Onze ambitie: impact op het klimaat beperken

Bij Albert Heijn vinden we het belangrijk om verantwoordelijk om te gaan met ons aandeel in milieubelasting. We willen de impact van onze activiteiten zo klein mogelijk houden.

Vanuit Ahold Delhaize gelden de volgende klimaatdoelstellingen die in lijn zijn met het Parijs-akkoord:

  • 50% vermindering van CO2-uitstoot in onze eigen operaties tussen 2018-2030

  • 15% vermindering van CO2-uitstoot in onze keten tussen 2018-2030

Lees meer over de doelen vanuit Ahold Delhaize in ons duurzaamheidsverslag.

Zo pakken we het aan

Gedurende het hele jaar werken we aan het verminderen van onze CO2-uitstoot. Dit doen we in verschillende onderdelen van onze productieketen, namelijk in onze winkels, distributiecentra en transport, en in samenwerking met onze leveranciers. Daarnaast werken we aan een milieuvriendelijker assortiment met meer vegetarische, veganistische en plantaardige producten.

Resultaten en initiatieven

Minder CO2-uitstoot in onze distributiecentra

  • Sinds begin 2021 is alle ingekochte stroom van Albert Heijn, Etos en Gall & Gall afkomstig van Nederlandse windenergie. Meer weten? Lees het hele nieuwsbericht.
  • Op steeds meer daken van onze distributiecentra (DC) liggen zonnepanelen. Zo heeft ons DC in Zaandam er al 6.020.

Zuiniger met energie in onze winkels

  • Al sinds 2010 (ver)bouwen we onze nieuwe winkels (aard)gasvrij, waardoor inmiddels driekwart van de winkels van het gas af is.
  • We hebben in totaal 41 kilometer aan wandkoelingen afgedekt met koeldeuren, en onze lage koelingen hebben nachtafdekking.
  • In ca. 350 winkels vangen warmtepompen de warmte van de koelingen op voor het verwarmen van de rest van de winkel.
  • In 44% van onze winkels wordt gekoeld met natuurlijke koelvloeistoffen. Deze koelmiddelen zijn veel minder vervuilend dan chemische koelmiddelen.
  • We hebben meer dan 310.000 ledlampen geïnstalleerd in onze winkels.

Lees meer over onze initiatieven om de winkels te verduurzamen in het duurzaamheidsverslag.

Bevoorrading en bezorging

Transport speelt een grote rol als het gaat om het verminderen van de CO2-uitstoot:

  • We werken met een intelligent plansysteem en zetten langere trucks in. Elke kilometer die we niet hoeven te rijden bespaart brandstof en CO2-uitstoot, dus plannen we onze routes zo efficiënt mogelijk
  • Door over te stappen op LNG-trucks (vloeibaar gas) stoten we minder CO2 uit dan met diesel. Met de 200 trucks die nu rondrijden bespaarden we in 2020 al 1 miljoen kilogram CO2
  • We hebben 25 bezorgauto’s omgebouwd tot elektrische voertuigen. Deze worden opgeladen met stroom die afkomstig is van zonnepanelen op het dak van ons distributiecentrum. Meer weten? Lees het in ons duurzaamheidsverslag.

Samen met leveranciers werken aan minder CO2

De meeste uitstoot die Albert Heijn veroorzaakt zit in de keten. Om precies te zijn: ruim 95%. Alleen samen met onze boeren, telers en andere leveranciers kunnen we de CO2-uitstoot verminderen. Dat begint met het in kaart brengen van hun processen.

  • In 2020 benaderden we een aantal leveranciers om mee te denken over het meten, rapporteren en reduceren van broeikasgassen. Dit jaar leveren zij een nulmeting aan om de uitstoot in de keten in beeld te krijgen, zodat we vervolgens aan de slag kunnen met het verlagen van die uitstoot.
  • In onze Beter voor programma’s hebben we afspraken gemaakt met onze boeren en telers over de CO2-uitstoot. Maar ook in andere ketens hebben we stappen gezet, zoals bij zuivel, tomaten, koffie en rundvlees. Lees hier meer over in ons duurzaamheidsverslag.

Minder CO2 is ook: vaker plantaardig eten

CO2-uitstoot verminderen betekent ook: klanten stimuleren om vaker plantaardig te eten. Op dit moment haalt volgens het voedingscentrum de gemiddelde Nederlander rond 60% van haar eiwitten uit dierlijke bronnen en 40% uit plantaardige bronnen. In het Klimaatakkoord is afgesproken dat dit in 2030 andersom moet zijn.

  • Albert Heijn is lid van de Green Protein Alliance. Wij erkennen de belangrijke rol die wij spelen in het bijdragen van het Nederlandse voedingspatroon. Als onderdeel van het GPA heeft Albert Heijn zich gecommitteerd aan het gemeenschappelijk doel dat in 2025 de gemiddelde Nederlander 50% van haar eiwitten uit plantaardige bronnen en 50% uit dierlijke haalt.
  • We hebben de meeste keuze in vega(n) en plantaardige producten van alle grote supermarkten in Nederland. Dit gaat om producten die een alternatief bieden voor vlees, vis en zuivel, zoals vlees- en visvervangers, plantaardige alternatieven voor kaas en vegetarische en veganistische maaltijden. In 2021 vergrootte we onze schapruimte, en willen we de verkoop nogmaals verdubbelen ten opzichte van 2020. In 2022 willen we weer een dergelijk aantal producten toevoegen aan ons assortiment. Daarnaast zijn wij partner van de Nationale Week Zonder Vlees, en doen wij jaarlijks mee in de Vega campagne van de Nationale Postcode Loterij.
  • Om transparant te zijn over onze bijdrage aan de doelstellingen van de eiwittransitie, hebben wij onderzocht hoe de eiwitverhouding van de producten die wij verkopen ligt. Dit is niet eenvoudig omdat er geen eenduidige definitie voorhanden is. In 2020 was dit op basis van verkochte kilogram eiwitten bij Albert Heijn 70% dierlijk en 30% plantaardige eiwitten. Meer informatie kunt u hier vinden.

Lees meer over onze vega(n) en plantaardige inspanningen in ons duurzaamheidsverslag.

Kijk voor meer inspiratie over vega(n) & plantaardig in onze dieetwensenshop.