Structuur vinden in jouw campagnes

Nadat je campagnes hebt aangemaakt, is het slim om deze te optimaliseren. Pas dan kun je echt optimaal gebruikmaken van de mogelijkheden die Sponsored Products biedt. Ten behoeve van de optimalisatie is het belangrijk om een consistente structuur aan te houden in jouw campagnes. Hier zijn verschillende opties voor die je kunt toepassen voor een overzichtelijke campagne-structuur:

  • Structureer op basis van brede categorieën: zet producten van dezelfde categorie, zoals avondeten of borrelen, in dezelfde campagne.
  • Structureer op basis van productcategorieën: zet dezelfde producten, zoals frisdrank, in dezelfde campagne.
  • Structureer op merk: zet producten van hetzelfde merk, zoals Lays, in een campagne.

Structuur vinden in jouw zoekwoorden

Om het overzicht te bewaren is het belangrijk om, naast je campagnes, ook een goede structuur aan te houden in je zoekwoorden. Dit kan je het beste doen door verschillende campagnes aan te maken voor verschillende zoekwoorden. Een grote selectie aan producten gaat gepaard met een nog groter aantal zoekwoorden. Om optimaal gebruik te maken van de real-time data is het belangrijk om het overzicht te bewaren, daarom is het essentieel om je campagnes te structureren op basis van zoekwoorden.

Voorbeeld:
Je verkoopt een selectie van verschillende soorten yoghurt. Voor alle soorten yoghurt is het zoekwoord “yoghurt” relevant, maar voor sommige soorten yoghurt is het zoekwoord “Griekse yoghurt” meer relevant en binnen deze categorie zijn er weer verschillende opties zoals “0% vet Griekse yoghurt” of “volle Griekse yoghurt”.

Als je het zoekwoord “Chocolade” in alle campagnes voor de verschillende soorten Chocolade repen wordt gebruikt, is het lastig om te achterhalen welke advertentie wordt weergeven voor welke zoekwoordbiedingen. Dit maakt het lastig om te optimaliseren. Om dit te voorkomen kan je meerdere campagnes aanmaken. Beginnend met een algemene campagne. Hier kunnen meer algemene zoekwoorden in worden opgenomen zoals “Chocolade” en “chocolade repen. In deze campagne kies je producten die in algemene zin relevant zijn voor deze zoekwoorden.