Meer energie

Tips en meer voor een energieke zomer

Bakken vol energie krijgen, begint met kleine stappen zetten. Hoe je dat doet? Onze experts zetten hieronder hun 7 beste tips op een rij. Zin om er meer werk van te maken?

1. Beter eten

Diëtist Steffi Haazen: ‘Voeding is brandstof en levert bouwstoffen voor al je cellen en weefsels. Eet je veel producten met toegevoegde suiker, vet en zout? En juist weinig groente? Dan kun je dat merken aan je energieniveau, darmen en huid. Probeer daarom aan al je maaltijden een gezonde draai te geven.’

2. Nee is ook een antwoord

Psycholoog Hanan Haddouch: ‘Zeg je vaak ‘ja’ terwijl je eigenlijk ‘nee’ bedoelt? Dit kan je veel energie kosten. Bewaak daarom beter je grenzen en zeg alleen ‘ja’ tegen dingen die je energie géven. Leren hoe je dat doet? Start de challenge ‘Weg met energievreters’ in de gratis Mijn Leefstijlcoach app.’

3. Lekker bewegen

Beweegcoach Han de Hair: ‘Een makkelijke en gezonde manier om meer energie te krijgen, is door (meer) te bewegen. Je bloed gaat beter stromen en je uithoudingsvermogen neemt toe.'

4. Geniet van micropauzes

Psycholoog Hanan Haddouch: ‘Neem elke 2 uur even een korte pauze. 5 of 10 minuten is al genoeg. Zo voorkom je dat je ongemerkt steeds meer spanning opbouwt. Stress slurpt energie! Doe in zo'n micropauze iets waar je hoofd echt van tot rust komt. Liefst zonder beeldschermen. Muziek luisteren, een korte wandeling maken, je tuin vegen: geniet ervan!’

5. Ga voor meer vezels

Dietiste Steffi Haazen: 'Als je een maaltijd neemt met veel vezels, komt de energie uit je lichaam langzaam vrij. Zo hou je lekker lang een vol gevoel. Vezels zijn ook goed voor je spijsvertering. Producten met langzame koolhydraten bevatten vaak veel vezels. Goede voorbeelden zijn zilvervliesrijst, volkorenproducten, groente, fruit, bonen, erwten en linzen. Zet er dus vaak je tanden in!'

6. Laat de slaap maar komen

Slaapcoach Merijn van de Laar: ‘Wie beter slaapt, heeft meer energie. Maar wat nou als dat niet goed lukt? Het is belangrijk om 's avonds de slaap over je heen te laten komen. Dit doe je door ervoor te zorgen dat je brein en lijf ontspannen zijn bijvoorbeeld door het doen van ontspannings- of ademhalingsoefeningen.'

7. Skip de suikerdip

Diëtist Steffi Haazen: ‘Toegevoegde suikers zijn snelle koolhydraten en worden daarom snel afgebroken tot glucose. Dat komt in het bloed terecht en geeft een piek in je bloedsuikerspiegel. Na deze piek volgt vaak een flinke daling in je energie: de suikerdip. Hier kun je prikkelbaar en chagrijnig van worden. Kies daarom liever voor langzame koolhydraten, zoals in tip 5 staat.’

Challenges

Onze favoriete challenges voor meer energie

Lezen over energie is goed, het zelf ervaren is beter. Doe daarom een van de challenges in de gratis Mijn Leefstijlcoach app en vind je balans weer terug! Ga bijvoorbeeld voor 1 van onderstaande 3.

Challenge 1: Weg met energievreters 

Psycholoog Hanan Haddouch leert je ‘ja’ zeggen tegen een fitte zomer.

Challenge 2: Yoga voor meer energie  

Groet de zon met yogadocent Teuni Verhagen en straal de hele dag.

Challenge 3: Suikerbewuste tussendoortjes 

Lekker snoepen zónder energiedip met diëtist Steffi Haazen.

Meer inspiratie

De gezonde stap van Wendy

Wendy (44) vertelt over haar gezonde zomergevoel, dankzij haar favoriete challenge uit de gratis Mijn Leefstijlcoach app. Door elke week aan yoga te doen, voelt ze zich fit en soepel.

Lees het ervaringsverhaal van Wendy

Even stilstaan bij… minder zitten

Hoeveel uur per dag zit jij? Want dat ‘vaak zitten’ bekendstaat als ‘het nieuwe roken’ is niet voor niets. Beweegcoach Han de Hair legt uit waarom. En vooral: hoe je zorgt voor een goede balans.

Lees meer over stilstaan

7 x waarom wandelen gezond is

Het kost niks en kan altijd: door te wandelen zet je letterlijk gezonde stappen! Huisarts Tamara de Weijer geeft je 7 redenen om zo vaak mogelijk, liefst elke dag, minstens een half uur te lopen.

Lees meer over wandelen

Druk? Zo maak je tijd voor mediteren

Even hélemaal tot rust komen: dat lukt je al door 5 minuten te mediteren. Maar als je druk bent, kom je vaak niet eens toe aan zo’n korte pauze.

Lees meer over mediteren

Minder moeten, meer energie!

De eerste stap om meer balans te krijgen? Voor jezelf in kaart brengen wat jou energie geeft én wat juist energie vreet. Hoe leer je minder te moeten, zodat je meer energie overhoudt?

Lees meer over minder moeten

Slecht slapen: wat is het en wat kan je eraan doen

Woelen, draaien, niet in slaap kunnen vallen of te vroeg wakker worden. Huisarts Tamara de Weijer zet de oorzaken en oplossingen van slecht slapen op een rij.

Lees meer over slecht slapen

Waarmee ga jij aan de slag?

Gezonder gewicht

Heerlijk hè, de zomer. Helemaal als je ook nog eens lekker in je vel zit. Hoe smakelijk zo’n slankere leefstijl is, leer je van onze experts.

Lees meer over afvallen

Rust in je hoofd

Lange, langzame, warme dagen. En jij die daar compleet ontspannen van geniet. Zie je het al voor je? Onze superrelaxte experts staan voor je klaar.

Lees meer over ontspannen

Download Mijn Leefstijlcoach

Wil jij gezonder eten, meer bewegen, beter slapen of vaker ontspannen? Het lukt je met de gratis Mijn Leefstijlcoach app van Albert Heijn. Kies een challenge die bij jou past en begin vandaag nog!

Download de gratis app