Gezond eten met de Schijf van Vijf

Met de Schijf van Vijf heb je een goede basis voor een gezonder eetpatroon. De richtlijnen kunnen worden gepersonaliseerd. De exacte hoeveelheden verschillen per persoon en zijn afhankelijk van je geslacht, leeftijd en de hoeveelheid lichaamsbeweging.

  • In de schijf staat veel groente en fruit
  • Eet volkoren producten zoals zilvervliesrijst, volkorenbrood en -couscous
  • Minder vlees, meer vis en peulvruchten
  • Een handje ongezouten noten
  • Voldoende water
Naar recepten volgens de Schijf van Vijf

Nutri-score

Nutri-score is een hulpmiddel om gemakkelijker producten te kiezen die bij een gevarieerd en evenwichtig voedingspatroon passen. Verpakkingen hoef je niet meer om te draaien om op de achterkant voedingstabellen te ontcijferen en kleine lettertjes te bestuderen. In één oogopslag kan je zien of een product bij je eetpatroon past.

Wat zijn calorieën / energie?

Je lichaam heeft calorieën nodig om te kunnen functioneren. Gemiddeld mag een volwassen man 2500 en een volwassen vrouw 2000 calorieën per dag. Wel moet je er rekening mee houden dat dit per persoon kan verschillen en dat dit mede afhankelijk is van geslacht, lengte, leeftijd en spiermassa.

Lees meer over calorieën en energie

Wat is energiebalans?

We spreken van een energiebalans als er een evenwicht is in de hoeveelheid energie die voeding levert en de hoeveelheid energie die het lichaam verbruikt. De energiebalans is belangrijk voor een gezond gewicht en het behouden ervan.

Eten en energiebalans

Wordt er te veel gegeten en/of te weinig bewogen, dan ontstaat er een teveel aan energie. Dit wordt opgeslagen als lichaamsvet, waardoor het gewicht stijgt. Is er te weinig energie beschikbaar uit eten, dan zal het lichaam energie vrijmaken uit lichaamsvet, waardoor het gewicht afneemt. Het lichaam heeft dan geen goede energiebalans.

Voor iedereen anders

Onder normale omstandigheden schommelt de energiebalans van maaltijd tot maaltijd, van dag tot dag en van week tot week. De hoeveelheid energie die per dag wordt ingenomen kan sterk verschillen. Tussen ieder mens, maar ook bij één en dezelfde persoon. Een constant lichaamsgewicht betekent dat iemand over langere perioden, langer dan een week, evenveel energie opneemt als zijn lichaam nodig heeft.

Loading interface...