Ka­bel­jauw­bur­ger op een vol­ko­ren­bol met co­les­law

Receptvideo - 00:40 min.

Op het menu: zelfgemaakte visburger met kabeljauw. Klinkt ingewikkeld, maar het is eigenlijk heel makkelijk om zelf burgers te maken. Extra lekker: de coleslaw maak je ook zelf en serveer je met de kabeljauwburger op een volkorenbol. Lekker gezond!

Visburger maken
Verwarm de oven voor op 200 °C. Dep de 400 g kabeljauw (diepvries, ontdooid) zo droog mogelijk. Snijd met een groot mes zo fijn mogelijk en meng 1 el cevichemelange, peper en eventueel zout erdoor. Vorm er met natte handen 4 burgers van 1½ cm dik van. Druk goed aan. Verdeel de burgers over een met bakpapier beklede bakplaat en bak in de oven in ca. 20 min. gaar. Bak de laatste 10 min. 4 robuuste volkorenbroodjes mee.

Zelfgemaakte coleslaw
Snijd ondertussen 300 g rodekool en 300 g witte kool in dunne repen. Snijd 3 bosuitjes in dunne ringen. Meng samen met de rodekool, witte kool en 100 ml milde halfvolle yoghurt tot coleslaw. Breng op smaak met peper.

Burger bouwen
Snijd 1 avocado overlangs doormidden. Verwijder de pit en snijd het vruchtvlees in partjes. Verwijder de zaadjes en de zaadlijsten van 1 gele paprika en snijd het vruchtvlees in reepjes. Snijd de broodjes open en verdeel 100 g botersla, avocado, paprika, wat coleslaw, de burgers en 4 el zoete chilisaus* erover. Serveer met de rest van de coleslaw apart.

*De zoete chilisaus is een ‘dagkeuze’ en past niet in de Schijf van Vijf. Wil je eten volgens de richtlijnen van het Voedingscentrum, dan kun je per dag 3 tot 5 keer iets kleins (de ‘dagkeuze’) buiten de Schijf kiezen.

Lees meer

Je hebt een sterk verouderde versie van Internet Explorer, daarom kun je het Allerhande gedeelte van deze site niet zien.