Watermeloen
Watermeloen

Watermeloen

Veel mensen zien watermeloen als fruit omdat watermeloen zoet en sappig is maar eigenlijk is watermeloen een (vrucht)groente. De watermeloen is namelijk familie van de komkommer en pompoen. Een watermeloen kan wel 2.5 kg wegen en bestaat voor maar liefst 95% uit water. Gekoeld is watermeloen dan ook een heerlijke dorstlesser.

Is watermeloen gezond? ­čŹë

Is watermeloen gezond? ­čŹë

Ondanks dat watermeloen voor 95% uit water bestaat bevat het ook veel goede voedingsstoffen. Watermeloen bevat bijvoorbeeld veel vitamine C. Deze vitamine is belangrijk om je weerstand op peil te houden en kan bijdragen aan een mooie en gezonde huid. Het helpt ook om goed gehydrateerd te blijven en je ogen gezond te houden. Daarnaast zit een watermeloen ook vol met lycopeen. Deze antioxidant is goed voor je botten en je bloeddruk. Je lichaam neemt lycopeen nog beter op als je het combineert met vette voedingsstoffen, zoals in feta of olijfolie. Probeer eens deze heerlijke feta salade met watermeloen of frisse gazpacho met watermeloen.

Waar komt watermeloen vandaan?

Het is niet helemaal duidelijk waar de oorsprong van de watermeloen ligt maar waarschijnlijk is dit Zuid-Afrika. Tegenwoordig worden veel watermeloenen ook in Azië gekweekt. In Nederland maakten we pas geruime tijd na de Tweede Wereldoorlog kennis met de watermeloen.

Waar komt watermeloen vandaan?
Hoe bewaar je watermeloen?

Hoe bewaar je watermeloen?

Bewaar watermeloen in de koelkast. Bewaar aangesneden watermeloen ook in de koelkast en dek af met folie. Ze zijn dan maximaal 3 dagen houdbaar. In de diepvries is watermeloen bij minimaal -18°C tot 12 maanden houdbaar.

Wanneer is een watermeloen rijp?

Er zijn verschillende manieren om te kijken of een watermeloen rijp is:

  1. Geel-, goudkleurige plek. Als je watermeloen een geel-, goudkleurige plek heeft, dan is de kans groot dat deze rijp is. Deze plek op de watermeloen ontstaat namelijk als de watermeloen verder rijpt op de grond, waardoor de grondkant van de watermeloen geel-, goudkleurig kleurt. Bij een minder rijpe watermeloen is de grondkant wit of licht van kleur.
  2. Kloppen. Klop eens op de watermeloen. Is het geluid hol? Dan is de watermeloen rijp.
  3. Gewicht. Als je 2 watermeloenen van dezelfde grootte vergelijkt, is de kans groot dat de zwaardere watermeloen rijper is. Een onrijpe watermeloen zal namelijk lichter en minder stevig aanvoelen dan een rijpe watermeloen.
  4. Geur. Bij een rijpe watermeloen ruik je de zoete geur van de watermeloen door de schil heen.
Wanneer is een watermeloen rijp?
Hoe snijd je watermeloen? ­čö¬

Hoe snijd je watermeloen? ­čö¬

Heb je watermeloen nodig in een gerecht, bijvoorbeeld door een salade? Dan zijn blokjes het handigst. Zo doe je dat:

  1. Leg de watermeloen op een snijplank en snijd de kontjes van beide kanten met een stevig koksmes. Vervolgens leg je 1 van de platte kanten op de snijplank, zodat de watermeloen niet wegrollen.

  2. Snijd de watermeloen door het midden.

  3. Leg één helft opzij en leg de andere met de vlakke kant op de plank.

  4. Halveer nu de helft die je op de plank hebt liggen. Vervolgens snijd je hier een aantal plakken uit van ongeveer 5 cm.

  5. Snijd nu voorzichtig met een kleiner mes langs de schil, zodat het vruchtvlees loskomt van de schil.

  6. Nu je de schil van de plakken hebt verwijderd, snijd je het vruchtvlees in gelijke blokjes.

  7. Herhaal eventueel voor de andere helft.

Watermeloen-fetasalade

Watermeloen-fetasalade

Ingredi├źnten

4 personen

600 g

watermeloenen

┬Ż

rode ui

15 g

verse munt

70 g

zwarte olijven zonder pit

230 g

feta

  1. Snijd de watermeloen in blokjes van 2 cm. Snijd de ui in dunne halve ringen. Snijd de munt fijn. Snijd de olijven in plakjes en verbrokkel de feta. Doe alle ingredi├źnten samen in een kom en schud voorzichtig, tot alles goed is gemengd.