Onze mijlpalen
Er is veel gebeurd sinds de 21-jarige Albert Heijn in 1887 het kleine kruidenierswinkeltje van zijn vader overnam. Dit zijn onze 9 mijlpalen die ertoe hebben geleid dat Albert Heijn in 135 jaar is uitgegroeid tot de supermarkt van en voor ons allemaal.
Wil je meer te weten komen over onze geschiedenis?
Mijlpalen
1887
Albert Heijn neemt de kleine kruidenierszaak in Oostzaan over van zijn vader
-
De 21-jarige Albert Heijn neemt op 27 mei de kleine kruidenierszaak in Oostzaan over van zijn vader. De winkel is ongeveer 12 vierkante meter groot.
1927
Albert Heijn kreeg een Koninklijk wapen en mochten leveren aan het hof.
-
Jubileum Albert Heijn 40 jaar. 107 filialen, het bedrijf mag zich voortaan 'Hofleverancier' noemen.
1954
Verschijning AllerHande
-
De allereerste AllerHande verschijnt in krantformaat.
-
De prijzen van een dertigtal artikelen zijn in prijs verlaagd. Nog steeds wordt gebruik gemaakt van de slogan 'Albert Heijn maakt u het leven goedkoper'.
-
Geleidelijk stopt Albert Heijn met het ophalen van bestelboekjes. De klanten moeten voortaan hun bestelboekjes in de winkel inleveren of telefonisch doorgeven.
1955
Eerste Albert Heijn supermarkt wordt geopend in Rotterdam
-
1 maart: Albert Heijn heeft een melkfabriek in het Marrokaanse Casablanca in bedrijf.
-
20 april: Albert Heijn opent in Amsterdam-Slotermeer een winkel met voorverpakte groenten en fruit, en daarnaast wat tijdschriften en vers banket van een naburige bakker, zodat nu ook deze artikelgroepen binnengehaald zijn.
-
25 mei: de eerste Albert Heijn-supermarkt opent z'n deuren in Rotterdam. De zelfbedieningswinkel aan de Nieuwe Binnenweg was hiervoor vergroot tot 340 m², zodat er een groenten- en vleesafdeling in paste met verse producten. Op voorstel van Albert Heijn wordt het een 'SuperMart' genoemd, om het idee van toegankelijkheid en eigenheid op te roepen.
-
Start van 'zegeltjes sparen'. Bij aankoop van iedere gulden aan boodschappen krijgt de klant de mogelijkheid om een zegel van 10 cent te kopen. Voor een vol boekje met 490 zegels met een waarde van 49 gulden krijgt de klant 52 gulden contant óf een klantenobligatie ter waarde van 50. Het werd een regelrechte rage. Ruim 71% van de klanten ging zegels sparen.
1987
Zelfscannen
-
Sinds 1987 is het mogelijk om zelf boodschappen te scannen bij een zelfscan.
1998
Introductie van de Bonuskaart
-
Alle klanten kunnen een gratis Bonuskaart aanvragen, waarmee ze van aanbiedingen bij Albert Heijn kunnen profiteren.
-
Albert Heijn krijgt met www.ah.nl een plek op het steeds populairder wordende internet.
1999
Eerste Albert Heijn-gemakswinkel op een NS-station wordt geopend (later AH to go genoemd)
-
De Albert Heijn-gemakswinkel op een NS-station opent de deuren. In 2001 krijgen de gemakswinkels de naam AH to go.
2009
Appie van Albert Heijn is geboren
-
Albert Heijn introduceert een app voor de smartphone, Appie, om winkelen nog leuker en makkelijker te maken. Appie verschijnt eerst voor de iPhone en wordt later ook beschikbaar voor Android-toestellen en via ah.nl.
2011
Eerste Belgische Albert Heijn-winkel
-
In Brasschaat opent de eerste Belgische Albert Heijn-winkel. Naast het bekende Nederlandse assortiment biedt de Belgische Albert Heijn ook ruim 1.500 unieke Belgische producten aan.
-
Nieuwe duurzaamheidsdoelstellingen worden vastgesteld met betrekking tot het aanbod van duurzame vis.
-
December: het magazine Allerhande is ook digitaal verkrijgbaar in de App Store. Via de app kan makkelijk door de verschillende nummers worden gebladerd.
2019
Echt Vers winkels
-
250 Albert Heijn-winkels worden omgebouwd naar de Echt Vers formule.
2021
Overname Deen
-
Albert Heijn neemt 38 winkels over van supermarkt DEEN. De vernieuwde winkels hebben allemaal het goede van DEEN, gecombineerd met het lekkere van Albert Heijn.
2022
Beter eten Festival
-
Op 29 en 30 april organiseert Albert Heijn het Beter eten Festival waar de missie van Albert Heijn ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.’ tot leven komt.
Stichting Albert Heijn Erfgoed
De Stichting Albert Heijn Erfgoed zet zich in om ons prachtige en veelomvattende verleden te conserveren en toegankelijk te houden voor alle geïnteresseerden.
In het historisch archief in de Ahold Delhaize Coffee Company in Zaandam verzamelen, registreren en digitaliseren vrijwilligers alle objecten, documenten en beelddragers die kenmerkend zijn voor het winkelbedrijf. Al die verhalen en blogs zijn te bekijken via onderstaande website.