Breng structuur aan in jouw dag met de perfecte dagplanning.

  • Bepaal eerst voor wie je de dagplanning maakt. Ben je maar alleen? Of maak je een dagplanning voor het hele gezin? Afhankelijk van de hoeveelheid mensen bepaal je welke tool je het beste kunt gebruiken.
  • Leuk, al dat digitale. Maar misschien maak jij wel liever een offline planning. Een handgeschreven to-do list waar je tijdvlakken aan verbindt kan goed werken als je alleen bent. Voor het hele gezin kan een krijtbord, whiteboard of grote poster handig zijn, die een centrale plek krijgt in huis.
  • Geef ook de jongste gezinsleden een taak en neem die op in de planning. Het hebben van dag- of weekdoelen is voor iedereen mooi streven en helpt bij het behouden van structuur.
  • Stel wel realistische eisen. Het is eenmaal niet makkelijk om in deze, voor veel mensen nieuwe situatie, te functioneren zoals je dat voorheen altijd deed. Als je teveel van jezelf verlangt, is de kans groot dat je jezelf teleurstelt. Dat werkt demotiverend.
  • Eet gezond en op vaste momenten. We weten allemaal dat dat makkelijker gezegd is dan gedaan, maar het komt je productiviteit enorm ten goede. Tegen een after lunch-dip is thuis extra moeilijk te vechten en kinderen die stuiteren van de suiker lastig rustig te krijgen.
  • Voer stilte-uurtjes in. Bijvoorbeeld twee uur per dag, waarin niemand van het gezin je mag storen, maar ook collega’s je even met rust laten. Zo heb je altijd een paar uur waarin je gefocust en zonder afleiding werk kunt verzetten.
  • Kom in beweging! Neem sportmomenten op in de dagplanning voor een extra structuur. Doe je dit vlak voor of na werktijd, dan vergroot dit ook het gevoel van werk en privé gescheiden hebben. Als je vanachter je computer zo op de bank rolt, is je huis je werkplek en je werkplek je huis. Het is fijn om die twee enigszins gescheiden te houden.

Producten voor een gezonde, gestructureerde dag

Wie houdt van structuur, heeft graag wat producten op voorraad. Belangrijk om te weten is dat het ook in deze tijd niet nodig is om te hamsteren. Zorg voor een normale hoeveelheid gezonde producten, vers en houdbaar, in de koel- en voorraadkast. Zo kun je met het hele gezin gezond en lekker eten.

Een dagplanning voor mezelf of het hele gezin: waar begin ik?

Een dagplanning is ideaal voor wie op zoek is naar een beetje structuur in deze bijzondere situatie. Thuiswerken in plaats van op kantoor kan voor veel ongemakken zorgen. Er is afleiding en je mist kantoorfaciliteiten of het kunnen langslopen bij een collega. Hoewel het lijkt alsof je ‘alleen’ werkt, ben je eigenlijk continu online en bereikbaar. Een dagplanning kan helpen. Alvorens je een dergelijke planning gaat maken is het goed te bedenken voor wie je deze maakt. Zo werkt een persoonlijke Google Agenda, waarin je tijdvlakken kunt blokken en geplande activiteiten een specifieke kleur kunt geven, goed als je alleen bent. Een Google Spreadsheet of whiteboard werkt beter als je met een (groot) gezin bent. Zo behoud je een collectief overzicht.

Hoe ziet een dagplanning voor het hele gezin eruit?

Voor we je een Google Spreadsheets cursus gaan geven: bedenk hoe een dagplanning voor jouw gezin eruit zou moeten zien. Welke activiteiten zijn voor jullie belangrijk? Maak daar los van de planning een lijstje van. Ontbijt, een wandeling, werk, boodschappen doen, koken, een spelletje etc. Noteer er vervolgens achter hoeveel tijd je voor elke activiteit nodig denkt te hebben of je er aan zou willen spenderen. Misschien heb je ook al afspraken staan, elke ochtend een call met je werkteam, of elke middag een uurtje buitenspelen met de kinderen. Heb je dit allemaal verzameld, dan start je het invullen van de planning. Noteer eerst de namen van de gezinsleden en de dagen van de week. Geef eventueel iedereen een eigen kleurtje. Begin dan met het invullen van de reeds genoteerde activiteiten en puzzel dit voor elk uur van elke dag in elkaar. Zo ga je ook zien of je misschien wel teveel wilt doen op één dag.

Hoe gaan we ons als gezin aan een dagplanning houden?

Jezelf aan een dagplanning houden wordt makkelijker als je een realistische planning maakt. Misschien is je werkplek wel anders ingedeeld, verloopt de communicatie met je collega’s anders, moet je spoedklussen oppakken of zijn de kinderen thuis. Er zijn veel factoren die invloed kunnen hebben op je concentratie en productiviteit. Probeer daar bij het maken van een planning al rekening mee te houden. Zo voorkom je dat je aan het eind van de dag teleurgesteld bent dat je niet alle geplande activiteiten of werkzaamheden hebt kunnen uitvoeren. Verder is het fijn, als het de kinderen betreft, om goed met je partner af te stemmen wie op welk moment de verantwoordelijkheid draagt. Ten slotte is het belangrijk om ook de kinderen in het planningsproces te betrekken. Geef hen, als ze oud genoeg zijn, een aantal taken en/of doelen waar ze die week aan kunnen werken tegen een leuke beloning. Het helpt om een versimpelde planning met ze te knutselen op papier of er eentje te tekenen op een whiteboard. Hiervoor kun je eventueel zelf leuke icoontjes bedenken en tekenen die activiteiten symboliseren. Geef deze werkjes een centrale plek in het huis zodat iedereen altijd weet waar die aan toe is.

Hoe deel ik mijn dagen efficiënt in als ik alleen ben?

Niet alleen als gezin kun je baat hebben bij een planning. Zeker als je alleen bent en zonder motiverende collega’s aan de keukentafel zit te werken kan het lastig zijn om je hoofd erbij te houden. Natuurlijk kun je ook voor jezelf een Google Spreadsheet starten of een dag- of weekplanning op een whiteboard uittekenen met alle bijbehorende taken. Makkelijker en vooral sneller is het starten van een Google Agenda. Hier hoef je zelf niets in te voeren aan dagen of datums, dat doet de agenda alvast voor jou. Het enige wat jij nog hoeft te doen is het verzamelen van activiteiten. Denk aan belafspraken en werkdeadlines, maar ook aan een rondje hardlopen in de ochtend of het bakken van bananenbrood tussen de middag. Bepaal hoeveel tijd je voor elke activiteit nodig hebt en blok tijdvlakken in je Google Agenda. Maak werkafspraken rood, sportactiviteiten groen etc. zodat je duidelijk onderscheid kunt maken. Stel niet te zware eisen aan jezelf, houd het behapbaar en beloon jezelf als je je aan je planning hebt gehouden. Stay motivated!

Mijn dagen zijn al zo druk, hoe zet ik snel en makkelijk iets op tafel?

Kook iets makkelijks voor jezelf of het hele gezin met de recepten van Allerhande. Maak een gerecht dat in 15 minuten op tafel staat of waar je maar 5 ingrediënten voor nodig hebt. Het kan ook al schelen als je een eenpansgerecht maakt of een maaltijd waar je meerdere dagen van kunt eten. Bewaar de restjes dan in een afgesloten bakje in de koelkast.

Thuiswerken met kinderen is hoe dan ook lastig. Hoe doe ik dat?

Lees hier alle tips voor thuiswerken met kinderen. We doen het samen!

Da’s lekker! Recepten voor een gestructureerde dag

Loading interface...