Uitstoot reduceren

For English, scroll down.

Om de voortgang van Albert Heijn’s scope 3 doelstelling bij te houden is monitoring noodzakelijk. Daarom verplicht Albert Heijn u als leverancier om te rapporteren over uw scope 1-2-3 uitstoot en emissiereductieplannen aan Albert Heijn. Lees meer over hoe te voldoen aan de rapportage over emissiereductie, onder Klimaatrapportage indienen.

Stap 1 – Ontwikkel een routekaart voor reductie

Aanbevolen vervolgstappen

  1. Maak een lijst van mogelijke emissiereductiemaatregelen.

  1. Verrijk de lijst met bijvoorbeeld CO₂e reductie per maatregel (in kg en procentueel t.o.v. totale uitstoot), kosten (OPEX/CAPEX), en uitdagingen/kansen. Overweeg het gebruik van het emissiereductie-template die via deze Kwaliteit & Duurzaamheid Hub wordt aangeboden.

  1. Rangschik en prioriteer maatregelen en maak een inschatting van kosten en opbrengsten.

  1. Betrek uw management en gebruik de routekaart voor reductie om de besluitvorming en verantwoording te vereenvoudigen.

Tips
  • Houd bij het evalueren van reductiemaatregelen rekening met gewenste of ongewenste neveneffecten (op zowel bedrijfs- als overige duurzaamheids-thema’s).

  • Overweeg het gebruik van het emissiereductie-template in onze Documenten.

  • Stel complexe reductiemaatregelen niet uit naar de verre toekomst. Heeft u extra kennis en ervaring nodig? Onderneem dan vandaag nog actie, bijvoorbeeld met een marktonderzoek of een pilot.

Stap 2 – Betrek leveranciers

Aanbevolen vervolg stappen

  1. Identificeer op basis van een uitgavenanalyse wat uw grootste leveranciers zijn. Verdeel hen in groepen op basis van prioriteit, zodat u gericht met hen kunt samenwerken.

  1. Communiceer uw plannen en doelen proactief naar uw leveranciers, bijvoorbeeld in 1-op-1 meetings, via een brief of een Webinar.

  1. Begin met het betrekken van uw leveranciers (gefaseerd op basis van prioriteit zoals hierboven beschreven). Faciliteer de uitwisseling van gegevens.

Tips

  • Verwijs uw leveranciers naar e-learning materialen, zoals deze Kwaliteit & Duurzaamheid Hub of bijvoorbeeld de SME ClimateHub om hun kennis te vergroten.

  • Faciliteer kennisdeling tussen partners in uw toeleveringsketen om emissiereductie te versnellen. Veel bedrijven lopen tegen dezelfde uitdagingen aan.

  • Om het belang van uw klimaatdoelen duidelijk te maken aan uw leveranciers, kunt u uw klimaat-KPI's integreren in bijvoorbeeld de gedragscode voor leveranciers, aanbestedingsvereisten of checklists voor jaarlijkse leveranciersbeoordelingen.

Stap 3 – Betrek medewerkers

Aanbevolen vervolgstappen

  1. Bouw intern bewustzijn op over de uitstoot van uw organisatie en de impact hiervan op klimaatverandering.

  1. Zorg voor een bestuursstructuur waarin het management verantwoordelijk is voor de voortgang op het gebied van klimaatdoelen.

  1. Ontwikkel een community van duurzaamheidsambassadeurs en stimuleer en initieer ‘helden projecten’. Dit zijn projecten met een duurzaam karakter waar deze ambassadeurs aan bijdragen of eigenaar van zijn.

Tips

  • Deel de uitstoot van uw organisatie onder uw medewerkers en ga in op acties die zij kunnen ondernemen om deze uitstoot te reduceren.

  • Werk met een interne prijs voor CO₂e uitstoot, zodat de uitstoot in geld wordt uitgedrukt. En neem deze standaard mee in kosten/baten analyse en project voorstellen. Dit creëert een omgeving waarin uw besluitvorming eerder bijdraagt aan klimaatactie.

English

Reduce Emissions

To keep track of the progress of Albert Heijn’s scope 3 goals, monitoring is necessary. Therefore, Albert Heijn requires you, as a supplier, to report on your scope 1-2-3 emissions and emission reduction plans to Albert Heijn. Read more about how to comply with emissions reduction reporting, under Submit Climate Reporting.

Step 1 – Develop a roadmap for reduction

Recommended next steps

  1. Make a list of possible emission reduction measures.

  1. Enrich the list with, for example, CO₂e reduction per measure (in kg and percentage of total emissions), costs (OPEX/CAPEX), and challenges/opportunities. Consider using the emission reduction template offered through this Quality & Sustainability Hub.

  1. Rank and prioritize measures and estimate costs and revenues.

  1. Engage your management and use the reduction roadmap to simplify decision-making and accountability.

Tips

  • When evaluating reduction measures, consider desirable or undesirable side effects (on both business and other sustainability themes).

  • Do not postpone complex reduction measures to the distant future. Do you need additional knowledge and experience? Act today, for example with market research or a pilot.

Step 2 – Engage suppliers

Recommended next steps

  1. Based on a spend analysis, identify what your biggest suppliers are. Divide them into groups based on priority so you can focus on working with them.

  1. Proactively communicate your plans and targets to your suppliers, for example in 1-on-1 meetings, via a letter, or a webinar.

  1. Start by involving your suppliers (based on priority as described above). Facilitate the exchange of data.

Tips

  • Refer to your supplier’s e-learning materials, such as this Quality & Sustainability Hub or the SME ClimateHub to increase their knowledge.

  • Facilitate knowledge sharing between partners in your supply chain to accelerate emissions reduction. Many companies face the same challenges.

  • To communicate the importance of your climate targets to your suppliers, you can integrate your climate KPIs into, for example, the supplier code of conduct, procurement requirements or checklists for annual supplier assessments.

Step 3 – Engage employees

Recommended next steps

  1. Build internal awareness about your organization's emissions and the impact on climate change.

  1. Provide a governance structure in which management is accountable for progress on climate targets.

  1. Develop a community of sustainability ambassadors and encourage and initiate 'hero projects'. These are projects with a sustainable character to which these ambassadors contribute.

Tips

  • Share your organization's emissions among your employees and discuss actions they can take to reduce these emissions.

  • Work with an internal price for CO₂e emissions, so that the emissions are expressed in monetary terms. Include this standard in cost/benefit analysis and project proposals. This creates an environment where your decision-making is more likely to contribute to climate action.