Klimaat
Deze pagina is voor eigen merkleveranciers en A-merkleveranciers.
For English, scroll down.
Om de opwarming van het klimaat te beperken tot maximaal 1,5 graden heeft Albert Heijn het doel om in 2030 45% minder broeikasgassen uit te stoten in de toeleveringsketen dan in 2018. Dit doel is in lijn met het Science Based Target initiative (SBTi). Dit is een non-profitorganisatie die bedrijven ondersteunt bij het vaststellen van wetenschappelijk onderbouwde doelstellingen voor de reductie van uw eigen uitstoot (scope 1-2) en de uitstoot in uw keten (scope 3).
Onze doelen sluiten aan op wettelijke ontwikkelingen, waaronder de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) en de Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD). Transparantie over en reductie van klimaatimpact is hier een vast onderdeel van.
Onze ambitie
Wat verwachten wij van u als leverancier?

Stappenplan
1. Klimaatdoelen stellen
Als leverancier stelt u klimaatdoelen die in lijn zijn met het 1,5°C-opwarmingsscenario. Deze moeten gevalideerd worden door het SBTi* (of gelijkwaardig**). Doelstellingen kunnen door de leverancier op groepsniveau of nationaal niveau worden vastgesteld en kunnen zowel korte termijn- als lange termijndoelstellingen (Net Zero) omvatten.
*Voor het midden- en kleinbedrijf (MKB) heeft SBTi een “SME-streamlined route”.
**Gelijkwaardigheid wordt bepaald door Albert Heijn.
De deadline hiervoor is: 31 december 2025.
Meer informatie over hoe u klimaatdoelen stelt? Klik hier.
2. Klimaatrapportage indienen
Als leverancier rapporteert u jaarlijks over uw uitstoot (scope 1-2-3) aan Albert Heijn. U kunt de jaarlijkse rapportage indienen op groepsniveau of nationaal niveau, via Carbon Disclosure Project (CDP) of ImpactBuying. Deze jaarlijkse rapportage is verplicht vanaf de rapportage uitvraag in 2025 over het jaar 2024. Deze verplichting staat los van het stellen van klimaatdoelen, u doet dit ook als u nog geen klimaatdoelen heeft gesteld via SBTi (of gelijkwaardig).
De deadline hiervoor is: 15 september 2025.
Meer informatie over hoe u uw klimaatrapportage indient? Klik hier.
3. Uitstoot reduceren
Als leverancier rapporteert u jaarlijks aan Albert Heijn over uw plannen om uw uitstoot (scope 1-2-3) te reduceren. De eerste stap is het berekenen van uw uitstoot. Op basis daarvan stelt u klimaatdoelen, die als fundament dienen voor verdere maatregelen om uw uitstoot te reduceren.
De deadline hiervoor is: 15 september 2025.
Meer informatie over hoe u uw uitstoot reduceert? Klik hier.
English
Climate
This page is for own brand suppliers and A-brand suppliers.
To limit global warming to a maximum of 1.5 degrees, Albert Heijn aims to reduce their scope 3 emissions by 45% by 2030 compared to 2018. This goal is in line with the Science Based Target initiative (SBTi). SBTi is a non-profit organization that supports companies in setting science-based targets for the reduction of an organization’s direct emissions (scope 1-2) and the emissions in their supply chain (scope 3).
Our targets are in line with legal developments, including the Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) and the Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD). Transparency and emission reduction is an integral part of this.
Our ambition
What do we expect from you as a supplier?

Action plan
1. Set climate targets
As a supplier, you are required to set climate targets that are in line with the 1.5°C global warming scenario. These must be validated by the SBTi* (or equivalent**). Targets can be set by the supplier at group or national level and can include both short-term and long-term targets (Net Zero).
*For small and medium-sized companies (SMEs), SBTi developed a "SME-streamlined route".
**Equivalence is determined by Albert Heijn.
The deadline for this is: December 31, 2025.
More information about how to set climate targets? Click here.
2. Submit climate reporting
As a supplier, you are required to report annually on your emissions (scope 1-2-3) to Albert Heijn. You can submit your report at group or national level, via Carbon Disclosure Project (CDP) or ImpactBuying. This annual report is mandatory starting from the report request in 2025 for the year 2024. This requirement is independent from setting climate targets; compliance is required even if you have not yet set climate targets through SBTi (or equivalent).
The deadline for this is: September 15, 2025.
More information on how to submit your climate reporting? Click here.
3. Reduce emissions
As a supplier, you are required to report annually on your emission reduction plans (scope 1, 2, and 3) to Albert Heijn. Start by calculating emissions, after which climate targets will serve as the foundation for further reduction measures.
The deadline for this is: September 15, 2025.
More information about how to reduce your emissions? Click here.