Volgens consumenten zijn we de meest duurzame supermarkt!

Voor de vierde keer op rij hebben jullie (Nederlandse consumenten) ons uitgeroepen tot meest duurzame supermarkt van Nederland! Tijdens de uitreiking van de Sustainable Brands Awards 2020 werd dit bekendgemaakt. We hopen elke dag mensen te inspireren duurzame en gezonde keuzes te maken, daarom zijn we ook trots en vereerd met deze prijs. Bedankt!

De sustainable brand index is een onafhankelijk perceptieonderzoek onder meer dan 7.700 Nederlandse consumenten en wordt gedaan onder de grootste 8 supermarkt ketens. Activiteiten op duurzaamheid, branding en communicatie worden in kaart gebracht.*

Lees meer over Sustainable Brand Index 

Beter voor koe, natuur en boer melk nu ook voor kaas!

Om een duurzamere en transparantere zuivelketen te realiseren is Albert Heijn in 2017 het 'Beter voor koe, natuur en boer' programma gestart. We gaan met dit programma terug naar boeren zoals ze bedoeld zijn, waarbij de koe, natuur en boer met elkaar in balans zijn. We hebben ambities en behalen al mooie resultaten! Inmiddels doen er al 300 melkveehouders mee aan het programma en daar zijn we trots op!

Nieuw is dat ook onze kaas gemaakt wordt van melk uit dit programma. Kaas en zuivel producten die gemaakt zijn van deze melk, herken je aan het logo.

Lees meer over het zuivel programma

Lees alles over duurzaamheid bij Albert Heijn in onze duurzaamheidsverslagen

Hoe kun jij minder voedselverspillen?

  • Check je voorraad. Wat moet eerst op?
  • Maak een planning en een boodschappenlijst.
  • Kook precies genoeg.
  • Gebruik je zintuigen bij de THT datum. Kijk, ruik en proef!
  • Zet je koelkast op 4 graden.
  • Weet waar je eten het best bewaart, gebruik hiervoor deze bewaarinstructie.
  • We verkopen Buitenbeentjes. Buitenbeentjes zijn groente en fruit die er anders uitzien dan we in Nederland gewend zijn. Denk bijvoorbeeld aan kleine paprika's, kromme komkommers of appels die onvoldoende zijn gekleurd. Toch is er geen verschil in kwaliteit en versheid. Die is namelijk net zo goed!

Lees meer over de herkomst van onze producten

Duurzaamheid zit in onze genen

We willen je graag vertellen wat dit betekent voor onze vers, houdbaar en non-food huismerkartikelen. Voor deze artikelen die wereldwijd geteeld en geproduceerd worden, hebben we een proces opgezet om risico 's in de productieketen beter in kaart te brengen. Dit heet ons Due Diligence proces. Op deze manier proberen we verantwoording af te leggen over ons productieproces.

Lees meer over onze due diligence aanpak


Je kunt ook meer lezen over onze duurzaamheidseisen. Of voorbeelden bekijken van hoe wij duurzaamheid samen met leveranciers in onze ketens uitvoeren.

Meer lezen?

Wat is biologisch?

Biologische en niet-biologische producten lijken aan de buitenkant veel op elkaar, maar zijn op een verschillende manier geproduceerd. Hoe zit het nu precies?

Naar uitleg

Duurzaam eten doe je zo!

Door duurzamer te eten, met duurzame producten of op duurzame manier, kan je jouw afdruk op de aarde (de impact op het milieu) verkleinen. Wij hebben 6 tips voor je op een rij gezet!

Meer informatie

5 tips om de biodiversiteit te vergroten

Wat minder vlees en plastic, wat meer groen en beestjes.5 tips om de biodiversiteit in jouw tuin te vergroten!

Lees hoe jij biodiversiteit kan vergroten

*Onderzoek van de Sustainable Brand Index

De sustainable brand index is een onafhankelijk perceptieonderzoek onder meer dan 7.700 Nederlandse consumenten en wordt gedaan onder de grootste 8 supermarkt ketens. Activiteiten op duurzaamheid, branding en communicatie worden in kaart gebracht. “Albert Heijn heeft in het afgelopen jaar een positieve ontwikkeling laten zien in Sustainable Brand Index (een stijging van 5%), die in lijn ligt met de algehele Nederlandse markt. Van de 8 grootste supermarkten op de Nederlandse markt, is Albert Heijn de afgelopen 4 jaar uitgeroepen tot meest duurzame supermarkt merk door de Nederlandse consument. De belangrijkste domeinen waar Albert Heijn in het onderzoek positief op wordt beoordeeld, zijn: gezonde producten, een breed aanbod van biologische en vegetarische producten, een breed aanbod aan lokale producten en het leveren van een actieve bijdrage aan vermindering van voedselverspilling.” (bron: Sustainable Brand Index)