Mijn Leefstijlcoach app allerlei challenges doen. Daarin krijg je recepten voor volwaardige maaltijden die goed verzadigen en energie geven. Ook geven we veel uitleg en tips. Denk aan extra coaching om bijvoorbeeld meer groente te eten en minder koolhydraten te gebruiken. Een goede combinatie die je kan helpen afvallen.

3. Minderen is beter

Opvliegers en nachtzweten kunnen verergeren door het gebruik van koffie, thee, chocolade en alcohol. Ontdek bijvoorbeeld onze challenges ‘Suikerbewuste tussendoortjes’ en ‘Snacken met groenten’ in de Mijn Leefstijlcoach app. Deze maken het makkelijker om gezondere keuzes te maken. En met de challenge ‘Alcoholpauze’ kun je in 2 weken tijd zelf ervaren wat het met je overgangsklachten doet. Bij sommige vrouwen helpt het ook om te minderen met citrusvruchten en sterke kruiden

Bewegen, slapen en ontspannen

Naast voeding, is het ook belangrijk om naar de rest van je leefstijl te kijken. Meer bewegen zorgt ervoor dat je je fitter, energieker en minder stijf voelt. Langer en beter slapen helpt je om je klachten beter te kunnen verdragen. En vaker ontspannen is een fijne manier om de kans op opvliegers te verminderen. Rook je? Vrouwen die veel roken komen eerder in de overgang.

Ga naar de gratis Mijn Leefstijlcoach app en start een van de challenges die je kunnen helpen om je leefstijl gezonder te maken. Kies er een waar je veel zin in hebt, dat geeft de meeste kans van slagen. En omdat succes naar meer smaakt (en onze challenges je vaak meer energie geven), lukt het jou steeds makkelijker om door te gaan en vol te houden!

Lekker in je vel blijven met Mijn Leefstijlcoach

Gezonder leven? Dat kan al in kleine stappen. Afvallen, meer energie, gezond ouder worden: wat jouw doel ook is, in de app vind je volop inspiratie.

Meer doen?

Lekkerder in je vel

We helpen je graag op weg om op een makkelijke manier gezondere keuzes te maken. Goed eten, bewegen, ontspannen en slapen: het kan enorm helpen om je fitter te voelen.

Ontdek wat jij kan doen

Download Mijn Leefstijlcoach

Wil jij gezonder eten, meer bewegen, beter slapen of vaker ontspannen? Het lukt je met de gratis Mijn Leefstijlcoach app van Albert Heijn. Kies een challenge die bij jou past en begin vandaag nog!

Download de gratis app