Geschiedenis

Van kruidenierswinkel tot supermarktketen

In 1887 nam Albert Heijn (1865-1945) de winkel van zijn vader in Oostzaan over. Hij wist dat piepkleine winkeltje uit te laten groeien tot een zeer succesvolle formule van supermarkten vandaag de dag, verspreid door Nederland en België.

Bekijk de geschiedenis per eeuw

De 20e eeuw

Van de stap van kleinwinkelbedrijf naar grootwinkelbedrijf naar de introductie van Albert Heijn gemakswinkels (later AH to go).

Lees meer over de 20e eeuw

De 21e eeuw

Van de start van de webwinkel tot de opening van de eerste Belgische Albert Heijn-winkel en de introductie van de nieuwe supermarktmanager Ilse.

Lees meer over de 21e eeuw

Onze grootste mijlpalen

Er is veel gebeurd sinds de 21-jarige Albert Heijn in 1887 het kleine kruidenierswinkeltje van zijn vader overnam. Dit zijn onze grootste mijlpalen die ertoe hebben geleid dat Albert Heijn in meer dan 135 jaar is uitgegroeid tot de supermarkt van en voor ons allemaal.

Mijlpalen

1887 Albert Heijn neemt de kleine kruidenierszaak in Oostzaan over van zijn vader
  • De 21-jarige Albert Heijn neemt op 27 mei de kleine kruidenierszaak in Oostzaan over van zijn vader. De winkel is ongeveer 12 vierkante meter groot.

1927 Albert Heijn kreeg een Koninklijk wapen en mochten leveren aan het hof.
  • Jubileum Albert Heijn 40 jaar. 107 filialen, het bedrijf mag zich voortaan 'Hofleverancier' noemen.

1954 Verschijning AllerHande
  • De allereerste AllerHande verschijnt in krantformaat.

  • De prijzen van een dertigtal artikelen zijn in prijs verlaagd. Nog steeds wordt gebruik gemaakt van de slogan 'Albert Heijn maakt u het leven goedkoper'.

  • Geleidelijk stopt Albert Heijn met het ophalen van bestelboekjes. De klanten moeten voortaan hun bestelboekjes in de winkel inleveren of telefonisch doorgeven.

1955 Eerste Albert Heijn supermarkt wordt geopend in Rotterdam
  • 1 maart: Albert Heijn heeft een melkfabriek in het Marrokaanse Casablanca in bedrijf.

  • 20 april: Albert Heijn opent in Amsterdam-Slotermeer een winkel met voorverpakte groenten en fruit, en daarnaast wat tijdschriften en vers banket van een naburige bakker, zodat nu ook deze artikelgroepen binnengehaald zijn.

  • 25 mei: de eerste Albert Heijn-supermarkt opent z'n deuren in Rotterdam. De zelfbedieningswinkel aan de Nieuwe Binnenweg was hiervoor vergroot tot 340 m², zodat er een groenten- en vleesafdeling in paste met verse producten. Op voorstel van Albert Heijn wordt het een 'SuperMart' genoemd, om het idee van toegankelijkheid en eigenheid op te roepen.

  • Start van 'zegeltjes sparen'. Bij aankoop van iedere gulden aan boodschappen krijgt de klant de mogelijkheid om een zegel van 10 cent te kopen. Voor een vol boekje met 490 zegels met een waarde van 49 gulden krijgt de klant 52 gulden contant óf een klantenobligatie ter waarde van 50. Het werd een regelrechte rage. Ruim 71% van de klanten ging zegels sparen.

1987 Zelfscannen
  • Sinds 1987 is het mogelijk om zelf boodschappen te scannen bij een zelfscan.

1998 Introductie van de Bonuskaart
  • Alle klanten kunnen een gratis Bonuskaart aanvragen, waarmee ze van aanbiedingen bij Albert Heijn kunnen profiteren.

  • Albert Heijn krijgt met www.ah.nl een plek op het steeds populairder wordende internet.

1999 Eerste Albert Heijn-gemakswinkel op een NS-station wordt geopend (later AH to go genoemd)
  • De Albert Heijn-gemakswinkel op een NS-station opent de deuren. In 2001 krijgen.

2009 Appie van Albert Heijn is geboren
  • Albert Heijn introduceert een app voor de smartphone, Appie, om winkelen nog leuker en makkelijker te maken. Appie verschijnt eerst voor de iPhone en wordt later ook beschikbaar voor Android-toestellen en via ah.nl.

2011 Eerste Belgische Albert Heijn-winkel
  • In Brasschaat opent de eerste Belgische Albert Heijn-winkel. Naast het bekende Nederlandse assortiment biedt de Belgische Albert Heijn ook ruim 1.500 unieke Belgische producten aan.

  • Nieuwe duurzaamheidsdoelstellingen worden vastgesteld met betrekking tot het aanbod van duurzame vis.

  • December: het magazine Allerhande is ook digitaal verkrijgbaar in de App Store. Via de app kan makkelijk door de verschillende nummers worden gebladerd.

2019 Echt Vers winkels
  • 250 Albert Heijn-winkels worden omgebouwd naar de Echt Vers formule.

2021 Overname Deen
  • Albert Heijn neemt 38 winkels over van supermarkt DEEN. De vernieuwde winkels hebben allemaal het goede van DEEN, gecombineerd met het lekkere van Albert Heijn.

2022 Beter eten Festival
  • Op 29 en 30 april organiseert Albert Heijn het Beter eten Festival waar de missie van Albert Heijn ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.’ tot leven komt.

2023 Samenwerking met Jan Linders Supermarkten

  • Jan Linders Supermarkten en Albert Heijn gaan een samenwerking aan, waarbij het familiebedrijf Jan Linders verder gaat als franchiseondernemer van Albert Heijn.
  • Albert Heijn lanceert AH Terra: een nieuwe lijn plantaardige producten.
2024
  • Klanten van Albert Heijn kunnen vanaf nu ook op ah.nl en in de AH app hun boodschappen betalen met koopzegels.

  • Albert Heijn start met de verkoop van kroonloze ananassen.

Stichting Albert Heijn Erfgoed

In 1887 nam Albert Heijn (1865-1945) de winkel van zijn vader in Oostzaan over. Hij wist dat piepkleine winkeltje uit te laten groeien tot een zeer succesvolle formule van supermarkten, verspreid door Nederland en België.

De Stichting Albert Heijn Erfgoed zet zich in om dit prachtige en veelomvattende verleden te conserveren en toegankelijk te houden voor alle geïnteresseerden.

In het historisch archief in de Ahold Delhaize Coffee Company in Zaandam verzamelen, registreren en digitaliseren vrijwilligers alle objecten, documenten en beelddragers die kenmerkend zijn voor het winkelbedrijf. Al die verhalen en blogs zijn te bekijken via onderstaande website.

Naar Stichting Albert Heijn Erfgoed.

Bij Stichting Albert Heijn Erfgoed houden wij ons bezig met het verzamelen van objecten, documenten, verhalen, beeld en geluid die kenmerkend zijn voor ons als winkelbedrijf. Wij behouden deze erfgoedstukken voor onze huidige en toekomstige generaties. Vaak zijn bronnen uit het verleden een inspiratie voor de toekomst. Er wordt dan ook regelmatig een beroep op ons gedaan vanuit de Albert Heijn organisatie voor het ontwikkelen van nieuwe materialen en de introductie van nieuwe medewerkers. "Als je niet weet waar je vandaan komt weet je ook niet waar je naar toe moet" (Martin Gerssen).

Wij zijn trots op ons verleden en vinden het dan ook belangrijk om onze rijke historie zichtbaar te maken. Zo hebben wij een museumwinkel op de Zaanse Schans en een archief museum.