Meiraap
Meiraap

Meiraap

Rauwe meiraap is fris, sappig en pittig. Lekker in plakjes op je sandwich. Verwarm je meiraap, dan wordt de smaak zachter. Zoals in het recept voor soep met doperwten en munt. Het malse, jonge blad van de meiraap is ook heerlijk om te eten. Je kent het vast, want de bladeren heten raapstelen.

Hoe gezond is meiraap?

Hoe gezond is meiraap?

Meirapen staan net als veel andere groente- en fruitsoorten in de Schijf van Vijf. Dat betekent dat meiraap past binnen een gezond eetpatroon. Een meiraap weegt ongeveer 150 gram en bevat zo'n 42 kcal. Deze vergeten groente is een gezonde bron van koolhydraten en zit ook nog eens tjokvol vitamine C.

Hoe eet je meiraap?

Je kan meiraap op verschillende manieren bereiden:

  1. Meiraap koken: Schil de meiraap, snijd hem in blokjes of plakjes. Kook hem in een pan met kokend water voor ongeveer 10-15 minuten. Giet de gekookte meiraap af en breng op smaak met boter, zout en kruiden.

  2. Meiraap roosteren: Schil de meiraap en snijd hem in kleine stukjes of partjes. Meng de meiraap met olijfolie, zout en kruiden naar smaak (zoals tijm, rozemarijn of paprikapoeder). Verdeel de stukjes meiraap gelijkmatig over een bakplaat en rooster ze in een voorverwarmde oven op 200 graden voor ongeveer 20-25 minuten.

  3. Meiraap stoven: Snijd de meiraap in blokjes en stoof ze in een pan met wat boter of olie. Voeg bouillon, water of een saus naar keuze toe, samen met eventuele andere groenten en kruiden. Laat het geheel sudderen op laag vuur tot de meiraap zacht en gaar is.

Hoe eet je meiraap?
Kun je meiraap rauw eten?

Kun je meiraap rauw eten?

Je kan meiraap ook rauw eten. De smaak van een rauwe meiraap is enigzinds vergelijkbaar met die van de radijs alleen is de meiraap iets milder qua scherpte. Meiraap is een ontzettend divers product, je kunt het verwerken in een gezonde maaltijdsalade maar je kunt er ook een heerlijke soep van maken.

Meiraap met kruidenolie en feta

Meiraap met kruidenolie en feta

  1. Verwarm de oven voor op 200 °C. Was ondertussen de meirapen en verwijder met een scherp mes het loof en de wortels.
  2. Halveer de rapen en snijd de helften in plakken van 2 cm. Doe in de ingevette ovenschaal. Besprenkel de meiraap met 2 el olie en voeg de ongepelde knoflooktenen toe. Bestrooi met peper en eventueel zout, schep om en bak de meiraap in ca. 45 min. in de oven gaar. Schep halverwege om.
  3. Houd 2 takjes dille apart. Snijd de rest van de dille, de peterselieblaadjes en de bieslook fijn en doe met de dragon en de rest van de olie in een kom. Boen de citroen schoon, rasp de gele schil van de citroen en pers de vrucht uit. Voeg de helft van het rasp en 2 el citroensap toe aan de kruidenolie in de kom. Breng op smaak met peper en eventueel zout.
  4. Pel de tenen knoflook en doe met de meiraap in de kom met kruidenolie. Meng de olie en raap door elkaar. Verdeel de meiraap over een schaal en verkruimel de feta erboven. Garneer met de rest van de dille en de rest van het citroenrasp.