Onze ambitie: impact op het klimaat beperken

Bij Albert Heijn vinden we het belangrijk om verantwoordelijk om te gaan met ons aandeel in klimaatverandering en de impact van onze activiteiten zo klein mogelijk te houden.

Vanuit Ahold Delhaize gelden de volgende doelstellingen uit het Parijs-akkoord:

  • 50% vermindering van CO2-uitstoot in onze eigen operaties tussen 2018-2030
  • 15% vermindering van CO2-uitstoot in onze keten tussen 2018-2030

Lees meer over de doelen vanuit Ahold Delhaize in ons duurzaamheidsverslag.

Zo pakken we het aan

Gedurende het hele jaar werken we aan het verminderen van onze CO2-uitstoot. Dit doen we in verschillende onderdelen van onze productieketen, namelijk in onze winkels, distributiecentra en transport, en in samenwerking met onze leveranciers. Daarnaast werken we aan een milieuvriendelijker assortiment met meer vegetarische, veganistische en plantaardige producten.

Resultaten en initiatieven

Minder CO2-uitstoot in onze distributiecentra

  • Sinds begin 2021 is alle ingekochte stroom van Albert Heijn, Etos en Gall & Gall afkomstig van Nederlandse windenergie. Meer over weten? Lees het hele nieuwsbericht.
  • Op steeds meer daken van onze distributiecentra liggen zonnepanelen. Zo heeft ons DC in Zaandam er al 6.020.

Efficiëntie in onze winkels

  • Al sinds 2010 (ver)bouwen we onze nieuwe winkels (aard)gasvrij, waardoor inmiddels driekwart van de winkels van het gas af is
  • We hebben in totaal 41 kilometer aan wandkoelingen afgedekt met koeldeuren, en onze lage koelingen hebben nachtafdekking.
  • In ca. 350 winkels vangen warmtepompen de warmte van de koelingen op voor het verwarmen van de rest van de winkel.
  • In 44% van onze winkels wordt gekoeld met natuurlijke koelvloeistoffen. Deze koelmiddelen zijn veel minder vervuilend.
  • We hebben meer dan 310.000 ledlampen geïnstalleerd in onze winkels.

We zijn trots op de ontwikkelingen, maar we blijven elk jaar meer winkels verbouwen met duurzame oplossingen. Lees meer over al onze ontwikkelingen in onze operatie.

Bevoorrading en bezorging

Transport speelt een grote rol als het gaat om het verminderen van de CO2-uitstoot:

  • We werken met een intelligent plansysteem en zetten langere trucks in. Elke kilometer die we niet hoeven te rijden bespaart brandstof en CO2-uitstoot, dus plannen we onze routes zo efficiënt mogelijk
  • Door over te stappen op LNG-trucks stoten we minder CO2 uit dan met diesel. Met de 200 trucks die nu rondrijden bespaarden we in 2020 al 1 miljoen kg CO2
  • We hebben 25 bezorgauto’s omgebouwd naar elektrisch die worden opgeladen met stroom afkomstig van zonnepanelen op het dak van ons distributiecentrum. Meer weten hoe? Lees het in ons duurzaamheidsverslag.

Samen met leveranciers werken aan minder CO2

De meeste uitstoot die Albert Heijn veroorzaakt zit in de keten. Om precies te zijn: ruim 95%. Alleen samen met onze boeren, telers en andere leveranciers kunnen we de CO2-uitstoot verminderen. Dat begint met het in kaart brengen van hun processen.

  • In 2020 benaderden we een aantal leveranciers om mee te denken over het meten, rapporteren en reduceren van broeikasgassen. Dit jaar leveren zij een nulmeting aan zodat we een beeld krijgen van hoe het er nu voor staat met de CO2-uitstoot in de keten en kunnen we aan de slag met het verlagen van die uitstoot.
  • In onze Beter voor programma’s hebben we ook afspraken gemaakt met onze boeren en telers over de CO2-uitstoot.

Minder CO2 is ook: vaker plantaardig eten

CO2-uitstoot verminderen betekent ook: klanten stimuleren om vaker plantaardig te eten. Vaker plantaardig eten helpt om klimaatverandering tegen te gaan. Op dit moment haalt de gemiddelde Nederlander 60% van zijn eiwitten uit dierlijke bronnen en 40% uit plantaardige bronnen. In het Klimaatakkoord is afgesproken dat dit in 2030 andersom moet zijn. Als Albert Heijn dragen we hier op verschillende manieren aan bij.

  • We zijn lid van de Green Protein Alliance, een vereniging die helpt om de transitie te maken van een samenleving die haar eiwitten grotendeels uit dierlijke bronnen haalt naar een samenleving die voor haar eiwitvoorziening en consumptie voornamelijk afhankelijk is van duurzame, plantaardige bronnen.
  • We zijn partner van de Nationale Week Zonder Vlees. We hebben van alle supermarkten de meeste keuze in vegetarische en veganistische producten. Dit gaat om producten die een alternatief bieden voor vlees, vis en zuivel, zoals vlees- en visvervangers, plantaardige alternatieven voor kaas en vegetarische en veganistische maaltijden.
  • In 2020 verdubbel we ons assortiment, en in 2021 willen we de verkoop hiervan verdubbelen ten opzichte van 2020.

Lees meer over onze vega(n) inspanningen in ons duurzaamheidsverslag.

Kijk voor meer inspiratie over vega(n) & plantaardig op onze dieetwensenshop of Beter eten.