Geschiedenis

De 20e eeuw

1902 Grootwinkelbedrijf
  • Met inmiddels meer dan 10 winkels maakt het bedrijf Albert Heijn de stap van kleinwinkelbedrijf naar grootwinkelbedrijf.

1910 Eerste eigen merk-producten
  • Het totale assortiment bestaat uit ongeveer 300 artikelen, wat voor die tijd zeer uitgebreid was.

1911 Productie van Albert Heijn-levensmiddelen
  • Albert Heijn start met de productie van eenvoudig suikerwerk, koek en banket, vanuit een koekjesbakkerij in de keuken van het oude herenhuis in Zaandam (Oostzijde 81). Dit is het begin van de eigen levensmiddelenproductie.

  • Albert Heijn gaat artikelen onder eigen merk verkopen. Onder andere Albert Heijn's Fijne Zoete Chocolade en karnemelkzeep.

1913 Bouw van een fabriek
  • De 'fabriek' in het herenhuis aan de Oostzijde moet plaatsmaken voor een echte fabriek.

  • Albert Heijn start met het versturen van interne weekberichten naar zijn filialen.

1914 Professionalisering van de fabriek
  • De bakkerij krijgt een heteluchtoven voor de fabricage van ontbijtkoek. Er is nu een koekjesfabriek, een suikerwerkfabriek en een ontbijtkoekfabriek.

  • De jaaromzet van het bedrijf bedraagt 2 miljoen gulden.

  • Zaandam krijgt elektriciteit.

1917 Loskoppeling boekhouding en WO I
  • De privé-boekhouding van Albert Heijn sr. en die van het bedrijf worden losgekoppeld.

  • De jaaromzet van het bedrijf bedraagt 4 miljoen gulden.

  • Tijdens de Eerste Wereldoorlog is de Distributiewet van kracht. De overheid regelt de volledige levensmiddelenvoorziening. Er gaan in de volgende 4 jaar slechts 4 nieuwe winkels open.

1919 Eigen wijnbotteling
  • Onder de fabriek aan de Oostzijde komt een grote wijnkelder waar wijn gebotteld wordt. De vaten wijn worden per boot over de Zaan aangevoerd.

  • Het Eindhovense concern Philips start met kruidenierswinkels, een bakkerij en een slagerij: Etos.

1920 Albert Heijn geeft leiding over
  • Op 29 april draagt Albert Heijn de leiding over aan zijn zoons Gerrit en Jan en schoonzoon Johan Hille. De firma is nu een naamloze vennootschap (NV). Albert wordt president-commissaris.

  • Het bedrijf telt zo'n 75 filialen.

  • Een nieuw pakhuis met kantoor aan de Oostzijde te Zaandam wordt in gebruik genomen.

1923 Chocolade uit eigen fabriek
  • Start van de productie van chocoladeartikelen in eigen fabriek.

  • De voorgevel krijgt metalen letters, afgewerkt met bladgoud.

1924 NV Albert Heijn Chocolateries
  • 12 november wordt de NV Albert Heijn Chocolateries opgericht. NV Albert Heijn Chocolateries is de naam van aparte winkels voor koek, banket, suikerwerken, koffie, thee en chocolade (naar voorbeeld van Jamin). Vier jaar later telt NV Albert Heijn Chocolateries al 18 chocolaterieën.

1925 AHOLD Pensioenfonds
  • Op 18 augustus is de oprichting van de 'Maatschappij tot bevordering van de belangen van het personeel verbonden aan de Maatschappij tot Exploitatie der Fabrieken en Handelszaken van Albert Heijn en daaraan bevriende vennootschappen', het huidige Ahold Pensioenfonds. Het fonds start met een donatie van 50.000 gulden door Albert sr. Enkele maanden later vormt de vereniging een fonds voor een premievrij ouderdomspensioen. Het jaar daarop aangevuld met een weduwe- en wezenpensioen, eveneens premievrij.

1927 Hofleverancier!
  • Bij het 40-jarig bestaan ontvangt Albert Heijn het predikaat 'hofleverancier'.

  • In 1927 worden de eerste depots geopend (franchise winkels). Ze zijn gevestigd in plaatsen met minder dan 7000 inwoners. Een eigen winkel zou hier niet rendabel zijn geweest. Zaandam verzorgde de voorgevel en de reclame en leverde de eigenaar zijn goederen tegen inkoopprijs, plus een omslag. Nu kunnen ook delen van het land bereikt worden waar Albert Heijn anders niet had kunnen komen. Onder andere kruidenierszaak De Gruyter kende de depotvorm van oudsher, maar Albert sr. wilde bij voorkeur winkels in eigendom hebben.

  • De onderneming telt nu al 107 winkels.

1929 Personeel op cursus
  • Gerrit Heijn organiseerde voor alle chefs een achtdaagse cursus verkoopkunde.

1931 Albert Heijn's nieuwsblad
  • De voorloper van de AllerHande, Albert Heijn's nieuwsblad verschijnt voor het eerst.

  • Een nieuwe biscuitfabriek wordt in gebruik genomen, waardoor een betere kwaliteit koek gemaakt kan worden.

1936 Boffie-reclame
  • Albert Heijn boekt succes met een unieke reclamecampagne. Het kleine obertje Boffie brengt Albert Heijn-koffie aan de man. Er verschijnen schitterende affiches met Boffie, advertenties, boekjes, een prijsvraag, speldjes en zelfs een speciaal door Louis Davids gecomponeerd Boffie-lied.

1937 Albert Heijn bestaat 50 jaar
  • Het 50-jarig jubileum: Albert Heijn sr. schenkt het personeel een ontspanningsgebouw, niet ver van het fabriekscomplex.

  • Schriftelijke verkoopcursus voor het winkelpersoneel.

1938 Groei op alle fronten
  • Alle losstaande fabriekspanden worden gesloopt en een nieuw pand verrijst. Het nieuwe gebouw gaat toepasselijk '1938' heten. De chocoladefabriek wordt twee keer zo groot en Albert Heijn gaat macaroni, spaghetti en vermicelli maken.

  • De grootte van het centrale magazijn wordt verdubbeld.

  • Een gemiddelde Albert Heijn-winkel telt zo'n 600 artikelen. De Gruyter blijft achter met zo'n 400 in het assortiment.

  • Albert Heijn overschrijdt het traditionele kruidenierspakket met producten als bier, melk in blik, melkpoeder, koffieroom in tubes, verpakt roggebrood en pumpernickel.

1939 Crisisjaren: omzetstijging met kanttekening
  • De jaaromzet is 15,5 miljoen gulden. Dit is een omzetstijging ondanks de crisis van de jaren '30. De concurrentie is echter sterk toegenomen: omzet per winkel is namelijk gedaald van gemiddeld 74.000 gulden in 1930 naar gemiddeld 66.000 gulden in 1939.

  • De winst bedraagt 590.000 gulden, het niveau van bijna tien jaar geleden met twee keer zoveel winkels.

  • De winkelwedstrijd wordt geïntroduceerd binnen het bedrijf. De eerste wedstrijd heet 'de omzetvergrotingwedstrijd'. Medewerkers kunnen premies op hun weekloon verdienen en chefs een 'groote reis langs den Rijn'.

  • Aantal winkels is inmiddels 216.

  • Albert Heijn neemt financieel deel in Vita. Het bedrijfje steriliseert en bottelt melk. Flessen zijn de ideale verpakking voor winkelverkoop, alhoewel de meeste melk dan nog in kannetjes langs de huizen wordt gebracht. Na een jaar (1940) gaat Albert Heijn alleen door met Vita en met Nieuw Plancius, een nieuw melkfabriekje in Amsterdam.

1940 Tweede Wereldoorlog: producten op de bon
  • Bombardementen maken een aantal winkels met de grond gelijk, onder andere in Middelburg en Venlo.

  • De Duitsers confisqueren alle koffie in Nederland en brengen het naar Duitsland. Albert Heijn brengt een koffiesurrogaat op de markt, gemaakt van rogge. Het koffiesurrogaat heet 'Smalsko' ('smaakt als koffie').

  • Juni: brood, bloem, koffie en thee op de bon. Later volgen: boter, spijsolie, kruiden, wasmiddelen, vlees, kaas, eieren, koek en grutterswaren.

1941 CV Sterovita Melkproducten
  • Melk, jam, cacao gaan op de bon.

  • Inkoper Maurits Ligtenstein moet vanwege zijn Joodse komaf onderduiken.

  • December 1941: Albert Heijn koopt een aantal oude zuivelbedrijfjes en brengt ze op 6 december 1941 onder in CV Sterovita Melkproducten.

1942 Gulden Prestatieboek
  • Introductie van het Gulden Prestatieboek. Hierin worden bijzondere verkoopprestaties en winnaars van verkoopwedstrijden genoteerd.

  • 15 juli: de oprichting van Albert Heijn's Groothandel. In september 1948 wordt dit een naamloze vennootschap. Het doel is levensmiddelen te slijten aan ziekenhuizen, inrichtingen, hotels en reisorganisaties.

1945 Oprichter Albert Heijn overlijdt
  • Albert Heijn overlijdt op 13 november 1945.

  • De Vries wordt benoemd tot adjunct-directeur van het bedrijf.

  • De winst bereikt een dal van 250.000 gulden.

1946 Personeelsblad AH Flitsen
  • April 1946: eerste verschijning van het personeelsblad 'AH Flitsen'.

  • De vrouw van Albert, Neeltje, overlijdt op 5 september 1946.

  • Johan Hille treedt af als commissaris. Prof. Dr. Gerard Verrijn Stuart volgt hem op.

1948 Albert Heijn naar de beurs
  • Albert Heijn wordt een open vennootschap en gaat naar de beurs. Albert Heijn is het eerste winkelbedrijf dat naar de beurs ging. Tot die tijd was het bedrijf 100% eigendom van de familie Heijn.

  • Overname van de Vami (NV Vereenigde Amsterdamsche Melkinrichtingen). De Vami-melkfabriek aan de Amsterdamse Overtoom wordt aan de NV Sterovita gekoppeld.

  • In een directievergadering in april 1948 wordt gesproken over de kans van slagen van een zelfbedieningswinkel. De directie besluit te wachten op de ervaringen van Jo Legerstee, een stafmedewerker die een studiereis naar de VS ging maken.

1950 Overname van Amerongen
  • Jaaromzet: 39 miljoen gulden.

  • Het marktaandeel 3%.

  • Albert Heijn neemt concurrent Van Amerongen over en krijgt er in één klap 92 filialen bij, voornamelijk in Amsterdam. Van Amerongen is opgericht in 1833 en was als keten een van de oudste kruideniersbedrijven van Nederland. Door deze aankoop wordt het evenwicht tussen de omzet van de winkels en van de productiebedrijven hersteld. Door het succes van Sterovita was dat namelijk doorgeslagen naar de productiebedrijven.

1951 Staking in de fabrieken
  • Jaaromzet: 46 miljoen gulden.

  • Albert Heijn krijgt een machine voor kartonnen melkpakken in bezit en heeft hiermee een primeur in Europa.

  • Albert Heijn start een vierdaagse interne cursus aan toekomstige chefs. De cursus is het begin van een het eigen opleidingsinstituut. Stafmedewerker Jo Legerstee had het fenomeen bedrijfsschool in Amerika gezien.

  • Staking in de fabrieken: van de 600 werknemers staakten er iets meer dan 300. Om geen productieverlies te lijden moet kantoorpersoneel in de fabriek werken.

1952 Eerste zelfbedieningszaak
  • Albert Heijn opent de eerste zelfbedieningszaak aan de Oranjestraat in Schiedam. Voor het eerst gingen klanten met een mandje langs de schappen. In dit jaar volgen er nog vijf zelfbedieningszaken, in Rotterdam, Veendam, Tiel, Utrecht en Amsterdam.

1953 Opening en verkoop winkels
  • Het filialennet van Van Amerongen wordt gesaneerd. Er blijven 62 winkels over die als Albert Heijn-winkel verder gaan.

  • Maart 1953: oprichting van de NV Hermetica in Groningen voor productie en verkoop van melkpoeder. Deze NV gaat later chocoladeproducten verkopen vanuit Amsterdam en wordt in 1974 geïntegreerd met het productiebedrijf aan de Oostzijde in Zaandam.

  • Negen zelfbedieningszaken gaan open.

1954 Verschijning AllerHande
  • De allereerste AllerHande verschijnt in krantformaat.

  • De prijzen van een dertigtal artikelen zijn in prijs verlaagd. Nog steeds wordt gebruik gemaakt van de slogan 'Albert Heijn maakt u het leven goedkoper'.

  • Geleidelijk stopt Albert Heijn met het ophalen van bestelboekjes. De klanten moeten voortaan hun bestelboekjes in de winkel inleveren of telefonisch doorgeven.

1955 Eerste Albert Heijn-supermarkt
  • 1 maart: Albert Heijn heeft een melkfabriek in het Marrokaanse Casablanca in bedrijf.

  • 20 april: Albert Heijn opent in Amsterdam-Slotermeer een winkel met voorverpakte groenten en fruit, en daarnaast wat tijdschriften en vers banket van een naburige bakker, zodat nu ook deze artikelgroepen binnengehaald zijn.

  • 25 mei: de eerste Albert Heijn-supermarkt opent z'n deuren in Rotterdam. De zelfbedieningswinkel aan de Nieuwe Binnenweg was hiervoor vergroot tot 340 m², zodat er een groenten- en vleesafdeling in paste met verse producten. Op voorstel van Albert Heijn wordt het een 'SuperMart' genoemd, om het idee van toegankelijkheid en eigenheid op te roepen.

  • Start van 'zegeltjes sparen'. Bij aankoop van iedere gulden aan boodschappen krijgt de klant de mogelijkheid om een zegel van 10 cent te kopen. Voor een vol boekje met 490 zegels met een waarde van 49 gulden krijgt de klant 52 gulden contant óf een klantenobligatie ter waarde van 50. Het werd een regelrechte rage. Ruim 71% van de klanten ging zegels sparen.

1956 Verdere uitbreiding en vernieuwing
  • Een nieuw fabrieksgebouw vergroot de vloeroppervlakte van het fabriekscomplex met 4500 m² tot 40.000 m².

  • 19 april: Albert Heijn neemt pakhuis van Keg's Groothandel aan de Hogendijk in Zaandam over, inclusief het personeel.

  • 15 november: aan de Grote Houtstraat in Haarlem opent Albert Heijn een supermarkt van 560 m². Voor Europese begrippen was dit enorm groot. Nieuw is ook dat deze winkel over een integrale slagerij beschikte, waar het vlees niet alleen werd ingepakt maar ook ter plekke wordt uitgebeend.

  • September 1956: opening van een dependance melkfabriek in Tripolis om ook de in Libië gelegerde troepen te kunnen bedienen.

  • In 1956 begint Albert Heijn met een smaakpanel van huisvrouwen om te horen welke koffiemelanges zij prefereerden. In plaats van op prijs, wordt de koffie nu gepositioneerd op smaaktype, herkenbaar aan de verpakking. De klant was gecharmeerd van de opzet waarin hij zelf kon uitzoeken tot welke smaakgroep hij behoorde.

1957 Overnames
  • Overname biscuitfabriek NV Patria.

  • 24 mei: overname van een Deens melkbedrijf in Casablanca, dat tot ijsfabriek omgebouwd kon worden.

1958 Kwaliteitsgarantie
  • Het hoofdkantoor aan de Westzijde wordt uitgebreid. Hier werken nu 350 medewerkers.

  • Introductie van vier smaken koffie: goudmerk, roodmerk, groenmerk en paarsmerk. Dit was het resultaat van de smaakpanels die in 1956 waren gestart.

  • Augustus: invoering van de Onvoorwaardelijke Kwaliteitsgarantie (OKG), naar Amerikaans voorbeeld. Dit was ver voordat collega-bedrijven in Nederland ermee begonnen.

  • 26 juni: overname van NV Gebr. Hoeve's Bakkerijen. Later volgde de aankoop van nog meer bakkerswinkels.

  • september: overname van de American Lunchroom in de Kalverstraat te Amsterdam. Deze wordt omgebouwd in een American Corner (minder exclusief).

  • Oprichting van Het genootschap voor Vrienden van de Goede Wijn. Vijfhonderd mensen uit de wijndrinkende klasse worden per brief benaderd met de mededeling dat ze bij het Genootschap de betere wijnen konden bestellen tegen een aanzienlijk lagere prijs. Het Genootschap groeide tot 40.000 klanten midden jaren '80, waarna een sanering dat aantal tot 25.000 terugbracht.

1959 Honderdste zelfbedieningszaak
  • De honderdste zelfbedieningswinkel wordt in Zeist geopend. In dit jaar opent Albert Heijn er nog eens 40 als gevolg van het feit dat de bouwbeperkingen voor projecten tot 100.000 gulden zijn opgeheven.

  • Door alle inspanningen op het gebied van wijn vertienvoudigt de wijnomzet in de periode 1955-1959. Albert Heijn wordt dé wijnimporteur van Nederland.

  • 17 december: Albert Heijn bouwt de American Corner in Amsterdam om tot de eerste Albert's Corner.

  • Nettowinst van 10 miljoen gulden (waarvan 4 miljoen uit de melkexport van Sterovita-Vami).

1960 Melkexport stijgt
  • Nettowinst: 6,9 miljoen gulden. Hiervan is 4,3 miljoen gulden uit de melkexport van Sterovita-Vami. Er bestaat dan een flinke overheidssubsidie voor melkexport: 5,4 cent per liter.

  • februari: overname van een klein melkbedrijfje in Düsseldorf (Sterovita GmbH).

  • juli 1: acquisitie van de NV Neerlandia te Weesp (melk).

  • Achtste supermarkt open op 19 mei aan de Westzijde in Zaandam.

1962 Eind obligatiesysteem
  • Einde van het obligatiespaarsysteem. Er waren bijna een half miljard zegels geplakt. Goed voor ruim 850.000 obligaties met een totale waarde van 42,6 miljoen gulden. Het spaarsysteem was slachtoffer geworden van het eigen succes: omdat obligaties kleine leningen zijn, werd het vreemd vermogen van Albert Heijn NV te groot.

  • De Premie-van-de-Maand-Club (PMC) gaat van start. Dit wordt de meest succesvolle spaaractie uit de Albert Heijn-geschiedenis. Tegen inlevering van volle zegelboekjes kregen klanten een chequeboekje waarmee ze non-foodartikelen kunnen kopen. Het meest succesvol was de koelkast: producent Liebherr kon de vraag nauwelijks aan.

  • Albert Heijn's Groothandel verandert in Grootverbruik.

  • 1 mei: afstoting van het verliesgevende Vami (ijs) aan Unilever.

  • September: liquidatie van het melkbedrijfje Sterovita GmbH in Düsseldorf.

1963 Introductie Perla koffie
  • Het splinternieuwe distributiecentrum in de Zaandamse achtersluispolder wordt in gebruik genomen.

  • Koffie-inkoper Gerard Hermanides introduceert de naam Perla. Een nieuwe koffiesoort noemde hij 'Perla de Colombia', Spaans voor parel van Colombia.

  • Opening van de eerste Standaard Supermart (SSM): een nieuwe manier van systeembouw. In korte tijd konden deze winkels uit de grond gestampt worden. In de volksmond werden de SSM's ook wel 'dozen' genoemd. Er komen er in totaal 29.

  • 1 juli: op initiatief van een garagehouder in Zevenaar worden Albert Heijn en Shell met elkaar in contact gebracht en opent Albert Heijn een wegrestaurant naast een autoservicestation.

  • 17 mei: afstoting verliesgevende Patria (brood) aan Sitos.

  • Najaar: oprichting van NV Ahorn samen met beleggingsmaatschappij Finemos te Utrecht (voor vastgoedkapitaal).

  • November: Albert Heijn gaat een franchiseovereenkomst aan met Lyons en start een Wimpy (fastfoodrestaurant) in de Amsterdamse Leidsestraat en een jaar later een op het Damrak.

1964 NV Albert Heijn's Brood- en Banketbakkerijen
  • De oprichting van een nieuwe NV: Albert Heijn's Brood- en Banketbakkerijen, waarnaar de exploitatie van de Gebr. Hoeve broodwinkels wordt overgeheveld. Het is het begin van een sanering.

1965 Vijftigste supermarkt
  • De vijftigste Standaard Supermarkt opent op 7 december in Tilburg z'n deuren. Totaal heeft Nederland nu zo'n 500 supermarkten.

  • Op het hoofdkantoor neemt Albert Heijn de eerste computer in gebruik, de IBM 1401. Met behulp van dit 'reken- en geheugenwonder' kunnen de winkels binnen 48 uur beleverd worden.

1966 Albert Heijn-logo
  • Introductie van de 'krakeling', het eerste logo Albert Heijn.

  • Overname van vleeswarenfabriek Meester in Wijhe.

  • 8 oktober: Albert Heijn exploiteert het restaurant De Hoop op d' Swarte Walvis, omdat niemand anders op de Zaanse Schans dit wil doen. Het restaurant ontwikkelt zich van pannenkoekenhuis tot restaurant met Michelin-ster.

1967 Historisch Albert Heijn-winkeltje
  • Opening van het historische Albert Heijn-museumwinkeltje op de Zaanse Schans in Zaandam. Het is een replica van het eerste winkkeltje in Oostzaan.

  • Eerste vacuüm verpakte vleeswaren in de winkels, geproduceerd door Meester Wijhe.

  • Uitgave van het eerste eigen kookboek: 'Allerhande recepten'.

1968 Sterovita afgestoten
  • Na een aantal ruilingen in aandelenbelangen, gaat Sterovita (dat dan al onder Melkunie valt) volledig over in handen van zuivelonderneming CMC.

1969 Slijterij Alberto ziet levenslicht
  • Uitgave van het eerste kookboek in de 'volkomen'-reeks van kookcorrifee Wina Born. Het eerste boek is het 'Volkomen vleesboek'. Van dit boek worden er meer dan één miljoen verkocht.

  • Op 21 januari wordt de eerste slijterij Alberto ten doop gehouden, in een pand direct naast de supermarkt in Rotterdam-Hillegersberg.

  • Sluiting van de laatste tien brood- en banketwinkels.

1970 Omvorming naar werkmaatschappijen
  • Jaaromzet: 1 miljard gulden

  • Nettowinst: 16 miljoen gulden

  • Marktaandeel: 12,7%

  • Inmiddels zijn er 395 Albert Heijn-filialen

  • Albert Heijn vormt haar bedrijfsonderdelen om tot werkmaatschappijen (NV's), zoals de Albert Heijn Productiebedrijven NV, Albert Heijn Brood- en Banketfabrieken NV en Albert Heijn Supermarkt NV. De werkmaatschappijen worden losgekoppeld van elkaar, zodat ze voor elkaar geen risico meer vormen. De fabrieken mochten ook voor derden gaan werken en de supermarkten ook bij derden bestellen.

  • September: oprichting van Family Food NV door Albert Heijn en McDonald's. Deze NV moet 100 McDonald's neerzetten. Het loopt uit op een fiasco.

  • Melkproductie in Tripolis (Libië) stopt.

1971 Opening Miro
  • Februari: Albert Heijn geeft super-obligaties van f 100,- uit, die met twee zegelboekjes (waarde 48 gulden per stuk) konden worden verkregen. Het wordt een groot succes.

  • Maart: de eerste Miro opent z'n deuren aan de Gildeweg in Vlissingen. Miro was een nieuwe winkelformule van Albert Heijn. Een hypermarkt met een breed assortiment non-food, naast levensmiddelen. Met op de parkeerplaats het eerste zelfbedieningsbenzinestation van Nederland.

  • Albert Heijn gaat Perla koffie vacuüm verpakken.

  • Opening van het distributiecentrum in Tilburg. Een DC van 27.000 m². Dit centrum gaat alle filialen beneden de lijn Rotterdam-Hengelo beleveren.

  • Intrek in het nieuwe 18 verdiepingen tellende hoofdkantoor aan het Ankersmidplein in Zaandam.

  • De laatste twee bedieningszaken worden opgeheven.

  • 21 augustus: Albert Heijn en McDonald's openen de eerste McDonald's in Nederland aan de Vermiljoenweg in Zaandam.

  • 9 november: Gerrit Jan Heijn maakt de oprichting van AH-Reizen bekend. In een twintigtal filialen wordt een balie ingericht, waar het publiek kan inschrijven op enkele vlieg- en autoreizen naar het buitenland of een verblijf in een Nederlands bungalowpark.

1972 Opnieuw superobligaties
  • 10 april: Simon de Wit wordt onderdeel van Albert Heijn.

  • Mei: In Zaandam wordt een Centrale Slagerij in gebruik genomen.

  • juli: Albert Heijn geeft opnieuw 250.000 superobligaties uit. De totale oogst: vijftig miljoen gulden.

  • Albert Heijn komt met AH huispost: een eenvoudig krantje voor klanten dat je bij de kassa kunt meepakken.

1973 Oprichting Ahold NV
  • Albert Heijn richt op 27 augustus Ahold NV op. Albert Heijn is vanaf nu onderdeel van het Ahold-concern. Hierdoor kon het bedrijf ook de buitenlandse markt op. De naam komt op voorstel van Gerrit Jan Heijn.

  • Invoering van 'De Prijs Per Standaardhoeveelheid' (PPS). Bij zoveel mogelijk artikelen gaat Albert Heijn naast de prijs van het artikel ook de prijs per standaardhoeveelheid noemen. Op een fles sherry van 0,7 liter komt ook de prijs van een liter te staan.

  • Introductie van de THT-code ('tenminste houdbaar tot) op producten van het eigen merk.

  • Lancering eigen cosmeticalijn 'Cover Girl'.

  • Maart: Albert Heijn sluit de laatste twee van de vier Wimpy's. De twee vestigingen gingen nog enkele maanden door als Boffie koffieshops, maar ook daar was weinig klandizie voor.

  • 8 oktober: Albert Heijn neemt Etos over (kruidenierszaken en drogisterijen).

  • Structurele prijsverlaging van A-merkartikelen.

  • In 1973 geeft Albert Heijn een krant uit waarin van 64 routine-artikelen (yoghurt, melk, brood etc.) de voedingswaarde per portie stond. Op de artikelen van het huismerk staat de tekst 'dit artikel is opgenomen in het voedingswaarde-informatiesysteem van Albert Heijn.' Hiermee is Albert Heijn de eerste winkelketen die consumenten op grootschalige manier op de hoogte stelt van de voedingswaarde van levensmiddelen. Het voedingswaarde informatiesysteem werd samen met het Voorlichtingsbureau voor de Voeding samengesteld.

1981 's Lands grootste kruidenier blijft op de kleintjes letten
  • Albert Heijn verlaagt een groot aantal artikelen permanent in prijs. De slogan die daarbij hoort, 's Lands grootste kruidenier gaat op de kleintjes letten, wordt beroemd. Later wordt dit 's Lands grootste kruidenier blijft op de kleintjes letten'.

1983 AllerHande magazine
  • AllerHande verschijnt maandelijks als magazine. Klanten kunnen het magazine gratis meenemen in de winkels.

1987 Ahold wordt Koninklijk
  • Albert Heijn bestaat 100 jaar. Dit jubileum viert het bedrijf op grootse wijze. Het levert Ahold het predikaat 'Koninklijke' op.

1989 Albert Heijn jr. met pensioen
  • Albert Heijn, de kleinzoon van de oprichter van het bedrijf, gaat met pensioen. Hij draagt het voorzitterschap van de Raad van Bestuur van Ahold over aan de eerste niet-Heijn: Pierre Everaert.

1990 Milieubeleid
  • Albert Heijn ontwikkelt een uitgebreid milieubeleid en implementeert dit op diverse terreinen. Zowel op productniveau als in de bedrijfsvoering: groente- en fruitteelt, verpakkingen, bedrijfsafval, varkensvleesproductie, biotechnologie, energie, transport en biologische producten.

1994 Nieuw distributiesysteem
  • Albert Heijn neemt een nieuw distributiesysteem in gebruik: 'Vandaag Voor Morgen' (VVM). Een logistiek concept dat er voor zorgt dat winkels binnen 18 uur hun levering krijgen. De winkels worden hierdoor vaker, sneller en op vaste tijden beleverd, waardoor ze hun bestellingen beter op de vraag van de klant kunnen afstemmen.

1996 CD-rom met alle recepten
  • Eerste AllerHande cd-rom met daarop alle recepten van 1996.

1997 Albert Heijn lanceert website
  • De website ah.nl van Albert Heijn is in 1997 gelanceerd.

1998 Introductie Bonuskaart
  • Alle klanten kunnen een gratis Bonuskaart aanvragen, waarmee ze van aanbiedingen bij Albert Heijn kunnen profiteren.

  • Albert Heijn krijgt met www.ah.nl een plek op het steeds populairder wordende internet.

1999 Introductie Albert Heijn-gemakswinkel
  • De Albert Heijn-gemakswinkel op een NS-station opent de deuren. In 2001 krijgen de gemakswinkels de naam AH to go.