Albert Heijn introduceert Positive Produce for People & Planet.

Onze producten halen we van zo dichtbij mogelijk en zo ver weg als nodig. Daarbij nemen we steeds meer stappen om onze versketens te verduurzamen. Voor producten uit Nederland doen we dat onder andere met Beter voor Natuur & Boer, voor internationale groente en fruitleveranciers met het Positive Produce for People and Planet Program.
Albert Heijn heeft de ambitie om in 2030 ten aanzien van het gebruik van synthetische gewasbeschermingsmiddelen:
Groente- en fruitproducten mogen maximaal drie verschillende resten van bestrijdingsmiddelen bevatten.
Het residuniveau moet zijn teruggebracht naar 25% van de wettelijk toegestane limiet.
Het gebruik van kritische stoffen, waaronder middelen die behoren tot de Toxic 12-lijst, wordt afgebouwd.
Telers worden door Albert Heijn ondersteund in de uitvoering. Deze ambitie geldt voor zowel Nederlandse als internationale telers. Al onze telers - in zowel Nederland als in het buitenland – zijn ook Global G.A.P. gecertificeerd. Global G.A.P. is een internationale onafhankelijke standaard voor veilige productie van groente en fruit.
Voor de verduurzaming van de Nederlandse ketens van aardappelen, groente en fruit, zuivel, varkensvlees, kip en eieren zijn we aangesloten bij de Stichting Beter voor Natuur & Boer. Deze stichting en het onafhankelijke keurmerk zijn in 2023 ontstaan uit het voormalige bedrijfsprogramma van Albert Heijn.
De stichting brengt boeren, telers, ketenpartners, verwerkers en inkopende partijen bij elkaar om productie- en marktstandaarden verder te verduurzamen. Het evenwicht tussen natuur, dier en boer staat hierbij centraal.
Zo’n 1.200 boeren en telers van Albert Heijn werken volgens de Beter voor Natuur & Boer-standaarden. Zij werken aan thema’s als biodiversiteit, klimaat, milieu en dierenwelzijn en ontvangen daar een extra premie voor, bovenop de marktprijs. Dankzij langtermijnafspraken en gegarandeerde afname kunnen zij blijven investeren in verduurzaming.
Groente en fruit van Nederlandse bodem
Bijna de helft van onze groente en fruit komt uit Nederland. Via Beter voor Natuur & Boer maken we afspraken met telers over:
Beter voor de natuur: energiebesparing, verlagen van de CO₂e-uitstoot en het bevorderen van meer (bodem)biodiversiteit.
Beter voor de boer: een premie voor duurzaamheidsinspanningen, langetermijnafspraken en gegarandeerde afname zodat telers kunnen investeren in bodemgezondheid, duurzame technieken en innovaties.
Ook een deel van onze dierlijke versketens verduurzamen we via Beter voor Natuur & Boer. We maken afspraken met boeren over:
Beter voor het dier: extra stappen bovenop het Beter Leven-keurmerk met 1 ster. Denk aan meer ruimte en licht, verrijking in de stal en aandacht voor gezondheid en natuurlijk gedrag. Zo krijgen kippen extra afleidings materiaal en strooigraan, hebben varkens schuurborstels, en is er in de melkveehouderij aandacht voor het comfort van koeien en het welzijn van kalfjes.
Beter voor de natuur: energiebesparing, verlagen van de CO₂e-uitstoot, het bevorderen van meer (bodem)biodiversiteit en verduurzaming van diervoeding.
Beter voor de boer: een premie voor duurzaamheidsinspanningen, langetermijnafspraken en gegarandeerde afname zodat telers kunnen investeren in dierenwelzijn, duurzame technieken en innovaties.
Bij Albert Heijn verkopen we eigen merk scharrel-, vrije uitloop-, biologische en Rondeel-eieren. Met de code op het ei kun je opzoeken bij welke pluimveehouder het ei vandaan komt. Check je ei:
Code begint met 2 - Scharreleieren
Code begint met 1 - Vrije-uitloopeieren
Code begint met 0 - Biologische eieren
Voor buitenlandse groente en fruit werken we aan verdere verduurzaming met het Positive Produce for People and Planet Program. Dit meerjarenprogramma is ontwikkeld met onze internationale leveranciers en is gebaseerd op duurzame landbouw-, sociale en milieunormen die verder gaan dan standaard certificeringseisen. Positive Produce for People and Planet Program heeft doelstellingen op twee thema’s:
Mens: richtlijnen en doelen die bijdragen aan het welzijn van medewerkers, zakenpartners en gemeenschappen. De focus ligt op bedrijfsethiek, gelijkheid en levensonderhoud.
Albert Heijn introduceert Positive Produce for People & Planet.
Verdere verduurzaming in de zuivelketen van Albert Heijn.
Albert Heijn en WWF-NL ondernemen actie om ecologische voetafdruk te halveren.