Alles over betalen met de digitale betaalpas
Veelgestelde vragen over ‘Digitale toegankelijkheid’
50 resultatenWat is digitale toegankelijkheid?
Digitale toegankelijkheid gaat over hoe websites en apps zijn ontworpen en gebouwd. Als deze goed in elkaar zitten, dan kan iedereen ermee uit de voeten. Ook mensen met een beperking. Denk aan iemand die slechtziend is, doof, of motorisch beperkt. Als digitale omgevingen slim en inclusief in elkaar zitten, sluiten ze niemand buiten.
Maar helaas is dat niet altijd het geval. Een video zonder ondertiteling, een site die je niet met een toetsenbord kunt bedienen, of een app zonder schermlezerondersteuning zijn drempels die sommige mensen letterlijk buitensluiten. En dat is een probleem. Want we leven in een wereld waarin je bijna alles online moet regelen: van bankzaken tot onderwijs, van solliciteren tot zorg of het bestellen van je boodschappen bij Albert Heijn.
Lees meer over digitale toegankelijkheid op de website van het Ministerie van Binnenlandse Zaken.
Welke veranderingen heeft Albert Heijn gedaan voor digitale toegankelijkheid?
Albert Heijn heeft de afgelopen tijd verschillende stappen gezet om digitale toegankelijkheid te verbeteren. Zo is er een hoog-contrastmodus toegevoegd op zowel de website als in de app, zodat tekst en knoppen beter zichtbaar zijn voor mensen met een visuele beperking. In de app is het binnenkort ook mogelijk om gebruik te maken van de landscape-modus, zodat gebruikers hun scherm kunnen draaien en de app gemakkelijker kunnen bedienen, bijvoorbeeld op een tablet.
Om klanten beter te informeren over dit onderwerp, is er op de website algemene informatie over digitale toegankelijkheid toegevoegd. Ook is er een officiële toegankelijkheidsverklaring geplaatst, waarin we uitleggen wat we doen om aan de toegankelijkheidsnormen te voldoen. Deze verklaring wordt ook wel een conformiteitsverklaring genoemd.
Verder zijn de website en de Albert Heijn-apps (voor iOS en Android) meerdere keren grondig getest, zowel intern als door externe experts. Daarbij is gekeken naar alle criteria uit de WCAG 2.2 op niveau AA. De bevindingen uit deze onderzoeken zijn opgepakt en doorgevoerd, zodat onze digitale omgeving toegankelijker wordt voor iedereen.
Om klanten beter te informeren over dit onderwerp, is er op de website algemene informatie over digitale toegankelijkheid toegevoegd. Ook is er een officiële toegankelijkheidsverklaring geplaatst, waarin we uitleggen wat we doen om aan de toegankelijkheidsnormen te voldoen. Deze verklaring wordt ook wel een conformiteitsverklaring genoemd.
Verder zijn de website en de Albert Heijn-apps (voor iOS en Android) meerdere keren grondig getest, zowel intern als door externe experts. Daarbij is gekeken naar alle criteria uit de WCAG 2.2 op niveau AA. De bevindingen uit deze onderzoeken zijn opgepakt en doorgevoerd, zodat onze digitale omgeving toegankelijker wordt voor iedereen.
Wat is de European Accessibility Act voor digitale toegankelijkheid?
De European Accessibility Act (EAA) is een Europese wet die ervoor zorgt dat digitale diensten, zoals online supermarkten, goed toegankelijk zijn voor mensen met een beperking. In Nederland is deze wet opgenomen in de Implementatiewet toegankelijkheidsvoorschriften producten en diensten.
Waarom werkt Albert Heijn aan digitale toegankelijkheid?
Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen. Dát is onze missie.
In Nederland leven ruim 4,5 miljoen mensen met een matige tot ernstige beperking. Elke dag moeten er zo’n 6 miljoen borden gevuld worden. Dat betekent dat heel veel mensen, met én zonder beperking, vertrouwen op de toegankelijkheid van onze producten en diensten.
Het is voor ons niet alleen een wettelijke verplichting om de toegankelijkheid van onze diensten te garanderen; onze klanten profiteren ook van een betere gebruikerservaring met duidelijke en gebruiksvriendelijke interfaces.
Samen maken we van beter eten de makkelijke keuze. Voor iedereen.
In Nederland leven ruim 4,5 miljoen mensen met een matige tot ernstige beperking. Elke dag moeten er zo’n 6 miljoen borden gevuld worden. Dat betekent dat heel veel mensen, met én zonder beperking, vertrouwen op de toegankelijkheid van onze producten en diensten.
Het is voor ons niet alleen een wettelijke verplichting om de toegankelijkheid van onze diensten te garanderen; onze klanten profiteren ook van een betere gebruikerservaring met duidelijke en gebruiksvriendelijke interfaces.
Samen maken we van beter eten de makkelijke keuze. Voor iedereen.
Waar meld ik mijn feedback of idee over digitale toegankelijkheid?
Wij doen ons best om onze website en app voor iedereen goed toegankelijk te maken. Toch kan het gebeuren dat iets niet goed werkt. Heb je problemen met de toegankelijkheid of heb je een idee? Laat het ons dan weten via onderstaande formulieren.
Jouw feedback helpt ons om onze digitale diensten te blijven verbeteren. Alvast bedankt!
Weten wat we doen met jouw feedback? Op onze feedbackpagina vind je recente verbeteringen dankzij feedback van onze klanten.
Hoe pas ik de hoog-contrast instellingen aan voor digitale toegankelijkheid?
Een hoog-contrast modus is toegevoegd in de app en op de website. De app neemt automatisch de instellingen van het toestel over, maar het is mogelijk om handmatig de hoog-contrast modus aan te passen in de app.
Aanpassen in de AH-app:
Aanpassen op ah.nl:
Aanpassen in de AH-app:
- Open de app
- Klik rechtsboven op het poppetje
- Ga naar 'Gegevens en voorkeuren'
- Klik op 'Toegankelijkheid'
- Klik dan op 'Verhoog contrast' en vervolgens 'Hoog contrast'; et voilà!
Aanpassen op ah.nl:
- Open ah.nl
- Klik rechtsboven op de tekst 'Toegankelijkheid'
- Klik dan op de knop 'Verhoog contrast'.
De website werkt niet. Wat nu?
Het is natuurlijk supervervelend als de website niet werkt. Maar geen zorgen - vaak is het zo opgelost! Meestal helpt het om je cookies te verwijderen. De kans is groot dat de website daarna weer goed werkt.
Problemen met inloggen?
Kom je er toch niet helemaal uit? Neem dan contact met ons op via de contactknop onderaan deze pagina, dan helpen we je graag verder.
Problemen met inloggen?
- Check of je een VPN (bijvoorbeeld via je werk) aan hebt staan. Schakel die uit en probeer opnieuw
- Of probeer in te loggen via de AH app of een ander apparaat. Dat werkt vaak wél.
Kom je er toch niet helemaal uit? Neem dan contact met ons op via de contactknop onderaan deze pagina, dan helpen we je graag verder.
Waarom kan je alleen gebruik maken van de Bonus Box via de AH app?
Albert Heijn speelt in op de snelle digitale ontwikkelingen en wil vooroplopen in het aanbieden van digitale oplossingen. Steeds meer mensen gebruiken een smartphone of tablet, en dit aantal groeit snel. We zagen bijvoorbeeld bij de introductie van de digitale Koopzegels hoe belangrijk en handig digitale toepassingen voor veel klanten zijn.
Heb je hulp nodig bij het downloaden en installeren van de AH app, of bij het openen van de Bonus Box? Geen zorgen, Albert Heijn werkt samen met SeniorWeb. Deze organisatie helpt ouderen in Nederland om goed mee te doen in de digitale samenleving. Ze bieden ondersteuning bij het gebruik van digitale apps en tools. Meer informatie vind je op SeniorWeb. We zorgen ervoor dat iedereen gemakkelijk gebruik kan maken van de digitale voordelen!
Heb je hulp nodig bij het downloaden en installeren van de AH app, of bij het openen van de Bonus Box? Geen zorgen, Albert Heijn werkt samen met SeniorWeb. Deze organisatie helpt ouderen in Nederland om goed mee te doen in de digitale samenleving. Ze bieden ondersteuning bij het gebruik van digitale apps en tools. Meer informatie vind je op SeniorWeb. We zorgen ervoor dat iedereen gemakkelijk gebruik kan maken van de digitale voordelen!
Kan ik mijn digitale uitjes zegels aan iemand geven of kan ik ze van iemand krijgen?
Ja, dat kan zeker! Als iemand graag jouw spaarzegels wil, kan diegene jou een verzoek sturen om de zegels te delen, bijvoorbeeld via WhatsApp.
Jij ontvangt dan een verzoek met een link die je naar de app brengt. Via deze link kun je het aantal zegels intypen dat je wilt weggeven (gebruik de + of – toets).
Zo is het delen van jouw digitale Uitjeszegels een fluitje van een cent! Heb je nog vragen? Laat het ons gerust weten!
Jij ontvangt dan een verzoek met een link die je naar de app brengt. Via deze link kun je het aantal zegels intypen dat je wilt weggeven (gebruik de + of – toets).
Zo is het delen van jouw digitale Uitjeszegels een fluitje van een cent! Heb je nog vragen? Laat het ons gerust weten!
Ik mis bioscoopzegels bij mijn winkelaankoop, wat nu?
Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Goed om te weten: je krijgt geen fysieke zegels meer uitgereikt aan de kassa. Voor de bioscoopactie kan je alleen digitaal sparen via de AH app op je mobiel. Heb je de app geactiveerd op je mobiel? Dan spaar je al automatisch mee. Heb je ze toch niet ontvangen? Neem dan contact op met onze klantenservice. Zij kunnen nagaan wat er fout is gegaan en lossen het ook meteen voor je op.