Alles over Albert Heijn en duurzaamheid
Veelgestelde vragen over ‘Duurzaamheid’
16 resultatenWat doet Albert Heijn met betrekking tot duurzaamheid?
Albert Heijn wil dat klanten met een gerust hart boodschappen kunnen doen. We verkopen meer dan 11.000 huismerkproducten en meer dan 46.000 producten in totaal. Producten die vaak in Nederland, maar ook op veel verschillende plekken op de wereld worden geproduceerd en geteeld. Dit brengt verantwoordelijkheid met zich mee, verantwoordelijkheid ten aanzien van de mensen die werkzaam zijn in de keten, dierenwelzijn en het milieu. We willen daarom onze nationale en internationale ketens kennen en zo proactief mogelijk vraagstukken/risico’s onder andere omtrent mensenrechten en milieu kunnen identificeren en aanpakken. We hebben meer controle en kunnen sneller veranderingen doorvoeren in onze huismerk producten, vandaar dat onze due diligence aanpak met deze producten begint. Alle andere partijen die ook producten aan ons leveren zullen we in de toekomst ook mee in gesprek gaan. Deze stappen borduren voort op bestaand beleid van ons moederbedrijf Ahold Delhaize, dat momenteel een global due diligence uitvoert uit bij alle merken en later dit jaar de resultaten zal bekendmaken.
Wil je meer weten over ons duurzaamheidsbeleid? Klik dan hier.
Minder verpakkingen en meer recycling
We vinden het belangrijk dat onze AH Eigen Merk producten duurzaam worden verpakt. En dat we zo min mogelijk materiaal gebruiken. We zijn ons ervan bewust dat wij als supermarkt veel verpakkingsmateriaal verbruiken. Maar dit heeft een reden: de verpakking draagt namelijk bij aan de houdbaarheid en voedselveiligheid van de producten en zorgt dat de producten te vervoeren zijn. Het kan wel altijd minder. Daarom verwijderen we zo veel mogelijk verpakkingsmateriaal en zorgen we dat de verpakkingen goed te recyclen zijn. In 2018 gebruikten we al 4 miljoen kilo minder verpakkingsmateriaal. In 2025 wordt dit zelfs 20 miljoen kilo minder verpakkingsmateriaal en zijn al onze verpakkingen te recyclen.
Duurzame verpakkingen
Als een verpakking nodig is, wordt gekozen voor de meest geschikte en meest duurzame verpakking. De beste verpakking is volgens ons een verpakking die over de gehele levenscyclus (van grondstof tot afval) leidt tot een zo klein mogelijke impact op het milieu. Hierbij ligt de focus op het verminderen, hergebruik, recycling en de inzet van hernieuwbare grondstoffen.
Wil je meer weten over onze verpakkingen en hoeveel we al bespaard hebben? Klik dan hier.
Welke kwaliteit hebben de Blue Home producten?
Bij Albert Heijn vinden we duurzaamheid belangrijk. Daarom zijn de Blue Home producten gebouwd om lang mee te gaan, en hebben ze een extra lange garantieperiode van 3 jaar. Ook zijn de producten, wanneer relevant, PFAS vrij. Niet schadelijk voor de gezondheid en beter voor het milieu. Extra lekker!
Ik heb een vraag aan Albert Heijn over mijn studie, waar kan ik deze stellen?
Wij krijgen regelmatig verzoeken om te spreken met een verantwoordelijke manager over een specifiek aandachtsgebied. Gezien de grote hoeveelheid verzoeken kunnen wij hier helaas niet op ingaan. Alle beschikbare informatie vind je snel en makkelijk online.
Op ah.nl staat informatie over veel uiteenlopende onderwerpen. Van dierenwelzijn tot Bonus en van onze geschiedenis tot alle info over onze services. Je leest hier ook alles wat Albert Heijn nog meer doet, bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid en gezondheid.
Ben je op zoek naar onze nieuwsberichten, pers-, of beeldmateriaal? Dan vind je dat op onze nieuwspagina.
Financiële gegevens staan in het jaarverslag van Ahold Delhaize. Die kan je downloaden via www.aholddelhaize.com Albert Heijn heeft geen eigen jaarverslag.
Succes met je project!
Stageplekken
Ben je op zoek naar een stageplek? Kijk dan op werk.ah.nl. Alle beschikbare stageplaatsen vind je daar terug.
Kan ik de plastic tasjes van mijn vorige bestelling(en) inleveren?
Ja, graag! Dan kunnen wij deze plastic tasjes recyclen. Geef je bij je volgende bezorging een of meer plastic tasjes terug aan de bezorger? Ongeacht het aantal trekken we 35 cent van je bestelling af. Zo zit jij niet met onnodige tasjes, en helpen we samen het milieu.
Onze bezorgers willen graag bij iedereen op tijd komen, daarom kan je de kratten en tassen niet ter plekke uitpakken en weer meegeven. Dit kan natuurlijk wel bij een volgende bezorging.
Onze bezorgers willen graag bij iedereen op tijd komen, daarom kan je de kratten en tassen niet ter plekke uitpakken en weer meegeven. Dit kan natuurlijk wel bij een volgende bezorging.
Wat is de Buurtroute precies?
De Buurtroute maakt het mogelijk om bezorgmomenten van buurtbewoners samen te voegen, oftewel 'Buurtmomenten'. Wanneer je een bezorgmoment kiest, zie je direct wanneer de bezorger al in de buurt is. Als jij of andere buurtbewoners voor hetzelfde moment kiezen, kan de bezorger efficiënter en duurzamer rijden. Zo draag je bij aan een groenere buurt én bespaar je tot wel €13 korting per jaar (dat is €0,25 per bestelling).
Wat doet Albert Heijn tegen voedselverspilling?
Albert Heijn doet er alles aan om zo slim mogelijk in te kopen en zo min mogelijk voedsel te verspillen. Voedsel dat niet verkocht is willen we het liefste nog aanbieden voor menselijke consumptie. De ambitie van Albert Heijn is om in 2030 50% minder te verspillen (t.o.v. 2015) in samenwerking met onze klanten, partners en leveranciers. Onnodig voedsel weggooien is niet goed voor het milieu en je portomonnee. Wil je weten hoe wij dit aanpakken en wat wij doen tegen voedselverspilling? Dat vind je hier!
Benieuwd wat je zelf kan doen om minder voedsel te verspillen? Bekijk dan het stappenplan tegen voedselverspilling.
Hoe werkt de Nutri-Score?
Met de Nutri-Score op de voorkant van de verpakking worden de voedingswaarde van producten in een duidelijke 5 letteren- en kleurencode vertaald: A t/m E. Zo zie je in één oogopslag dat een donkergroene A een betere samenstelling aangeeft binnen een productgroep. Dat is dus een betere keuze dan de variant met een donkeroranje D of een rode E. En hierdoor maak je makkelijker een keuze als je voor het schap staat. De voedingswaardetabellen op de verpakkingen verdwijnen gelukkig niet: alle gedetailleerde informatie blijft zoals voorheen op de achterkant van de verpakking staan.
Bekijk de video voor meer uitleg.
Bekijk de video voor meer uitleg.
Wat doet Albert Heijn met betrekking tot dierenwelzijn?
Bij Albert Heijn nemen onze verantwoordelijkheid voor dierenwelzijn. Dat heeft inmiddels tot aanzienlijke verbeteringen geleid. Met onze Beter Voor Natuur & Boer programma’s blijven we nu en in de toekomst investeren in dierenwelzijn van onze kippen, varkens en koeien. Daarnaast vinden we het belangrijk dat waar mogelijk al onze vis gecertificeerd is.
Wil je meer weten wat wij doen met betrekking tot dierenwelzijn? Klik dan hier.
Hoe weet ik zeker dat ik verse producten krijg?
We begrijpen dat je graag verse producten ontvangt, ook als je ze online bestelt en niet zelf kunt uitzoeken. Daarom zorgen onze medewerkers er zorgvuldig voor dat jouw boodschappen met aandacht worden geselecteerd.
Wil je weten hoe lang een versproduct houdbaar is na bezorging? Op de website en in de AH-app vind je bij elk versproduct een handig houdbaarheidsbalkje. Klik op het product, en je ziet meteen hoe lang je het na bezorging nog kunt gebruiken. Voor brood werkt het iets anders: dat heeft geen ‘tenminste houdbaar tot’-datum, maar een productiedatum. Dat is de dag waarop het brood is gebakken.
Mocht je toch een product ontvangen dat niet aan onze versgarantie voldoet, laat het ons weten via het klachtenformulier. We lossen het graag voor je op.
Wil je weten hoe lang een versproduct houdbaar is na bezorging? Op de website en in de AH-app vind je bij elk versproduct een handig houdbaarheidsbalkje. Klik op het product, en je ziet meteen hoe lang je het na bezorging nog kunt gebruiken. Voor brood werkt het iets anders: dat heeft geen ‘tenminste houdbaar tot’-datum, maar een productiedatum. Dat is de dag waarop het brood is gebakken.
Mocht je toch een product ontvangen dat niet aan onze versgarantie voldoet, laat het ons weten via het klachtenformulier. We lossen het graag voor je op.
Waar kan ik terecht als ik een work-out wil doen, nu de Mijn Leefstijlcoach app er niet meer is?
Vanaf 28 maart 2025 vind je op ah.nl/leefstijl en in de AH app je vertrouwde work-outs terug. Neem daar dus vooral een kijkje!