Blijf op de hoogte

Albert Heijn NL behaalt B Corp certificering

Albert Heijn Nederland heeft de gerenommeerde B Corp certificering ontvangen. Deze mijlpaal onderstreept de missie van Albert Heijn ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.

Lees meer

Stichting Beter voor Natuur & Boer

Lees hier meer over de overgang van het bedrijfslogo van Albert Heijn naar het onafhankelijke Beter voor Natuur & Boer keurmerk.

Ga naar het nieuwsartikel

Irene Schouten onderzoekt

Irene bezocht een van onze melkveehouders waar we mee samenwerken binnen Beter voor Natuur & Boer en de kaasrijperij van onze Zaanlander kaas. Benieuwd wat zij allemaal heeft gezien?

kijk je mee?

Dit doen wij voor duurzaamheid

Wij willen beter eten bereikbaar maken voor iedereen. Beter eten is eten met respect voor mens dier en natuur zonder het verspillen van voedsel, plastic en verpakkingen en onnodige CO2 uitstoot. Samen met vaste boeren, telers en leveranciers zetten wij stappen om het steeds een beetje beter te doen.

Steeds beter eten

Met minder dan 10 jaar te gaan om de duurzame ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties in 2030 te halen, is er nog veel te doen. Met onze duurzaamheidsstrategie nemen we onze verantwoordelijkheid als het gaat om onze impact op mens, dier en milieu. De belangrijkste pijlers in ons duurzaamheidsbeleid zijn:

1. Gezondere leefstijl

We willen klanten en medewerkers helpen om gezonder en gevarieerder te eten en te leven. Dit doen we via ons Beter Eten  programma, herkenbaar aan de zeegroene kleur.  

2. Betere ketens

We verkopen meer dan 11.000 verschillende huismerkproducten. We vinden het belangrijk dat het voor iedereen inzichtelijk is hoe die producten van A tot Z gemaakt worden en wie erbij betrokken zijn.  We geven je graag inzicht in onze ketens.

3. Minder voedselverspilling

Voedselverspilling is nog altijd een grote uitdaging. Het is zonde van het eten, de energie die erin is gestopt om het product te maken én het heeft een negatief effect op het klimaat. Daarom doen wij zoveel mogelijk om minder te verspillen. Daarnaast helpen we ook onze klanten om thuis minder te verspillen met de nodige inspiratie. 

4. Beter verpakken

Als supermarkt gebruiken we veel verpakkingsmateriaal. Hoe duurzamer we dat doen, hoe beter. We focussen op minder materiaal, recyclebaarheid, hergebruik en de inzet van hernieuwbare grondstoffen. Lees meer over hoe wij beter verpakken.

5. Beter voor het klimaat

We doen er alles aan om onze CO2-uitstoot zoveel mogelijk te verlagen. Dat doen we zowel in de productie als in de operatie en we stimuleren plantaardig eten. Meer lezen? We hebben alles over wat wij doen voor het klimaat op een rij gezet.

Voedseltransitie Adviesraad Albert Heijn 

Albert Heijn heeft de ‘Voedseltransitie Adviesraad’ opgericht, een adviesraad bestaande uit 9 onafhankelijke externe experts uit diverse sectoren van de samenleving. Albert Heijn vindt het altijd belangrijk om perspectieven van buiten op te zoeken en in gesprek te zijn met alle schakels in de keten, vanuit de missie ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.’. Juist omdat deze beweging alleen samen met alle schakels in de keten, van land tot klant, gerealiseerd kan worden.

De daarbij horende noodzakelijke verandering van het voedselsysteem vraagt een langjarige inspanning, daarom wil Albert Heijn structureler het gesprek organiseren met externe experts met verschillende achtergronden en ervaring. De raad (onbezoldigd) kan gevraagd en ongevraagd advies geven, met nieuwe ideeën en initiatieven komen en zal de directie van Albert Heijn uitdagen met een blik van buiten. De raad komt met regelmaat samen om samen met de directie vanuit een integraal perspectief de rol en de kracht van eten en drinken in deze transitie op weg naar een gezonde, sociale en duurzame samenleving te verkennen en te bespreken.

Vanuit de directie van Albert Heijn nemen Marit van Egmond, CEO Albert Heijn, Jan Willem Balk, directeur sourcing, Anita Scholte Op Reimer, directeur kwaliteit en duurzaamheid deel.

Uitgebreid lezen over deze onderwerpen?

Lees alles over duurzaamheid bij Albert Heijn in onze duurzaamheidsverslagen :

Duurzaamheidsverslag 2023

Voorgaande jaren:

Duurzaamheidsverslag 2022

Missieverslag 2021

Duurzaamheidsverslag 2020

Rapportage duurzame cacaoketen 2020

Duurzaamheidsverslag 2019

Duurzaamheidsverslag 2018

Duurzaamheidsverslag 2017


Andere informatiebronnen:

Onze minimale duurzaamheidseisen

We vertellen je ook graag meer over:

Dierenwelzijn

Wij vinden het belangrijk onze dieren een zo goed mogelijk leven te geven. Zo werken we met onze ‘Beter voor’ programma’s aan een beter leven voor onze kippen, varkens en koeien.

Lees meer over onze aanpak

Biodiversiteit

Biodiversiteit is een belangrijk onderwerp voor onze ketens van zowel dichtbij als ver weg. Om de biodiversiteit in Nederland en daarbuiten te beschermen, zijn we daarom diverse initiatieven gestart. 

Lees meer over onze aanpak

Mensenrechten

Bescherming van mensenrechten is niet overal ter wereld vanzelfsprekend. Daarom zetten wij ons in voor de bescherming van mensenrechten en het milieu in onze internationale ketens.

Lees meer over onze aanpak

Meer lezen over wat jij kan doen?

5 tips om minder plastic te gebruiken

De wereld een stukje schoner maken is zo moeilijk nog niet. We delen 5 tips met je hoe jij minder plastic kan gebruiken.

Lees alle 5 tips
Plastic verpakkingen van de AH

Duurzaam eten doe je zo!

Door duurzamer te eten, met duurzame producten of op duurzame manier, kan je jouw afdruk op de aarde (de impact op het milieu) verkleinen. Wij hebben 6 tips voor je op een rij gezet!

Meer informatie