Algemeen

Dit vind je in het privacybeleid van Albert Heijn:
1. Toepassingsgebied
Waar gaat dit privacybeleid over?
Dit is het privacybeleid van Albert Heijn B.V. ("Albert Heijn"). Dit privacybeleid informeert over de gegevens die we verwerken van de gebruikers en klanten van onze Nederlandse Albert Heijn winkels, websites, webwinkels, apps en andere diensten. Wij vinden het belangrijk er voor te zorgen dat onze dienstverlening transparant, persoonlijk en betrouwbaar is. Wij zijn dan ook voortdurend op zoek naar manieren om onze dienstverlening te verbeteren en deze zoveel mogelijk af te stemmen op je persoonlijke wensen en behoeften. Hiervoor hebben wij soms ook gegevens over jou nodig. Albert Heijn gaat daarbij zorgvuldig om met je gegevens en zorgt ervoor dat elke verwerking van je gegevens voldoet aan de toepasselijke wet- en regelgeving.
Op de websites van Albert Heijn tref je een aantal links aan naar websites van derden, zoals van onze leveranciers. Hoewel deze websites met zorg zijn geselecteerd, zijn wij niet verantwoordelijk voor de verwerking van je persoonsgegevens via deze websites. Dit privacybeleid is niet van toepassing op het gebruik van dergelijke websites.
Dit privacybeleid kan van tijd tot tijd wijzigen indien nieuwe ontwikkelingen daartoe aanleiding geven. Het meest actuele privacybeleid vind je altijd op www.ah.nl. Albert Heijn raadt je aan dit privacybeleid geregeld te raadplegen, zodat je van deze wijzigingen op de hoogte bent. We brengen je echter sowieso op de hoogte van belangrijke wijzigingen. In het privacybeleid wordt altijd de laatste datum van wijziging aangegeven.
Dit privacybeleid is voor het laatst gewijzigd op 19 mei 2025 op de volgende belangrijke punten:
- Mijn Albert Heijn Persoonlijk. Het persoonlijke Mijn Albert Heijn account heet voortaan Mijn Albert Heijn Persoonlijk. Het basis account bij Albert Heijn heet voortaan Mijn Albert Heijn Basis.
- AH Voordeelshop. AH Deals heet voortaan AH Voordeelshop. Meer informatie hierover kan je lezen in paragraaf 4.3.4.4.
- Artificiële intelligentie. We gebruiken graag de nieuwste technologieën om onze diensten te verbeteren, waaronder artificiële intelligentie. In paragraaf 4.3.1.5 geven we meer informatie over hoe we dit toepassen. We hebben de informatie over artificiële intelligentie aangevuld en specifieker gemaakt.
- Eerder gekocht. Je kan nu tot 15 maanden terug in Eerder Gekocht, zodat we rekening kunnen houden met de feestdagen en je dezelfde boodschappen opnieuw kunt kopen als je dat wil. In paragraaf 4.3.2.13 geven we meer informatie over deze functionaliteit.
- Online boodschappen doen. De verwerking van je persoonsgegevens voor terugbetalingen en het gebruik van je digitale betaalpas is aangevuld. In paragraaf 4.3.2.11 geven we meer informatie over online boodschappen doen.
- Mijn Tegoed. Hier bieden we je een handig overzicht van betaal- en spaaroplossingen, zoals Koopzegels, AH Miles en de Digitale Betaalpas. In paragraaf 4.3.2.15 geven we meer informatie over deze functionaliteit.
Makkelijk zoeken naar informatie over hoe we jouw gegevens voor een specifieke dienst gebruiken? Via het menu ga je meteen naar het juiste hoofdstuk en met de link hiernaast kun je ons volledige privacybeleid inzien en downloaden.
2. Verantwoordelijkheid
Wie is verantwoordelijk voor het gebruik van jouw gegevens?
Albert Heijn B.V., gevestigd aan de Provincialeweg 11, 1506 MA te Zaandam, is de verantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens zoals beschreven in dit privacybeleid. Je kunt contact opnemen met Albert Heijn via de Albert Heijn Klantenservice. De digitale contactmogelijkheden staan genoemd op https://www.ah.nl/klantenservice maar je kunt ook altijd bellen naar 0800-0305.
3. Opbouw
Uitleg opbouw van dit privacybeleid
Hoe zit dit privacybeleid in elkaar?
In dit privacybeleid beschrijven we per dienst welke persoonlijke gegevens Albert Heijn van je verwerkt om je deze specifieke dienst te leveren en wat dat precies betekent.
Winkelen bij Albert Heijn
Bij Albert Heijn kun je boodschappen doen zonder je persoonsgegevens achter te laten. Voor het ontvangen van kortingen kan je een anonieme bonuskaart gebruiken. Deze is verkrijgbaar in de winkel. We zullen echter wel wat gegevens moeten verwerken om onze algemene diensten te kunnen leveren, bijvoorbeeld voor het beantwoorden van vragen of klachten, voor de camerabeveiliging in de winkels of jouw deelname aan een speciale actie. Meer hierover wordt vanaf paragraaf 4.2 “Als je winkelt bij Albert Heijn” toegelicht.
Gebruiken van Albert Heijn online diensten
Wanneer je de websites van Albert Heijn bezoekt of de app gebruikt, verwerken wij een aantal gegevens van je. Vanaf paragraaf 4.3 “Als je gebruik maakt van Albert Heijn online diensten” leggen we uit welke gegevens we daarvoor verwerken, voor welke doeleinden we dat doen en hoelang we je gegevens daarvoor bewaren. In paragraaf 4.3.1 “Website en apps van Albert Heijn” leggen we uit welke gegevens we verwerken als je onze websites en apps bezoekt.
Informatie over het Albert Heijn account
Soms heb je voor een bepaalde dienst (zoals online bestellen op ah.nl) een account nodig. Vanaf paragraaf 4.3.2 “Je Mijn Albert Heijn account” geven we meer uitleg over welke gegevens we daarvoor verwerken, voor welke doeleinden we dat doen en hoelang we je gegevens daarvoor bewaren. Het kan zijn dat jouw bonuskaart is gekoppeld met je Mijn Albert Heijn account, meer informatie hierover kan je vinden in paragraaf 4.3.2.2 “Jouw bonuskaart koppelen aan je account”.
Informatie over Mijn Albert Heijn persoonlijk
Voor aanvullende diensten kan je een Mijn Albert Heijn Persoonlijk account afsluiten, bijvoorbeeld voor het ontvangen van persoonlijke aanbiedingen. In dat geval wordt vanaf paragraaf 4.3.3 “Mijn Albert Heijn Persoonlijk” uitgelegd welke gegevens we daarvoor verwerken, voor welke doeleinden we dat doen en hoelang we je gegevens daarvoor bewaren.
4.1 Als je jonger bent dan 16 jaar
Wat nu als je nog geen 16 bent?
Als je jonger bent dan 16 jaar, mag je slechts persoonsgegevens aan Albert Heijn verstrekken als één van je ouders of een wettelijke vertegenwoordiger die dit privacybeleid heeft gelezen ons hiervoor namens jou toestemming geeft. Wij verzoeken je daarom geen gegevens aan ons te verstrekken indien je nog geen toestemming hebt gekregen. Sommige diensten (zoals online boodschappen bestellen of Mijn Albert Heijn) zijn niet toegankelijk voor jongeren die jonger zijn dan 16 of 18 jaar. Wij informeren in dat geval per dienst over de toepasselijke leeftijdsgrens. Bij aanvraag van een bonuskaart kunnen we om je identiteitsbewijs vragen zodat we kunnen controleren of je jonger bent dan 16 jaar