Gratis e-boek over de toekomst van ons eten

Samen op weg naar beter eten is een toegankelijk boek over hoe we onze samenleving gezonder, socialer en duurzamer kunnen maken. Albert Heijn-directeur Marit van Egmond voert diepgaande gesprekken met Marcel Levi, Ahmed Aboutaleb en Louise O. Fresco over de toekomst van ons eten. Food designer Chloé Rutzerveld, kweekvleesprofessor Mark Post en andere veranderaars scherpen je gedachten met innovatieve ideeën. En laat je inspireren door de recepten van de toekomst. Het rijk geïllustreerde boek van 132 pagina’s is nu gratis te downloaden.

Download het e-book 'Samen op weg naar Beter eten'

Wat is Beter eten?

1. Beter eten is beter leven

We willen graag lekker in ons vel zitten en elke dag genieten van het leven. Zo lang mogelijk. Genieten van eten en drinken hoort daar zeker bij.

Lees meer

2. Beter eten verbindt

Samen lekker aan tafel voedt de mooiste gesprekken en momenten in het leven. Het weten wie je eten heeft gemaakt en waar het vandaan komt, geeft een diepere connectie met de maker en bewustwording.

Lees meer

3. Beter eten is de wereld beter achterlaten

Om een leefbare aarde over te dragen, zodat ook de genarties na ons vruchten van de planeet kunnen blijven gebruiken, zal het voedselsysteem moeten verduurzamen.

Lees meer
Samen op weg naar Beter eten

Bekijk de video over de toekomst van ons eten

Makkelijk kiezen voor Beter eten

Vegetarisch en plantaardig

We letten allemaal wat meer op onze voeding en maken daar steeds vaker bewuste keuzes in. Door een dagje vegetarisch eten of plantaardige alternatieven voor zuivel te gebruiken. En wij helpen je een handje. In ons assortiment vind je veel keuze in biologisch, vegetarisch, vegan en plantaardig. Maar ook als je een bepaalde intolerantie hebt.

Ontdek vega(n) shop

Fairtrade

Boeren en arbeiders in productielanden hebben vaak een te laag inkomen om te sparen en geen buffer om op terug te vallen in moeilijke tijden zoals deze. Fairtrade werkt aan betere betaling aan boeren en arbeiders. Juist nu is het kopen van Fairtrade dus hard nodig. Neem bijvoorbeeld chocolade. Door de verkoop onder Fairtrade voorwaarden ontvangen boerenorganisaties de Fairtrade minimumprijs, die momenteel hoger ligt dan de marktprijs voor chocolade. Eerlijk geproduceerd, met een heerlijke smaak.

Lees meer over mensenrechten

Dierenwelzijn

Bij Albert Heijn voelen we onze verantwoordelijkheid voor dierenwelzijn. Dat heeft inmiddels tot aanzienlijke verbeteringen geleid. We bieden een groot assortiment scharrel- en biologische kip en zijn op de hoogte van de leefomstandigheden van de kippen van de pluimveehouders met wie wij nauw samenwerken. Onze gesloten zuivelketen leidt tot meer weidegang voor koeien en jongvee.

Wat wij doen voor dierenwelzijn

Minder voedselverspilling

Door minder voedsel te verspillen kunnen we in Nederland zo’n 34 kilo prima voedsel per persoon per jaar besparen. Dat levert een gezin vanaf 3 personen al snel zo’n 475 euro per jaar op. Goed voor de wereld én voor je portemonnee! Eigenlijk is het heel simpel: slim boodschappen doen, slim koken en slim bewaren. Benieuwd hoe jij minder voedsel kan verspillen? We delen een aantal tips met je!

Dit doen wij tegen voedselverspilling

Minder plastic en verpakkingen verspilling

We zijn ons ervan bewust dat wij als supermarkt veel verpakkingsmateriaal verbruiken. Maar dit heeft een reden: de verpakking draagt namelijk bij aan de houdbaarheid en voedselveiligheid van de producten en zorgt dat de producten te vervoeren zijn. Het kan wel altijd minder. Daarom verwijderen we zo veel mogelijk verpakkingsmateriaal en zorgen we dat de verpakkingen goed te recyclen zijn.

Dit doen wij met onze verpakkingen

B Corps: beter voor mens, milieu en maatschappij

Merken die het beste willen zijn van de wereld, maar ook vóór de wereld! Dat is waar B Corps merken voor staan. Een B Corp merk herken je aan het logo met een "B". Benieuwd welke B Corps merken je bij Albert Heijn kan vinden?

Bekijk B Corps merken

Wist je al dat we door consumenten gezien worden als duurzaamste supermarkt?

Voor de 5e keer op rij hebben jullie (Nederlandse consumenten) ons uitgeroepen tot meest duurzame supermarkt van Nederland! We hopen elke dag mensen te inspireren om beter te eten en duurzamere en gezondere keuzes te maken, daarom zijn we ook trots en vereerd met deze prijs. Bedankt! 

De Sustainable Brand Index is een onafhankelijk perceptieonderzoek onder meer dan 7.700 Nederlandse consumenten en wordt gedaan onder de grootste 8 supermarktketens. Activiteiten op duurzaamheid, branding en communicatie worden in kaart gebracht. De belangrijkste domeinen waar Albert Heijn in het onderzoek positief op wordt beoordeeld, zijn: gezonde producten, een breed aanbod van biologische en vegetarische producten, een breed aanbod aan lokale producten en het leveren van een actieve bijdrage aan vermindering van voedselverspilling. In het onderzoek staat de perceptie centraal: wat weten en vinden consumenten van het duurzaamheidswerk van de Nederlandse supermarkten?

Lees er uitgebreid over