Veelgestelde vragen over ‘Digitale toegankelijkheid’
50 resultatenWat is digitale toegankelijkheid?
Digitale toegankelijkheid gaat over hoe websites en apps zijn ontworpen en gebouwd. Als deze goed in elkaar zitten, dan kan iedereen ermee uit de voeten. Ook mensen met een beperking. Denk aan iemand die slechtziend is, doof, of motorisch beperkt. Als digitale omgevingen slim en inclusief in elkaar zitten, sluiten ze niemand buiten.
Maar helaas is dat niet altijd het geval. Een video zonder ondertiteling, een site die je niet met een toetsenbord kunt bedienen, of een app zonder schermlezerondersteuning zijn drempels die sommige mensen letterlijk buitensluiten. En dat is een probleem. Want we leven in een wereld waarin je bijna alles online moet regelen: van bankzaken tot onderwijs, van solliciteren tot zorg of het bestellen van je boodschappen bij Albert Heijn.
Lees meer over digitale toegankelijkheid op de website van het Ministerie van Binnenlandse Zaken.
Welke veranderingen heeft Albert Heijn gedaan voor digitale toegankelijkheid?
Om klanten beter te informeren over dit onderwerp, is er op de website algemene informatie over digitale toegankelijkheid toegevoegd. Ook is er een officiële toegankelijkheidsverklaring geplaatst, waarin we uitleggen wat we doen om aan de toegankelijkheidsnormen te voldoen. Deze verklaring wordt ook wel een conformiteitsverklaring genoemd.
Verder zijn de website en de Albert Heijn-apps (voor iOS en Android) meerdere keren grondig getest, zowel intern als door externe experts. Daarbij is gekeken naar alle criteria uit de WCAG 2.2 op niveau AA. De bevindingen uit deze onderzoeken zijn opgepakt en doorgevoerd, zodat onze digitale omgeving toegankelijker wordt voor iedereen.
Waarom werkt Albert Heijn aan digitale toegankelijkheid?
In Nederland leven ruim 4,5 miljoen mensen met een matige tot ernstige beperking. Elke dag moeten er zo’n 6 miljoen borden gevuld worden. Dat betekent dat heel veel mensen, met én zonder beperking, vertrouwen op de toegankelijkheid van onze producten en diensten.
Het is voor ons niet alleen een wettelijke verplichting om de toegankelijkheid van onze diensten te garanderen; onze klanten profiteren ook van een betere gebruikerservaring met duidelijke en gebruiksvriendelijke interfaces.
Samen maken we van beter eten de makkelijke keuze. Voor iedereen.
Wat is de European Accessibility Act voor digitale toegankelijkheid?
Europese wettekst
Nederlandse implementatiewettekst
Toezichthouder - Autoriteit Consument & Markt (ACM)
Waar meld ik mijn feedback of idee over digitale toegankelijkheid?
Wij doen ons best om onze website en app voor iedereen goed toegankelijk te maken. Toch kan het gebeuren dat iets niet goed werkt. Heb je problemen met de toegankelijkheid of heb je een idee? Laat het ons dan weten via onderstaande formulieren.
Jouw feedback helpt ons om onze digitale diensten te blijven verbeteren. Alvast bedankt!
De website werkt niet. Wat nu?
Problemen met inloggen?
- Check of je een VPN (bijvoorbeeld via je werk) aan hebt staan. Schakel die uit en probeer opnieuw
- Of probeer in te loggen via de AH app of een ander apparaat. Dat werkt vaak wél.
Kom je er toch niet helemaal uit? Neem dan contact met ons op via de contactknop onderaan deze pagina, dan helpen we je graag verder.
Waarom kan je alleen gebruik maken van de Bonus Box via de AH app?
Heb je hulp nodig bij het downloaden en installeren van de AH app, of bij het openen van de Bonus Box? Geen zorgen, Albert Heijn werkt samen met SeniorWeb. Deze organisatie helpt ouderen in Nederland om goed mee te doen in de digitale samenleving. Ze bieden ondersteuning bij het gebruik van digitale apps en tools. Meer informatie vind je op SeniorWeb. We zorgen ervoor dat iedereen gemakkelijk gebruik kan maken van de digitale voordelen!
Er is een iDEAL storing bij mijn bank, hoe kan ik mijn bestelling plaatsen?
Heb je nog steeds geen toegang tot iDEAL? Geen zorgen, je kunt het gewoon later nog eens proberen. Je boodschappenlijst blijft bewaard in de app of op de website. Bankier je bij ING of Rabobank? Dan kun je ook gebruik maken van de digitale betaalpas. En als dat niet werkt, kun je altijd nog pinnen bij de deur.
Ik kan niet via iDEAL of digitale betaalpas betalen, wat nu?
Mocht het voor jou toch niet werken, dan hebben we andere opties:
- Pinnen bij de deur. Je kunt gewoon betalen met je pinpas als de bezorger langs komt.
- Automatische incasso. Heb je geen internetbankieren? Geen probleem! Je kunt ook kiezen voor automatische incasso. Vul daarvoor een machtigingsformulier in en mail dit, samen met een kopie van je bankpas, naar het e-mailadres dat op het formulier staat.
Zo zorgen we ervoor dat je altijd kunt betalen, op een manier die voor jou het beste werkt.