Klimaat

Albert Heijn vrachtwagen met elektrische aandrijving, versierd met afbeeldingen van groene groenten, geparkeerd voor een Albert Heijn winkel. Tekst op de vrachtwagen: "We zijn groen op weg. Deze truck rijdt 100% elektrisch."

Samen op weg naar Net Zero

De aarde warmt op en dat heeft grote gevolgen voor milieu, mens en dier. Albert Heijn voelt zich verantwoordelijk om grote en kleine stappen te zetten om onze uitstoot te verminderen - binnen onze eigen organisatie en samen met leveranciers.

Onze klimaatdoelstellingen

- In 2030 50% minder uitstoot van broeikasgassen in onze eigen operaties (scope 1-2) t.o.v. 2018. Reeds gerealiseerd.

- In 2030 45% minder uitstoot van broeikasgassen in onze ketens (scope 3) t.o.v. 2018.

- In 2040 Net Zero uitstoot van broeikasgassen in onze eigen operaties (scope 1-2)

- In 2050 Net Zero uitstoot van broeikasgassen in onze keten (scope 3)

Onze klimaatdoelstellingen zijn opgesteld in lijn met het Science Based Targets Initiative (SBTi). Dit betekent dat we wetenschappelijk onderbouwde doelstellingen hanteren die bijdragen aan het beperken van de opwarming van de aarde tot maximaal 1,5˚C.

We rapporteren jaarlijks over onze scope 1-, 2- en 3-uitstoot in ons duurzaamheidsverslag. Deze cijfers worden ook meegenomen in de geconsolideerde cijfers in het jaarverslag van ons moederbedrijf Ahold Delhaize en als onderdeel daarvan gecontroleerd door een externe accountant (limited assurance).

Over het Science Based Targets initiative (SBTi).
Het SBTi werd in 2015 opgericht door CDP, het UN Global Compact, het World Resources Institute (WRI) en het Wereld Natuur Fonds (WWF). Het initiatief ondersteunt bedrijven wereldwijd bij het opstellen van wetenschappelijk onderbouwde klimaatdoelstellingen, in lijn met het Klimaatakkoord van Parijs. Albert Heijn is via moederbedrijf Ahold Delhaize sinds 2019 aangesloten.


Ons uiteindelijke doel is Net Zero: een uitstoot van netto nul. Dit betekent niet dat we letterlijk geen uitstoot meer hebben – een deel van de emissies blijft onvermijdelijk, bijvoorbeeld in de landbouw. Het betekent dat we onze uitstoot zoveel mogelijk reduceren, en alleen het resterende, onvermijdbare deel compenseren.

Wat verstaan we onder Net Zero?

  • Voor scope 1 en 2 betekent dit dat minimaal 90% van de uitstoot moet worden gereduceerd en dat eventuele onvermijdbare emissies (maximaal 10%) worden gecompenseerd.

  • Voor scope 3 volgen we de sectorspecifieke FLAG-richtlijn (Forest, Land and Agriculture). Hierin is vastgelegd dat minimaal 72% van de uitstoot moet worden gereduceerd en dat het resterende deel (maximaal 28%) moet worden gecompenseerd via koolstofvastlegging in bijvoorbeeld bodems.

Door deze wetenschappelijk onderbouwde doelen te volgen, leggen we een stevige basis voor een toekomst waarin we als organisatie en ketens onze impact op het klimaat aanzienlijk kunnen verminderen.

Infographic over Albert Heijn's klimaatdoelen, waaronder gasloze winkels in 2024 en emissievrije bevoorrading voor alle winkels in 2030. Ook weergegeven is de CO₂-reductie van 45% in 2030 ten opzichte van 2018.

Scope 1-2: de energietransitie

Voor onze bedrijfsvoering hebben we energie nodig – voor verlichting, koeling, verwarming en transport. We nemen steeds meer maatregelen om de uitstoot hiervan te verminderen. Zo zetten we stappen richting het gebruik van 100% duurzame energie, zowel binnen onze eigen activiteiten als bij onze ketenpartners. De overstap van fossiele energiebronnen zoals kolen, olie en gas naar duurzamere alternatieven heet de energietransitie.
Koelvitrine met versproducten in een supermarkt.

Zo pakken we de energietransitie aan.

  • Efficiënter energiegebruik: Dankzij ons energie management systeem gaan we efficiënter met energie om. Dit systeem verbindt namelijk energiebronnen, energieopslagsystemen en energievoorzieningen tot een slim netwerk.

  • Inkoop van duurzame energie: In samenwerking met Eneco gaat Albert Heijn energie uit windpark EcoWende halen. Dit windpark zal vanaf 2027 naar verwachting 50% van onze stroombehoefte leveren. Hiermee gaan we verder dan het kopen van certificaten: we zorgen voor de bouw van nieuwe duurzame energiebronnen in Nederland.

  • Eigen energie opwekken: Waar mogelijk wekken we zelf onze eigen energie op, bijvoorbeeld met zonnepanelen. Al onze distributiecentra zijn voorzien van zonnepanelen, net als veel daken van Home Shop Centers en winkels.

  • Gasloos maken van onze winkels en distributiecentra: Bijna al onze eigen winkels zijn van het gas af. Ook onze distributiecentra maken we gasloos.

  • Anders koelen en vriezen: Chemische koudemiddelen hebben een grote impact op het klimaat. We verlagen de uitstoot van onze winkels door over te stappen op een milieuvriendelijker alternatief. Sinds 2015 voeren we bij elke verbouwing het natuurlijk koudemiddel CO₂ in voor onze koelingen, en bij nieuwe winkels is dit de standaard.

  • Transport met minder uitstoot: door onze winkels en klanten elektrisch te bezorgen en te beleveren.

Scope 3: samenwerking en reductie

Elke stap in de keten heeft impact op onze totale uitstoot. Ook de stappen die buiten onze eigen organisatie vallen, zoals het telen van gewassen, het houden van vee, het produceren van producten, transport naar distributiecentra, en afvalverwerking. Deze indirecte emissies uit de gehele keten noemen we scope 3.

Scope 3 omvat 99,7% van onze totale uitstoot. Het verminderen van deze uitstoot vraagt om goede samenwerking met leveranciers, en om klanten te informeren en te inspireren om duurzamere keuzes te maken.

Veld met bloeiende klaver en windturbines op de achtergrond.

Inzicht als basis: onze uitstoot in kaart brengen

Om onze scope 3-uitstoot te kunnen verminderen, is goed inzicht in de uitstoot van onze keten essentieel. Waar mogelijk verzamelen we primaire data van leveranciers – specifieke informatie over hun emissies. Voor een aantal productcategorieën verzamelen we ook rechtstreeks data bij boeren en telers, bijvoorbeeld binnen onze Beter voor Natuur & Boer-ketens. Omdat de primaire data nog niet altijd volledig beschikbaar of van voldoende kwaliteit is, gebruiken we daarnaast secundaire data: gemiddelde waarden uit publieke bronnen, zoals land- of sectorgemiddelden.

Om een zo nauwkeurig mogelijk beeld te krijgen van onze uitstoot en reducties, maken we gebruik van hybride data: een combinatie van primaire en secundaire data. Deze inzichten helpen ons om gerichte acties te nemen en om te zorgen dat de verbeteringen, zoals het overstappen op groene stroom of andere teeltmethoden, ook zichtbaar worden in onze rapportages.

We nodigen al onze leveranciers jaarlijks uit te rapporteren over hun emissies aan Albert Heijn. Dit is ook sinds 1 januari 2025 als verplichting opgenomen in onze leverancierscontracten. Lees hier meer over in de Duurzaamheid & Kwaliteit Hub.

Betrekken van onze leveranciers

We werken samen met al onze leveranciers om onze scope 3-uitstoot te verminderen. Bijvoorbeeld met onze grootste A-merkleveranciers en strategische partners. Omdat we vergelijkbare gezamenlijke doelen en uitdagingen hebben, is nauwe samenwerking essentieel om onze klimaatdoelen te behalen.

Daarbij ondersteunen we hen actief. Met onze strategische partners werken we met een incentive-structuur: zij ontvangen een bonus wanneer zij een afgesproken doel behalen op het gebied van productkwaliteit en duurzaamheid, zoals emissiereductie. In onze AGF-ketens financieren we dataverzameling op teler-niveau rondom o.a. klimaat, water en voedselverlies. Dit helpt leveranciers om hun eigen impact in kaart te brengen en zo gericht reductiemaatregelen te nemen. Binnen Beter voor Natuur & Boer ontvangen boeren een extra vergoeding bovenop de marktprijs om duurzaamheidsmaatregelen te kunnen uitvoeren.

Kwaliteit & Duurzaamheid Hub
Om al onze leveranciers te ondersteunen bij het in kaart brengen, berekenen en reduceren van hun emissies hebben we een Kwaliteit & Duurzaamheid Hub. Hier bieden we online verschillende hulpmiddelen aan, waarmee we leveranciers de hulp willen bieden om zelf aan de slag te gaan met het in kaart brengen, berekenen en reduceren van hun emissies.

De manieren waarop we onze scope 3-uitstoot kunnen reduceren, kan worden samengevat in 8 Net Zero-drivers.

Grafiek over Net Zero-drivers voor de reductie van scope 3-uitstoot, met acht strategieën zoals ontbossingsvrije ketens, koolstofvastlegging, duurzame landbouw, en energietransitie.

Betrekken van onze klanten

CO₂e-uitstoot bij producten
Wij geven klanten inzicht in de CO₂e-uitstoot van Albert Heijn eigen merkproducten. Dat doen wij op de product pagina op ah.nl en in de app. Het getal geeft de kilogram CO2e-uitstoot per kilogram product weer. Op producten wordt de CO₂e-uitstoot getoond die vrijkomt van landgebruik tot aan de Albert Heijn winkel. Deze zijn te vinden op de product detail pagina onder het kopje klimaat na inhoud en gewicht.

De CO₂e-uitstoot is gebaseerd op data van onze eigen ketens en leveranciers. Wanneer er een inschatting bij staat is dit gebaseerd op generieke data. Wil je weten hoe de CO₂e-uitstoot en de inschatting van de CO₂e-uitstoot van producten wordt berekend?
Eierverpakking met CO2e-uitstoot van 2,7 kg aangegeven op de doos
CO₂e-uitstoot bij recepten
Klanten kunnen ook klimaatbewuster koken. We vermelden namelijk de inschatting van de CO₂e-uitstoot bij recepten in de Allerhande. De klant ziet de totale uitstoot per kilogram van het gerecht. Daarnaast worden er 5 categorieën getoond: ‘zeer laag’, ‘laag’, ‘gemiddeld’, ‘hoog’ en ‘zeer hoog’. Deze indeling is gekoppeld aan de hoeveelheid broeikasgas die – als het gaat om voedsel – per dag uitgestoot mag worden om de opwarming van de aarde te beperken tot 1.5 graad (volgens het Klimaatakkoord). Alleen als het recept in de categorie ‘zeer laag’ valt, betekent dit dat het past binnen de hoeveelheid broeikasgas die je dagelijks voor voedsel mag uitstoten volgens deze regels.

Bij de berekening van de inschatting van de CO2e-uitstoot van het recept wordt gekeken naar de CO2e-uitstoot van de ingrediënten. Anders dan bij producten, telt ook de inschatting mee hoeveel uitstoot komt kijken bij het bereiden van het recept en het eten dat mogelijk wordt weggegooid.

Innovaties in het assortiment

- Ananas zonder kroon: Door het verwijderen van de bladeren op de plantage, kunnen de vruchten efficiënter worden verpakt en vervoerd. Zo besparen we aan transport alleen al ongeveer een derde aan CO2e-uitstoot!

- Vlees met rundereiwit: Door het toevoegen van rundereiwit is het vleesgehalte tussen de 10 en 20% verlaagd, terwijl de smaak even lekker blijft! Dit verlaagt de CO2e-uitstoot van de producten.

- Meer vellen en meer wasjes: Ons toiletpapier krijgt 50% meer vellen op een dezelfde rol. Hiermee besparen we 60 miljoen kartonnen kokers per jaar. En met ultra geconcentreerd wasmiddel gebruik je minder wasmiddel per wasbeurt!