Waarom krachttraining slim is in de overgang

Veel vrouwen komen in (en na) de overgang aan. Hormonen spelen zeker een rol, al is de belangrijkste reden het verlies van spiermassa. Minder spieren en meer vetmassa zorgen ervoor dat de stofwisseling vertraagt en vrouwen makkelijker aankomen. Wat helpt? Spieren kweken! 

Daar knap je van op

Meer bewegen helpt je op allerlei manieren om beter door de overgang te komen. Je voelt je fitter, energieker en minder stijf. Lopen, rennen, dansen, springen en andere vormen van beweging waarbij je op je benen staat, helpen om het risico op osteoporose (botontkalking) te verminderen. Als je je hart flink uitdaagt, verlaag je ook de kans op hart- en vaatziekten. En natuurlijk voel je je al snel extra lekker als je meer gaat bewegen, en vergroot je de kans dat dat nog lang zo blijft.

Juist nu: krachttraining

Opvliegers, nachtzweten, stemmingswisselingen en slaapproblemen: de hormonale veranderingen tijdens de overgang kun je op allerlei manieren voelen. Veel vrouwen hebben ook last van pijnlijke of stijve spieren en gewrichten. Maar wist je dat spieren je juist ook kunnen helpen om op een gezond gewicht te blijven? Sterke spieren zorgen er namelijk voor dat je stofwisseling sneller gaat. Je verbrandt meer energie, zelfs als je niks doet. Waardoor je minder makkelijk aankomt. Trainen dus, die spieren! Dat hoeft niet in de sportschool, dat kan ook heel goed thuis. En nee, daar ben je nooit te oud voor. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat mensen tot op hoogbejaarde leeftijd nog spiermassa kunnen aanmaken.

Stap voor stap

Het punt is, dat veel vrouwen door al die overgangsklachten helemaal geen zin hebben om in actie te komen. Zij willen zitten, op de bank. Heel logisch, maar uiteindelijk ga je je daar niet beter door voelen. Sterker nog, je krijgt er alleen maar nóg minder energie van. Hoe verander je nou die weerzin in weer-zin? Heel simpel: door wél te proberen van die bank te komen. Zeg tegen jezelf dat een krachttraining van 5 minuten al genoeg is. Wil je daarna stoppen? Prima, je hebt toch een eerste stap gezet. Denk je na 5 minuten: eigenlijk best lekker, ik ga door? Dát is wat bewegen met je doet! 

Lekker in je vel blijven met Mijn Leefstijlcoach

Gezonder leven? Dat kan al in kleine stappen. Afvallen, meer energie, gezond ouder worden: wat jouw doel ook is, in de app vind je volop inspiratie.

Meer doen?

Lekkerder in je vel

We helpen je graag op weg om op een makkelijke manier gezondere keuzes te maken. Goed eten, bewegen, ontspannen en slapen: het kan enorm helpen om je fitter te voelen.

Ontdek wat jij kan doen

Download Mijn Leefstijlcoach

Wil jij gezonder eten, meer bewegen, beter slapen of vaker ontspannen? Het lukt je met de gratis Mijn Leefstijlcoach app van Albert Heijn. Kies een challenge die bij jou past en begin vandaag nog!

Download de gratis app