Geschiedenis

Onze geschiedenis in detail

De 21e eeuw

2001 Start webwinkel
  • Via Albert.nl kunnen klanten van Albert Heijn, Etos en Gall & Gall al hun boodschappen in één keer bestellen. Albert bezorgt de boodschappen op een gewenst tijdstip thuis.

  • In drie dagen bouwt Albert Heijn alle 680 winkels om. Dit gebeurt onder de codenaam 'Operatie Pitstop'. Er komt meer ruimte voor actie, een vaste plek voor non-food, een bake-off in de meeste winkels en een indeling naar gebruiksmomenten. Het assortiment maakt Albert Heijn breder en minder diep. Bijvoorbeeld minder smaken jam, maar wel een nieuw soort broodbeleg.

  • De recepten van Allerhande liggen vanaf nu ook in de winkels ter inspiratie voor een gerecht.

2002 Nieuwe winkelformules
  • Albert Heijn start met het aanbieden van meer winkelformules, waardoor de consument kan kiezen wanneer en waar hij boodschappen wil doen. Naast de bekende wijkwinkels is er AH to go voor onderweg, AH XL voor de grote weekboodschappen en Albert voor het online boodschappen doen.

2003 Crisis bij Ahold
  • Een crisis bij moederbedrijf Ahold en een slecht prijsimago brengen Albert Heijn in een zware dip. Actie is nodig: Albert Heijn start met een succesvolle herpositionering.

  • In oktober start de nieuwe campagne: Het grote voordeel van Albert Heijn. Deze campagne benadrukt de structurele en relevante meerwaarde van Albert Heijn, zoals veel vers, kwaliteitscontrole, breed assortiment, service-balie, Air Miles en Albert. Daarnaast worden duizenden prijzen verlaagd waardoor de prijsafstand met andere supermarkten verkleind. Albert Heijn wordt weer de winkel voor iedereen.

2004 Prijzenslag gaat door
  • De prijzenslag gaat in 2004 én 2005 door en werpt zijn vruchten af. Daarnaast blijven de winkels dagelijks bewijzen wat de grote voordelen van Albert Heijn zijn. Langzaam maar zeker wint Albert Heijn klanten terug.

2005 Introductie Gezonde Keuze-klavertje
  • Albert Heijn introduceert als eerste supermarkt in Nederland een gezondheidssymbool: het Gezonde Keuze-klavertje. Het klavertje wordt afgebeeld op alle eigen merk-producten die voldoen aan de criteria voor gezonde producten (een laag gehalte verzadigd vet, suiker en zout of een hoog gehalte voedingsvezels). De criteria zijn in samenspraak met het Voedingscentrum opgesteld. Inmiddels hebben ruim 1.200 eigen merk-producten het symbool op de verpakking staan. Zo helpt Albert Heijn klanten bij het maken van een gezonde keuze in hun voedingspatroon.

  • Albert Heijn opent in december de eerste 'doorbraakwinkel' in Heemskerk. Hier worden concepten voor de supermarkt van de toekomst uitgeprobeerd. Door hun mening te geven, kunnen klanten zelf bijdragen aan de opbouw van hun ideale supermarkt voor de komende tien jaar.

2006 Lancering KlasseLunch
  • Samen met het Voedingscentrum bedenkt Albert Heijn een project voor groep 8 van de basisschool rond gezonde voeding. Doel is jonge kinderen te laten zien dat gezond eten ook lekker kan zijn. Zo'n 40.000 Nederlandse scholieren krijgen een interactieve voedingsles met bijbehorende gezonde lunch.

  • In oktober krijgt Albert Heijn toestemming om 23 vestigingen van supermarkt Konmar over te nemen. Nog voor kerst 2007 zijn de meeste van deze winkels omgebouwd tot Albert Heijn-supermarkten.

2007 Oprichting Albert Heijn Foundation
  • Een franchise-ondernemer opent de eerste Albert Heijn-winkel op Curaçao in Willemstad. Het is een groot succes. Op de eerste zaterdag loopt de wachttijd voor de kassa op tot bijna drie uur.

  • Introductie van babyvoeding onder het AH Huismerk. Met dit product richt Albert Heijn zich specifiek op gezinnen met baby's en peuters.

  • Opening van de tweede doorbraakwinkel in Oegstgeest.

  • Oprichting van de Albert Heijn Foundation. Albert Heijn, ontwikkelingsorganisatie ICCO en Fair Match Support starten een partnership om de leefomstandigheden en toekomstperspectieven van Afrikaanse groente- en fruitproducenten te verbeteren. De Albert Heijn Foundation richt zich op projecten in onder meer Kenia, Ghana en Zuid-Afrika.

2008 'Nieuwe winkels'
  • Er zijn nu ook doorbraakwinkels in Breukelen, Voorhout en Hardenberg (franchise). In juni neemt Albert Heijn 58 C1000 winkels over die allemaal omgebouwd worden naar doorbraakwinkels. Ook 50 eigen winkels worden omgebouwd.

2009 Introductie Albert Heijn app
  • Er zijn ruim 800 AH-winkels in Nederland.

  • November: Albert Heijn introduceert een app voor de smartphone, de Albert Heijn app, om winkelen nog leuker en makkelijker te maken. De Albert Heijn app verschijnt eerst voor de iPhone en wordt later ook beschikbaar voor Android-toestellen en via ah.nl.

  • Het nieuwe eigen merk AH puur&eerlijk wordt geïntroduceerd. AH puur&eerlijk producten zijn met extra zorg voor mens, dier, natuur of milieu geproduceerd, geteeld of ingekocht. Zo wordt de keuze voor een verantwoord alternatief gemakkelijk.

  • Albert Heijn en TNT Post zijn overeengekomen om de komende jaren minstens 150 TNT Postkantoren te vestigen in AH-winkels.

2010 Verschijning WatHandig!
  • In 2010 verschijnt er een kwartaalmagazine over non-foodartikelen bij Albert Heijn, WatHandig!. Een inspirerend tijdschrift vol handige oplossingen en inspiratie voor in en rond het huis. WatHandig! ligt gratis in de winkels.

  • April: Allerhande is ook online vertegenwoordigd met kookinspiratie en allerlei handige extra’s, zoals kooklesvideo's.

2011 Eerste Belgische Albert Heijn-winkel
  • In Brasschaat opent de eerste Belgische Albert Heijn-winkel. Naast het bekende Nederlandse assortiment biedt de Belgische Albert Heijn ook ruim 1.500 unieke Belgische producten aan.

  • Nieuwe duurzaamheiddoelstellingen worden vastgesteld met betrekking tot het aanbod van duurzame vis.

  • December: het magazine Allerhande is ook digitaal verkrijgbaar in de App Store. Via de app kan makkelijk door de verschillende nummers worden gebladerd.

2012 125 jaar bestaan
  • Albert Heijn bestaat 125 jaar. Dit jubileum viert het bedrijf met de klanten. Er komen speciale 125 jarige jubileumproducten uit.

  • In mei is Albert Heijn gestart met een eigen Facebookpagina.

  • Mei: Albert Heijn neemt bol.com over.

  • Mei: er zijn 6 AH-winkels in België.

  • 12 september: de eerste AH to go in Duitsland wordt geopend. De winkel bevindt zich in Aken.

  • November: Albert Heijn biedt als eerste supermarkt van Nederland de mogelijkheid om boodschappen mobiel te bestellen en thuis te laten bezorgen. De Albert Heijn app, die klanten helpt bij het boodschappen doen, werd uitgebreid met een bestelfunctie.

  • November: opening van het eerste Albert Heijn Pick Up Point in Heemstede. Online bestelde boodschappen kunnen op een moment dat de klant het beste schikt opgehaald worden bij het Pick Up Point.

  • November: introductie bol.com afhaalpunten bij Albert Heijn-winkels. Klanten kunnen hun bol.com bestellingen afhalen bij de doorgegeven AH-winkel.

2013 Introductie AH BASIC
  • April: Albert Heijn start met een nieuw eigen merk, AH BASIC en neemt afscheid van Euro Shopper. Met AH BASIC bieden we de vertrouwde AH-kwaliteit voor de laagste prijs. Vanaf nu voert Albert Heijn vier eigen merken: AH BASIC, AH Huismerk, AH Excellent en AH puur&eerlijk.

  • September: Allerhande bestaat 30 jaar. Het magazine is sinds jaar en dag een grote inspiratiebron voor de Nederlandse keukens. Bij feest hoort taart. Daarom is de jubileumuitgave Allerhande 9 geheel gewijd aan taart gemaakt door lezers.

  • 21 oktober: Albert Heijn introduceert een nieuwe Bonuskaart. De nieuwe Bonuskaart biedt toegang tot de vertrouwde Bonuskortingen én de mogelijkheid om persoonlijke aanbiedingen te ontvangen als de Bonuskaart online geactiveerd wordt.

  • Een speciale Allerhande koken App die hulp biedt bij het klaarmaken van recepten is gelanceerd.

2014 Indoor Google Maps
  • Maart: eerste editie van het gloednieuwe tijdschrift AllesVoor. Gemaakt door Albert Heijn & bol.com. Beide winkels hebben samen het grootste assortiment en voor elk moment van het jaar. Acht keer per jaar kunnen klanten het magazine gratis meenemen uit de winkel en op ah.nl doorbladeren.

  • In 5 Albert Heijn-winkels kunnen klanten met Google Maps naar artikelen zoeken. Met de zogeheten Indoor Google Maps zijn plattegronden van de winkels gemaakt waardoor gebruikers makkelijk kunnen navigeren tussen de verschillende vakken, zelfs een route kunnen uitstippelen. Zo worden alle boodschappen altijd gevonden.

  • Meest recente innovatie van Albert Heijn is een samenwerking met Thuisafgehaald.nl, een website waarop zo'n 7.500 thuiskoks voor een prikkie een maaltijd aanbieden, meestal voor mensen in de buurt. In een vestiging van Albert Heijn aan de Stadhouderskade in Amsterdam kunnen klanten zich via een zuil met touchscreen inschrijven voor het afhalen van zo'n maaltijd. Op deze manier probeert AH zich te profileren in de buurt, zoals het postkantoor van weleer of de buurtkroeg.

  • De populaire supermarktmanager meneer van Dalen neemt na 10 jaar afscheid van het Nederlandse publiek. Op 30 december is Harry Piekema nog één keer te zien in een speciaal samengestelde Albert Heijn commercial.

2015 Allerhande maaltijdbox
  • 5 maart: Albert Heijn breidt mobiel zelfscannen uit naar 200 winkels. Deze winkels boden klanten al jaren het gemak van zelfscannen met een handscanner, vanaf nu kan dat ook met de Albert Heijn App.

  • 1 april: met de Android Smart Watch kan vanaf vandaag handsfree boodschappen worden gedaan.

  • In juni stapt Albert Heijn over op SC gecertificeerde kweekzalm. Albert Heijn is wereldwijd de eerste supermarkt die op deze grote schaal ASC zalm aanbiedt in zijn winkels. Dit is een resultaat van de 5-jarige samenwerking Met het Wereld Natuur Fonds (WNF).

  • 14 augustus: Allerhande introduceert een maaltijdbox voor 2 en 4 personen. Met wekelijks wisselende recepten en verse ingrediënten voor drie maaltijden. De maaltijdbox is te bestellen via ah.nl en wordt gratis thuisbezorgd.

  • Op 2 september opende de vernieuwde Albert Heijn in de Twijnstraat in Utrecht de deuren. Uniek aan deze winkel is het AH bio-winkeltje van 30m2 direct naast de supermarkt. Hier vinden klanten bijna 350 biologische producten.

  • AH voorziet al sinds 2009 een groot deel van de voedselbanken in Nederland van verse producten uit zes AH-distributiecentra. Met de nieuwe overeenkomst belooft AH zijn jaarlijkse donatie te verdubbelen en logistieke expertise te bieden. De ambitie is om in 2017 in geen enkel distributiecentrum voedsel weg te gooien.

  • 6 oktober: Albert Heijn opent een 100% zelfscan- en pin supermarkt aan de Weteringschans in Amsterdam.

2016 Duurzaamste supermarkt Europa
  • 8 februari: de duizendste Albert Heijn Wajonger gaat aan de slag bij de Albert Heijn aan de Samanthagang in Zoetermeer. Het doel is om eind 2016 tweeduizend Wajongers aan de slag te hebben bij Albert Heijn.

  • 8 maart: Albert Heijn to go en BP starten proef op zes tankstations. Albert Heijn to go en BP gaan samenwerken om ook in tankstations in Nederland verser en gezonder eten en drinken te kunnen aanbieden.

  • 16 maart: Albert Heijn zet ook varkensvleeswaren om naar Beter Leven ster.

  • 9 mei: Alzheimer Nederland en Albert Heijn slaan handen ineen voor een dementievriendelijke samenleving. Als eerste stap ontwikkelen de organisaties een training voor Albert Heijn medewerkers die graag meer aandacht aan klanten met dementie willen besteden.

  • 8 september: Albert Heijn opent eerste mobiel Pick Up Point waar klanten hun online bestelde boodschappen kunnen ophalen.

  • 2 november: Albert Heijn XL in Purmerend heropent zijn deuren en is vanaf dat moment de duurzaamste supermarkt van Europa. Door een reeks aan innovatieve energiebesparende maatregelen is de winkel niet alleen 100% CO2 neutraal, er wordt ook energie opgewekt die de winkel en de naastgelegen Etos en Gall & Gall voorziet van elektriciteit en warmte.

  • 20 december: Albert Heijn is de nummer 1 in het GfK Kerstrapport.

2017
  • In maart begint Albert Heijn met de uitrol van Scan&Go in winkels met zelfscan. Hierdoor wordt zelfscannen nog sneller en makkelijker.

  • Vanaf mei gaan de eerste volledig elektrische trucks de weg op voor Albert Heijn.

2018
  • Op 20 april wordt Albert Heijn voor tweede keer op rij verkozen tot de meest duurzame supermarktketen van Nederland.

  • Op 9 mei opent in Hoofddorp de eerste Albert Heijn met het nieuwe Echt Vers-concept, waarin meer ruimte is gemaakt voor vers.

  • In augustus introduceert Albert Heijn het eerste vegan koelschap. Het veganisme is in opkomst en door een groter aanbod te voeren, kunnen we makkelijk inspelen op de wensen van de klanten.

  • Op 16 november opent Albert Heijn in Zaandam het distributiecentrum van de toekomst. Dit distributiecentrum is volledig geautomatiseerd.

  • Op 21 november opent Albert Heijn de eerste circulaire supermarkt. Alle onderdelen in deze supermarkt zijn herbruikbaar, van koelmeubel tot kassamandjes.

2019 Echt Vers winkels
  • Op 23 januari wordt Marit van Egmond benoemd tot CEO van Albert Heijn.

  • In maart start Albert Heijn een pilot voor een plasticvrije groente- en fruitafdeling. Dit past in de ambitie om tegen 2025 20 miljoen kilo plastic te kunnen besparen.

  • In september start Albert Heijn een nieuwe campagne. Samen met de introductie van de nieuwe supermarktmanager Ilse wordt de nieuwe pay-off: “Dat is het lekkere van Albert Heijn” geïntroduceerd.

  • 250 Albert Heijn-winkels worden omgebouwd naar de Echt Vers formule.

2021 Overname Deen
  • Albert Heijn neemt 38 winkels over van supermarkt DEEN. De vernieuwde winkels hebben allemaal het goede van DEEN, gecombineerd met het lekkere van Albert Heijn.

2022 Beter eten Festival
  • Op 29 en 30 april organiseert Albert Heijn het Beter eten Festival waar de missie van Albert Heijn ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.’ tot leven komt.