Een groot deel van de campagneherkenning wordt bepaald door de uiting. Dat betekent dat je met goede content meer uit je campagne haalt. Hieronder vind je de belangrijkste tips om pakkende content te maken. Deze tips zijn niet verplicht, maar vergroten de kans op een succesvolle campagne aanzienlijk. De tips kunnen je goed op weg helpen, maar zorgen niet automatisch voor dé perfecte content. Gebruik daarvoor ook je eigen inzicht en creativiteit.
1. Houd het kort & simpel
Als je snel voorbij loopt is het belangrijk dat de boodschap in alle gevallen meteen duidelijk is. Voeg daarom zo min mogelijk afleidende elementen toe en blijf bij de kern van je boodschap.
2. Goed contrast
Bij het opmaken van de content is voldoende contrast een hele belangrijke voorwaarde voor een succesvolle uiting. Hierdoor valt de content namelijk veel meer op. Het gebruik van contrasterende kleuren is daarbij belangrijk. Niet alleen het contrast van de uiting zelf, maar ook het contrast met het straatbeeld. Drukke achtergronden in de content zorgen bijvoorbeeld voor een lager contrast in de uiting.
3. Merk en boodschap goed zichtbaar
Gemiddeld heb je 2-5 seconden de tijd om je merk en boodschap over te brengen. Het is dus heel belangrijk dat je beide altijd goed leesbaar in beeld hebt staan. Wanneer dit niet mogelijk is, is het aan te raden om in ieder geval het logo altijd zichtbaar in beeld te zetten.
4. Maximaal 4 elementen
Zorg dat je content niet te druk is. Teveel elementen leiden af en hebben invloed op de effectiviteit van je campagne. Voor een positief effect op de merkbekendheid is het het beste om 1-4 elementen in de content te communiceren.
5. Gebruik krachtige beelden óf tekst
Content kan visuele- en tekstuele beelden bevatten. Het blijkt dat wanneer dit evenwichtig aan elkaar is, dit meestal niet effectief is. Het is beter om de focus te leggen op één van deze elementen. Hierdoor wordt het effect op merkherkenning verhoogd.
6. Emotie versterkt boodschap
Passanten kijken langer naar content waarin emotie verwerkt is. Dat kan een door een foto van een persoon toe te voegen, maar ook door het verwerken van bijvoorbeeld humor in de tekst. Doordat passanten langer kijken vergroot dit de impact van de campagne aanzienlijk. Als adverteerder kun je dus het verschil maken t.o.v. concurrenten door emotie aan de content toe te voegen.
7. Pas animatie toe
Bewegende beelden hebben een 51% hogere impact (zichtbaarheid & kijkduur) dan stilstaande beelden (bron: onderzoek Validators). Overdrijf hier echter niet mee, want teveel animatie leidt af waardoor de kern van de boodschap verwarrend is of niet eens wordt gezien. Op de puischermen adviseren wij een kort en krachtige boodschap. Op de kassaschermen is er de mogelijkheid voor een iets ingewikkeldere boodschap.