Klimaat | Albert Heijn

Onze ambitie: impact op het klimaat beperken

Bij Albert Heijn vinden we het belangrijk om verantwoordelijk om te gaan met ons aandeel in milieubelasting. We willen de impact van onze activiteiten zo klein mogelijk houden.

Albert Heijn heeft de ambitie voor reductie van CO2 uitstoot in de keten (Scope 3) aangescherpt van 15 naar 45% in 2030 (ten opzichte van 2018). ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.’, vanuit deze missie neemt het bedrijf continu initiatieven om de wereld beter achter te laten. De eigen bedrijfsvoering – winkels, distributiecentra en kantoren – is al volledig klimaatneutraal. Ook in de toeleveringsketen worden er voortdurend stappen gezet. Zo is nu de exacte uitstoot in de kip- en varkensketen in kaart gebracht.

Zo pakken we het aan

Gedurende het hele jaar werken we aan het verminderen van onze CO2-uitstoot. Dit doen we in verschillende onderdelen van onze productieketen, namelijk in onze winkels, distributiecentra en transport, en in samenwerking met onze leveranciers. Daarnaast werken we aan een milieuvriendelijker assortiment met meer vegetarische, veganistische en plantaardige producten.

Resultaten en initiatieven

AH lanceert Klimaat Hub voor leveranciers

In 2030 wil AH 45% minder broeikasgassen uitstoten in de keten (Scope 3). We vragen al onze leveranciers om jaarlijks hun emissies te rapporteren en zich te committeren aan de Net Zero klimaatdoelen van Science Based Targets initiative. Om leveranciers te helpen aan de juiste informatie en stappen delen we op de klimaat hub een stappenplan met instructievideo's, onze belangrijkste tips en de nodige richtlijnen rondom carbon footprinting, klimaatrapportage en -targets.

CO2-uitstoot in de eieren, verse kip- en varkensketen inzichtelijk

Samen met onze leveranciers werken we aan verlaging van de klimaatimpact. De afgelopen twee jaar zijn de ketens van kip en varken in kaart gebracht. Zo is de klimaatimpact van kip gemiddeld 5,8 kg CO2e per kg product. Vers varkensvlees stoot gemiddeld 6,8 kg CO2e uit. Eieren stoten 2,7 kg CO2e per kg uit. Doordat we nu exact weten wat de CO2-impact van deze producten is, kunnen we gerichter actie nemen om de uitstoot te verminderen. Bijvoorbeeld door verduurzaming van veevoer. In de varkensketen is veevoer namelijk verantwoordelijk voor 50% van de totale uitstoot en bij kip zelfs voor 78%. Ook werken we aan het toepassen van reststromen en ontbossingsvrije soja.

Minder CO2-uitstoot in onze distributiecentra en Home Shop Centers

  • Sinds begin 2021 is alle ingekochte stroom van Albert Heijn, Etos en Gall & Gall afkomstig van Nederlandse windenergie. Meer weten? Lees het hele nieuwsbericht.
  • Op al onze distributiecentra (DC) liggen inmiddels ruim 28.000 zonnepanelen waarbij we piekbelasting voorkomen met speciale accu’s.
  • We wekken daarmee 18,5 miljoen kWh per jaar op, ongeveer 36% meer dan in 2021.
  • Het Home Shop Center in Utrecht heeft de BREEAM-NL Excellent certificering vanwege de duurzame energieoplossingen waaronder zonnepanelen, een energiezuinige koelcel, energiezuinige ledverlichting en een warmtepomp voor de klimaatinstallatie in de kantoren.

Zuiniger met energie in onze winkels

  • Al sinds 2010 (ver)bouwen we onze nieuwe winkels (aard)gasvrij, waardoor inmiddels 92% van de winkels van het gas af is.
  • We hebben in totaal 41 kilometer aan wandkoelingen afgedekt met koeldeuren, en onze lage koelingen hebben nachtafdekking.
  • In ca. 400 winkels vangen warmtepompen de warmte van de koelingen op voor het verwarmen van de rest van de winkel.
  • In 61% van onze winkels wordt gekoeld met natuurlijke koelvloeistoffen. Deze koelmiddelen zijn veel minder vervuilend dan chemische koelmiddelen.
  • ‘s Avonds gaat bij ons standaard het licht uit, onze deuren sluiten om de warmte binnen te houden en 68% van onze winkels is overgestapt op ledverlichting.

Bevoorrading en bezorging

Transport speelt een grote rol als het gaat om het verminderen van de CO2-uitstoot:

  • In 2022 hebben we het grootste snellaadplein voor vrachtwagens in Nederland gebouwd bij ons distributiecentrum in Pijnacker. Hiermee kunnen onze chauffeurs de elektrische vrachtwagens extra snel opladen. De stroom op het laadplein komt deels van zelfopgewekte energie van meer dan 10.000 zonnepanelen op het dak.
  • In Zwolle rijden we met 10 hybride vrachtwagens die binnensteden vanaf de rand van de stad emissievrij naar de winkel rijden.
  • Ook zijn we trots dat het ons in 2022 lukte om zowel de thuisbezorging van boodschappen, als de bevoorrading van de winkels in het centrum van Den Haag 100% elektrisch te kunnen doen. Dit rollen we in 2023 verder uit naar het centrum van Rotterdam, Utrecht en Amsterdam.
  • We hebben inmiddels 250 LNG-trucks (vloeibaar gas) waardoor we minder CO2 uitstoten dan met diesel. In 2024 willen we een volledige overstap op biobrandstof voor al ons transport zodat we fossielvrij rijden.

Lekker eten, lekker snel

We willen allemaal lekker eten, alleen hebben we niet altijd de tijd om uitgebreid te koken. Daarom kies je bij ons uit meer dan 200 snelle makkelijke maaltijden, die je in een mum van tijd op tafel zet. Dan hoef jij alleen nog maar 'aan tafel!' te roepen.

Samen met leveranciers werken aan minder CO2

De meeste uitstoot die Albert Heijn veroorzaakt zit in de keten. Om precies te zijn: ruim 95%. Alleen samen met onze boeren, telers en andere leveranciers kunnen we de CO2-uitstoot verminderen. Dat begint met het in kaart brengen van hun processen.

  • In 2020 benaderden we een aantal leveranciers om mee te denken over het meten, rapporteren en reduceren van broeikasgassen. Dit jaar leveren zij een nulmeting aan om de uitstoot in de keten in beeld te krijgen, zodat we vervolgens aan de slag kunnen met het verlagen van die uitstoot.
  • In onze Beter Voor Natuur & Boer programma’s hebben we afspraken gemaakt met onze boeren en telers over de CO2-uitstoot. Maar ook in andere ketens hebben we stappen gezet, zoals bij zuivel, tomaten, koffie en rundvlees.

Minder CO2 is ook: vaker plantaardig eten

CO2-uitstoot verminderen betekent ook: klanten stimuleren om vaker plantaardig te eten. Op dit moment haalt volgens het RIVM de gemiddelde Nederlander rond 60% van haar eiwitten uit dierlijke bronnen en 40% uit plantaardige bronnen. In het Klimaatakkoord is afgesproken dat dit in 2030 andersom moet zijn.

 

Albert Heijn erkent de belangrijke rol die wij spelen in een gezond en duurzaam voedingspatroon voor iedereen en committeert zich daarom aan een verschuiving naar meer plantaardig. We hebben de meeste keuze in vega(n) en plantaardige producten van alle grote supermarkten in Nederland. Dit gaat om producten die een alternatief bieden voor vlees, vis en zuivel, zoals vlees- en visvervangers, plantaardige alternatieven voor kaas en vegetarische en veganistische maaltijden. Deze zijn makkelijk te herkennen door de vega(n) schapkaartjes op de winkelvloer en het filter en logo online. Alternatieven voor vlees zijn in prijs per verpakking gelijk aan vlees en daarnaast ook wekelijks in de Bonus. In 2022 hebben we weer 153 dergelijk aantal producten toegevoegd aan ons assortiment. Daarnaast zijn wij partner van de Nationale Week Zonder Vlees, en doen wij jaarlijks mee in de Vega campagne van de Nationale Postcode Loterij. Daarnaast inspireren wij klanten in ons magazine en online om lekker en betaalbaar te koken met meer plantaardige ingrediënten.

Om transparant te zijn over onze bijdrage aan de doelstellingen van de eiwittransitie, hebben wij onderzocht hoe de eiwitverhouding van de producten die wij verkopen ligt. Bij Albert Heijn bestond de eiwitverhouding van onze verkoop in 2022 uit 57,4% dierlijke eiwitten en 42,6% plantaardige eiwitten. Hiervan komt 30% uit plantaardige producten, 45% uit dierlijke producten en 25% uit producten waar zowel dierlijke als plantaardige eiwitten in zitten.

We hebben de ambitie dat in 2025 50% van ons totaal aantal kilogram verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong is en in 2030 60%. Hiermee stelt Albert Heijn zich ambitieuzer op dan de doelstelling als onderdeel van het Klimaatakkoord van Parijs.

Eiweet-methode

Op initiatief van de Green Protein Alliance (GPA) heeft Albert Heijn samen met een aantal Nederlandse supermarkten en ProVeg Nederland de Eiweet-monitor ontwikkeld. In dit project, gefinancierd door het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, is er gebruik gemaakt van de inbreng van experts van Natuur & Milieu en Questionmark. Het doel van de Eiweetmonitor is om een allesomvattend en accuraat beeld te krijgen van de eiwittransitie, waarin supermarkten een belangrijke rol spelen. De methodiek wordt onder andere gebruikt als indicator voor de Questionmark Superlijst Groen en het Dashboard Duurzaamheid Supermarkten van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. In 2021 heeft Albert Heijn als eerste supermarkt de doelstelling gesteld om in 2025 50% van de verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong te laten zijn en in 2030 60%.

Om deze doelstelling te realiseren hanteert Albert Heijn al enkele jaren een eigen methode die grotendeels in lijn is met de Eiweet-methode. Vorig jaar heeft Albert Heijn zelfstandig een 0-meting uitgevoerd waarmee het de verschuiving van dierlijke naar plantaardige eiwitten inzichtelijk kan maken. In 2023 was 44,1% van de verkochte eiwitten plantaardig. Dit is een stijging ten opzichte van 2022 (42.6%). Onlangs hebben we de berekening ook volgens de Eiweet-methode gedaan en laten valideren door GPA en Proveg. Voor 2023 was volgens de Eiweet-methode 43,85% van de verkochte eiwitten plantaardig.

We rapporteren beide cijfers, zodat we meegenomen kunnen worden in marktvergelijkingen. In tegenstelling tot onze eigen geautomatiseerde methode waarin de eiwitverhouding op productniveau berekend wordt, wordt de Eiweet methode op groepsniveau berekend en vergt deze methode nog veel handmatige handelingen. Dat is de reden dat we hier niet eerder op hebben gerapporteerd. Ons eigen cijfer blijven we naast Eiweet rapporteren, zodat we de daadwerkelijke verschuiving van dierlijke naar plantaardige eiwitverkopen over de afgelopen jaren inzichtelijk maken. Albert Heijn is actief betrokken bij de (door)ontwikkeling van de Eiweet-methodiek. De verwachting is dat de geautomatiseerde methode op productniveau op termijn ook de standaard gaat worden binnen de Eiweet methode.