FAQ
FAQ Zelf Service Display
1. Algemene informatie
1.1 Voor wie is Zelf Service Display?
Zelf Service Display is bedoeld voor alle leveranciers die op AH.nl en in de AH-app producten aanbieden.
1.2 Hoe zien AH-klanten mijn campagnes?
Zelf Service Display is te zien op AH.nl en in de AH app. Deze specifieke posities zijn beschikbaar:
Bannerposities Web
- Homepage, binnenkort beschikbaar.
- Bonus (below the fold)
- Zoekresultaten (targeting per zoekwoordcluster), binnenkort beschikbaar.
- Promobox (categorie pagina), binnenkort beschikbaar.
Bannerposities App
- Home.
- Bonus, binnenkort beschikbaar.
- Zoekresultaten (2 posities), binnenkort beschikbaar.
- Allerhande Koken, binnenkort beschikbaar.
Targeting opties
- Relevante doelgroepen (voorselectie).
- Zoekwoordclusters (Zoekresultaten App), binnenkort beschikbaar.
1.3 Waarom zou ik Zelf Service Display gebruiken?
Met Display vergroot je de zichtbaarheid van je merk en producten. We bieden dit aan in een omgeving die ‘brand safe’ is, dus je producten zijn alleen te zien op passende posities en momenten.
1.4 Hoeveel kost Zelf Service Display?
In het veilingsysteem bepaal je zelf hoeveel je maximaal voor een advertentie wil betalen. Door het Cost per Mille model (CPM) betaal je alleen voor uitgeleverde impressies. Je hebt geen last van een Tech Fee of andere extra kosten.
1.5 Moet ik een minimum aantal campagnes inzetten om Zelf Service Display te kunnen gebruiken?
Nee, er is geen minimum aantal campagnes.
1.6 Wat doet Zelf Service Display voor mijn producten?
Je producten worden zichtbaar op relevante posities binnen de AH-omgeving. Bijvoorbeeld op de homepage en categoriepagina’s.
1.7 Wat als mijn producten niet meer op voorraad zijn?
Als jouw producten niet meer op voorraad zijn, laten we ze even niet meer zien. Dit betekent niet dat je campagne tijdelijk stopt.
1.8 Hoe werkt betalen volgens het Cost Per Mille model?
Je bepaalt zelf de prijs die je per 1000 impressies wil betalen. Soms staat er voor specifieke posities, zoekwoorden, clusters of doelgroepen een floor price (een vanaf prijs) vast. Bij het hoogste bod levert het systeem je impressies uit. Je betaalt alleen als de impressies zijn uitgeleverd.
1.9 Hoe werkt bieden voor Zelf Service Sponsored Display?
We werken met een First Price biedingssysteem. Als adverteerder A €18 biedt en adverteerder B €18,50 biedt, wint adverteerder B de veiling en betaalt deze €18,50 per 1000 impressies voor de hoogste Display positie.
1.10 Welke factoren bepalen of mijn advertentie wordt getoond?
Jouw CPM bod bepaalt of we de display advertentie vertoond wordt.
1.11 Kan ik het Display-portaal gebruiken op mobiel of tablet?
Je kunt het Display-portaal via je mobiel of tablet bezoeken. Toch raden we aan om het alleen via desktop te gebruiken.
2. Account aanmaken, inloggegevens en toegang
2.1 Hoe maak ik een Display-account aan?
Dat is heel makkelijk. Vul het contactformulier in en je ontvangt binnen een paar dagen je contract. Met een getekend contract, krijg je jouw inloggegevens en kun je meteen van start.
2.2 Wanneer ontvang ik mijn inloggegevens voor het Display-portaal?
Na het invullen van het contactformulier ontvang je binnen een paar dagen het contract. Als je dit ondertekent, krijg je jouw inloggegevens en kun je meteen van start.
2.3 Hoe lang duurt het voordat ik mijn eerste campagne kan aanmaken?
Als je jouw inloggegevens hebt gekregen, kun je meteen beginnen. Een campagne is binnen 10 stappen aangemaakt. Om je alvast op weg te helpen is er bij je inloggegevens een How-To-PDF toegevoegd.
2.4 Hoe krijg ik toegang tot het Display-portaal?
Log in via https://zsp.ah.nl/. Heb je nog geen inloggegevens? Meld je dan eerst aan.
2.5 Ik ben mijn inloggegevens kwijt of vergeten, kan ik deze opnieuw krijgen?
Mail naar accounts.zsp@ah.nl als je jouw inloggegevens kwijt of vergeten bent.
2.6 Hoe kan ik mijn wachtwoord veranderen?
Je wachtwoord veranderen kan alleen via de accountmanager. Neem contact op of mail naar accounts.zsp@ah.nl
2.7 Hoe kan ik mijn bedrijfsgegevens aanpassen?
Neem contact op met jouw accountmanager of mail naar accounts.zsp@ah.nl
2.8 Hoe kunnen gebruikers toegevoegd worden aan het account?
Het toevoegen van gebruikers gaat gemakkelijk via de mail. Mail hiervoor naar accounts.zsp@ah.nl
2.9 Kan ik gebruikers verwijderen uit mijn account?
Ja, dit kan door te mailen naar accounts.zsp@ah.nl
3. Betaling, facturatie en advertentie-uitgaven
3.1 Hoe kan ik mijn betalingsgegevens aanpassen?
Dit is een contractwijziging. Neem hiervoor contact op met accounts.zsp@ah.nl
3.2 Hoe betaal ik voor mijn advertentie-uitgaven?
Je ontvangt iedere 4 weken een factuur van AH Media Services met daarop de uitgegeven media spend per insertion order van de voorgaande periode.
3.3 Hoe kan ik zien hoeveel ik heb uitgegeven?
In het Display-portaal zie je meteen hoeveel budget er gespendeerd is. Dit staat boven in jouw dashboard
3.4 Kan ik mijn uitgaven per adverteerder zien?
Ja, het is mogelijk om jouw uitgaven per adverteerder te zien.
4. Het opzetten van een campagne
4.1 Hoe maak ik een Display-campagne aan?
Je kunt een campagne aanmaken op basis van gekozen zoekwoordclusters of categorieën en de Cost per Mille (CPM). Na 1 week bekijk je hoe de campagne presteert en kun je optimaliseren.
Zo maak je een campagne aan:
- Bepaal de campagnenaam, looptijd, budget, targeting en Cost per Mille (CPM).
- Kies de producten voor de campagne (line-items).
- Voeg de campagneafbeelding toe.
- Voeg de campagnetekst toe.
- Maak een call to action button en een link voor de CTA.
- Kies de targeting (categorieën/zoekwoorden).
- Druk op ‘save creative’ om het werk te laten beoordelen.
- Als de campagne is goedgekeurd, wordt hij op de gekozen datum live gezet. Het goedkeuren duurt ongeveer 2 werkdagen.
- Als de campagnes live staan, is het tijd voor optimalisatie. Voeg relevante zoekwoorden of categorieën toe en verander je CPM-prijs op basis van realtime data.
4.2 Hoeveel campagnes kan ik aanmaken?
Er zit geen limiet op de hoeveelheid campagnes die je kunt maken.
4.3 Hoe structureer ik mijn campagnes?
Zo zorg je voor meer overzicht:
- Structureer display campagnes aan de hand van de targeting mogelijkheden en per product of merk.
- Per line-item stel je de gewenste targeting in. Zorg ervoor dat je duidelijke benamingen aan je line-items geeft, zodat je altijd weet waar het over gaat.
4.4 Kan ik campagnes laten lopen op zelfgekozen tijdstippen?Nee, het is niet mogelijk om campagnes alleen te laten lopen op specifieke tijdstippen. Je kunt wel specifieke data instellen.
4.5 Wat gebeurt er met het ingestelde budget van een campagne, als deze hoeveelheid impressies aan het einde van de campagne niet uitgeleverd is?
Je betaalt achteraf, en alleen voor het aantal impressies dat uitgeleverd is. Budget dat niet besteed is, kun je inzetten voor een nieuwe campagne.
4.6 Wat gebeurt er als mijn budget voor de einddatum van mijn campagne op is?
Als het budget voor de einddatum van jouw campagne op is, stop de campagne. Je kan je budget natuurlijk aanpassen, om de campagne door te laten lopen.
4.7 Hoe snel zijn mijn Display banners te zien?
Als je een campagne aanmaakt, wordt deze door AH beoordeelt. Dit duurt maximaal 2 werkdagen. Als alles goed is, je het juiste CPM bod hebt ingesteld en er posities beschikbaar zijn, zetten we de campagne live.
5. Het beheren van een campagne
5.1 Kan ik een campagne stopzetten of verwijderen?
Je kunt een aangemaakte campagne niet verwijderen, maar wel stopzetten.
5.2 Kan ik een oude, gestopte campagne opnieuw activeren?
Ja, je kunt een oude campagne opnieuw activeren als de einddatum niet verstreken is. Als dit wel het geval is, kun je een nieuwe campagne aanmaken.
5.3 Kan ik een campagne dupliceren (en aanpassen)?
Nee, het is niet mogelijk om campagnes te dupliceren.
5.4 Kan ik mijn campagnebudget na het instellen nog wijzigen?
Ja, je kan je campagnebudget en het dagelijkse budget wijzigen, Ook als je campagne actief is.
6. Click per Mille (CPM)
6.1 Cost per mille
Bij Zelf Service Display werken we met een Cost per Mille. Dit betekent dat je voor beschikbare impressies, een prijs per 1000 impressies kan bieden. Achteraf betaal je alleen voor de impressies die zijn uitgeleverd. Value for Money dus.
6.2. Floorpricing
Bij Zelf Service Display werken we met floorpricing. Dit betekent dat er per 1000 impressies al een minimale prijs vast staat. Jouw bod moet daarboven zitten.
Populaire zoekwoordclusters en categorieën hebben vaak een hogere Floor Price dan anderen. Als je jouw campagne aanmaakt, kun je de CPM Floor Price zien in je account.
7. Zoekwoorden
7.1 Hoe voeg ik eigen zoekwoordclusters toe?
Je kunt alleen een keuze maken uit de bestaande zoekclusters.
7.2 Hoeveel zoekwoordclusters kan ik aan een campagne toevoegen?
Er zit geen limiet op het aantal zoekwoordclusters. Het is wel verstandig om alleen relevante zoekwoordclusters te kiezen. Hiermee zet je jouw budget zo slim mogelijk in en wordt het optimaliseren makkelijker.
7.3 Kan ik bieden op merknamen van de concurrent?
Nee, het is niet mogelijk om op de merknaam van een concurrent te bieden.
7.4 Hoe pas ik zoekwoordclusters aan?
Je kunt zoekwoordclusters niet aanpassen. Je kan wel een zoekwoordcluster uitzetten en een ander cluster toevoegen.
7.5 Wat als in de zoekwoorden een spelfout wordt gemaakt?
Zelf Service Display werkt op dit moment met het Exact Match-principe. Hiermee zijn jouw banners alleen zichtbaar bij de exacte zoekwoorden in het cluster.
7.6 Zijn zoekwoorden spelfout- of hoofdlettergevoelig?
We werken met het Exact Match-principe. Het zoekresultaat moet precies overeenkomen met jouw geselecteerde zoekwoorden. Dit is niet hoofdlettergevoelig.
7.7 Waar moet ik rekening mee houden als ik zoekwoordclusters of categorieën aan een campagne toewijs?
Het is belangrijk dat de zoekwoordclusters en categorieën die je toevoegt relevant zijn voor de producten in jouw campagne.