Duurzamere producten

Dagelijks vullen we zeven miljoen borden. We blijven stappen zetten om onze producten te verduurzamen. Voor risicovolle grondstoffen hanteren we inkoopeisen en nemen we, waar nodig, aanvullende maatregelen. En met keurmerken helpen we klanten om duurzamere keuzes te maken. Ook breiden we ons biologische assortiment steeds verder uit en maken we deze producten toegankelijker voor iedereen.
Grondstoffen en producten
Palmolie
Palmolie is een plantaardige olie die wordt gewonnen uit de vruchten van de oliepalm. Daarnaast gebruiken we ook palmpitolie, afkomstig uit de pit van dezelfde vrucht. Beide oliën zitten in veel producten die je in onze winkel vindt – zoals margarine, frituurvet, koekjes, chips en shampoo.
Palmolie is een efficiënt gewas met de hoogste opbrengst per hectare vergeleken met andere plantaardige oliën, zoals soja-, raapzaad-, of zonnebloemolie. Tegelijk leidt grootschalig productie nog vaak tot de ontbossing van tropisch regenwoud. Daarom gebruiken we in onze eigen merkproducten uitsluitend palmolie die is gecertificeerd volgens de principes en criteria van de Roundtable on Sustainable Palm Oil (RSPO). Deze standaard is bedoeld om ontbossing tegen te gaan, natuurgebieden te beschermen en de rechten van arbeiders en lokale gemeenschappen te waarborgen.
Soja
Meer dan 95% van de soja in onze keten wordt gebruikt in veevoer voor kippen, varkens en andere dieren. Soja is een waardevolle eiwitbron in veevoer, maar de teelt ervan gaat vaak gepaard met ontbossing en landconversie, wat schadelijk is voor biodiversiteit en lokale gemeenschappen.
Albert Heijn accepteert geen soja in de (in)directe keten die gelinkt kan worden aan ontbossing of landconversie na 31 december 2020. Sinds 2017 dekken we het volledige volume soja uit risicogebieden, zoals Zuid-Amerika, af met RTRS-credits (Round Table on Responsible Soy). Daarnaast zetten we stappen om deze soja aantoonbaar ontbossings- en conversievrij in te kopen. Ons doel is om in 2025 een sojaketen te realiseren die vrij is van ontbossing en andere vormen van conversie.
Ook stimuleren we onze leveranciers om minder soja te gebruiken in veevoer door (deels) over te stappen op alternatieve eiwitbronnen. Zo is bij een aantal van onze pluimveehouders binnen Beter voor Natuur & Boer al een deel van de soja in het kippenvoer vervangen door circulaire eiwitten (PAP’s), afkomstig uit reststromen.
Vis en schaaldieren
We vinden het belangrijk dat er genoeg vis overblijft in onze zeeën en oceanen en dat de vis die we verkopen een zo goed mogelijk leven heeft gehad. Daarom zetten we ons in voor een duurzamere visketen. Al onze eigen merk vis is:
-
gecertificeerd door de Marine Stewardship Council (MSC)- of Aquaculture Stewardship Council (ASC), of een andere standaard die gebenchmarkt is door de Global Sustainable Seafood Initiative.
-
beoordeeld als ‘low risk’ door een geloofwaardige derde partij, of
-
afkomstig uit een erkend verbeterprogramma (Fishery Improvement Project of Aquaculture Improvement Project).
Voor onze eigen merk tropische garnalen hanteren we aanvullende eisen op het gebied van dierenwelzijn en traceerbaarheid. Een steeds groter deel van deze garnalen wordt zonder oogknip geweekt en verdoofd voor de slacht. Ons doel is om dit uiterlijk in 2025 te realiseren voor ons volledige assortiment tropische garnalen.
Samen met het Wereld Natuur Fonds Nederland hebben we ambities opgesteld om onze ecologische voetafdruk in Nederland in 2030 te halveren. Lees meer over deze samenwerking. Voor onze eigen merk vis betekent dit dat we toewerken naar:
-
100% van de wild gevangen vis uit de EU komt van visserijen die gebruikmaken van Remote Electronic Monitoring (REM). Voor vangst van buiten de EU geldt dit voor minimaal 75%.
-
100% van de gekweekte vis krijgt voer met een lage afhankelijkheid van wild-gevangen vis (lage Forage Fish Dependency Ratio).
-
100% van de gekweekte vis krijgt voer dat is gecertificeerd volgens de ASC Feed Standard of een gelijkwaardige standaard.
Cacao
De productie van cacao kent sociale en milieuproblemen, zoals kinderarbeid, lage inkomens en ontbossing. Albert Heijn wil bijdragen aan een eerlijke en toekomstbestendige cacaoketen. Al onze eigen merkproducten waarin cacao een belangrijk ingrediënt is –producten die voor een aanzienlijk deel uit cacao bestaan of waarbij cacao duidelijk zichtbaar is in de naam of samenstelling – zijn Rainforest Alliance of Fairtrade gecertificeerd. Deze keurmerken dragen bij aan betere arbeidsomstandigheden, milieubescherming en een eerlijker inkomen voor boeren en arbeiders.


Daarnaast zijn we actief binnen het Dutch Initiative on Sustainable Cocoa (DISCO) – een samenwerkingsverband van retailers, producenten, NGO’s en certificeringsorganisaties. Samen werken we aan structurele oplossingen voor kinderarbeid, ontbossing en het verbeteren van inkomens in de cacaosector. Albert Heijn vertegenwoordigt de retailsector in het bestuur van deze coalitie.
Koffie en thee
De productie van koffie en thee gaat in sommige regio’s gepaard met slechte arbeidsomstandigheden, lage inkomens en de gevolgen van klimaatverandering op teelgebieden. Albert Heijn wil bijdragen aan een eerlijke en toekomstbestendige keten voor koffie en thee.
Alle eigen merk koffie en thee is Rainforest Alliance gecertificeerd, inclusief onze Rooibos en kruidenthee. Voor biologische producten accepteren we ook Fairtrade-certificering. Deze keurmerken dragen bij aan betere arbeidsomstandigheden, milieubescherming en een eerlijker inkomen voor boeren en arbeiders.
Rijst
De rijstteelt kent risico’s op het gebied van watergebruik, pesticiden, arbeidsomstandigheden en klimaatbestendigheid.
In 2024 is ons eigen merk basmatirijst overgegaan op certificering volgens het Sustainable Rice Platform (SRP). Dit geldt voor alle droge varianten, exclusief biologisch. SRP stelt eisen op het gebied van milieu en sociale omstandigheden en helpt boeren efficiënter omgaan met water, minder landbouwchemicaliën gebruiken en zich aan te passen aan klimaatverandering.
Ons volledige biologische rijstassortiment onder eigen merk is sinds 2024 Fairtrade-gecertificeerd.
Papier en hout
Naast onze doelstellingen voor papieren en kartonnen verpakkingen, verduurzamen we ook het papier en hout in onze eigen merkproducten. We kiezen daarbij voor grondstoffen uit verantwoord beheerde bossen.
Daarom moeten al onze eigen merkproducten die (gedeeltelijk) zijn gemaakt van hout of houtvezels FSC- of PEFC Grade A-gecertificeerd zijn. PEFC Grade A betekent dat het hout afkomstig is uit landen met een laag risico op ontbossing.
Daarnaast gelden de volgende aanvullende eisen:
-
Alle ecologische papieren eigen merkproducten zijn FSC Recycled-gecertificeerd en voldoen aan een erkend ecologisch keurmerk zoals EU Ecolabel (EU-Flower).
-
Producten van hout of houtvezels afkomstig van virgin tropisch hardhout zijn niet toegestaan. Leveranciers moeten kunnen aantonen dat hun producten niet afkomstig zijn uit illegale, ongemelde of ongereguleerde (IUU) bronnen.
Bloemen en planten
De teelt van bloemen en planten kan milieubelastend zijn, bijvoorbeeld door het gebruik van energie, water en gewasbeschermingsmiddelen. Ook zijn er in sommige productielanden risico’s op het gebied van arbeidsomstandigheden.
Albert Heijn is sinds 2016 lid van het Floriculture Sustainability Initiative (FSI), een internationaal samenwerkingsverband binnen de sierteeltsector. Samen werken we aan doelen rond verantwoorde productie en inkoop, verminderen van CO₂e-uitstoot en due diligence.
Een gezamenlijk doel binnen FSI is dat in 2025 ten minste 90% van alle bloemen- en plantenstelen voldoet aan de FSI Basket of Standards. Deze doelstelling hebben wij al enkele jaren op rij behaald maar we blijven ons richten op verdere verbeteringen in de keten.
Keurmerken
Om onze klanten te helpen bij het kiezen voor duurzamere producten, maken we gebruik van keurmerken. Deze zijn makkelijk vindbaar, zowel op de verpakking als online, waar klanten eenvoudig kunnen filteren per keurmerk. Wanneer een ingrediënt maar een klein onderdeel van een product uitmaakt, kiezen we er soms voor om het keurmerk niet op de verpakking te tonen. Ook al is het op dat onderdeel wel gecertificeerd. Palmolie is hier een goed voorbeeld van. Vaak bevatten producten minder dan 2% palmolie. Het is niet te zien op de verpakking, maar alle palmolie in onze eigen merkproducten is gecertificeerd.
Veel van de keurmerken die wij gebruiken, zijn Topkeurmerken. Topkeurmerken zijn keurmerken die door Milieu Centraal zijn beoordeeld binnen de Keurmerkenwijzer en voldoen aan strenge eisen op het gebied van onafhankelijkheid en controleerbaarheid.
Biologische producten
Albert Heijn biedt al ruim 25 jaar biologische producten aan. Waar we ooit begonnen met biologische zuivel en groenten, hebben we met bijna 1.900 producten inmiddels het grootste biologische assortiment van de grote supermarkten in Nederland.
Onze doelstelling op biologisch assortiment.
-
In 2026 een omzetaandeel van biologische onbewerkte aardappelen, groente en fruit (AGF) van 10%.
