Moeheid verhelpen

Wat is het en hoe krijg je meer energie?

Futloos, slaperig, lichamelijk uitgeput: er zijn allerlei soorten moeheid. Wat zijn de oorzaken en wat kan je er zelf aan doen? Huisarts Tamara de Weijer praat je bij.

Welke soorten moeheid zijn er?

Je kan je op verschillende manieren moe voelen. Als je bijvoorbeeld niet goed slaapt, voelt moeheid aan als slaperigheid. En ook na het sporten kan je lichaam ‘op’ voelen. Maar er zijn ook soorten moeheid die niets te maken hebben met slaap en beweging. Je hebt dan vooral te weinig energie. Je hebt nergens zin in. Je bent sloom, gestrest en chagrijnig. Ook kan het voelen alsof je hoofd heel vol zit. Het is lastiger om je te concentreren en je bent vergeetachtig. Bij te weinig energie kan je dit ook aan je lichaam merken. Je bent uitgeput en niet vooruit te branden.

Wat zijn de oorzaken van te weinig energie?

De belangrijkste oorzaken zijn stress, ziekte en een ongezonde leefstijl. Ze hebben allemaal invloed op elkaar:
  • Stress kan komen door problemen thuis, op het werk of met de studie. Ook eenzaamheid, piekeren, angst, geldzorgen en het lastig vinden om je grenzen aan te geven, kunnen stress geven.
  • Allerlei ziektes kunnen tot moeheid leiden. Denk aan bijvoorbeeld hormonale afwijkingen, diabetes, ontstekingsziektes zoals griep, reuma en de ziekte van Crohn. Ook is moeheid een klacht bij hart- en longziektes, depressie en long covid. Ben je langer dan 6 maanden moe en vinden artsen geen andere ziekte, dan kan de diagnose chronisch vermoeidheidssyndroom worden gesteld. Medicijnen kunnen ook zorgen voor een moe gevoel. Denk aan geneesmiddelen tegen allergieën of cholesterolverlagers.
  • Een ongezonde leefstijl is een belangrijke oorzaak van te weinig energie. Alle cellen in je lichaam hebben gezond eten en voldoende beweging, slaap en ontspanning nodig om hun werk goed te kunnen doen. Als je ongezond leeft, krijgt je lichaam dus niet wat het nodig heeft. En daar kan je heel moe van worden.

Wanneer moet je naar de dokter?

Neem contact op met je huisarts als je niet alleen heel moe bent, maar ook:
  • vaak moet plassen en veel dorst hebt. Het kan zijn dat je diabetes hebt;
  • heel benauwd en kortademig bent en/of een druk op je hart voelt of hartkloppingen hebt;
  • heel somber, angstig en/of gespannen bent;
  • als je ineens veel afvalt zonder dat het je bedoeling is, je minder zin hebt om te eten, je ‘s nachts veel zweet en als je ineens anders dan anders poept;
  • je graag meer energie wilt, maar zelf niet goed weet hoe. Of als het je niet lukt om dit voor elkaar te krijgen.

Zo krijg je meer energie: 4 tips van huisarts Tamara de Weijer

  1. Wees je eigen onderzoeker. Ga eens na hoe waarom jij zo moe bent. Zeg je vaak ‘ja’ tegen anderen, ook als je geen energie hebt? Heb je problemen op je werk, met je familie of met geld? Kom je er niet helemaal uit of weet je niet goed wat je zou kunnen veranderen? Neem dan contact op met je huisarts.
  2. Zoek hulp. Veel mensen zijn moe door hoe ze zich gedragen en hoe ze over zichzelf en de wereld denken. Dit hebben ze vaak in hun opvoeding zo geleerd. Het kan heel lastig zijn voor jezelf om dit duidelijk te krijgen en te veranderen. Je huisarts kan je helpen of doorverwijzen.
  3. Eet beter. Veel mensen hebben geen idee hoeveel energieker ze zich zouden kunnen voelen door goede voeding: de brandstof voor al je cellen en weefsels. Als je veel suiker, vet en zout eet, en juist weinig groente en andere gezonde ingrediënten, gaat je lichaam protesteren. Het is dan net alsof je benzine gooit in een dieselauto. Je komt heus nog wel vooruit, maar op een gegeven moment sta je stil. In de gratis Mijn Leefstijlcoach app vind je allerlei challenges die je helpen om beter te eten. Lekkere, makkelijke recepten en tips vind je bijvoorbeeld bij ‘Betaalbaar en gezond’, ‘Minder suiker’ en ‘Meer groenten’.
  4. Leef een stapje gezonder. Ook voldoende beweging, slaap en ontspanning helpen om meer energie te krijgen. In de gratis Mijn Leefstijlcoach app vind je allerlei challenges die je hierbij helpen. Kies iets wat je leuk lijkt om te doen, zo voelt de drempel minder hoog. Denk aan de ontspanningschallenges ‘Meer genieten met micropauzes’ en ‘Weg met energievreters’, of doe de slaapchallenge ‘Jouw relaxte avondritueel’. Meer bewegen met weinig tijd? Probeer ‘Microwandelingen: 5 minuten’. Door de eenvoudige opdrachten en tips in al deze challenges merk je al snel dat je steeds meer energie krijgt. En dat wil je.

Lekker in je vel blijven met Mijn Leefstijlcoach

Gezonder leven? Dat kan al in kleine stappen. Afvallen, meer energie, gezond ouder worden: wat jouw doel ook is, in de app vind je volop inspiratie.

Meer doen?

Lekkerder in je vel

We helpen je graag op weg om op een makkelijke manier gezondere keuzes te maken. Goed eten, bewegen, ontspannen en slapen: het kan enorm helpen om je fitter te voelen.

Ontdek wat jij kan doen

Download Mijn Leefstijlcoach

Wil jij gezonder eten, meer bewegen, beter slapen of vaker ontspannen? Het lukt je met de gratis Mijn Leefstijlcoach app van Albert Heijn. Kies een challenge die bij jou past en begin vandaag nog!

Download de gratis app