Specificaties advertentievormen AH Media Services - Online

Op deze pagina vind je de opmaakspecificaties en guidelines voor de online middelen van AH Media Services, die worden ingezet op AH.nl:

Online sampling

1. Productsampling
2. Productsampling met flyer

Online

1. Online AB testen
2. Search banner
3. Banner op homepage AH.nl
4. Bonus banner op AH.nl/bonus
5. Bonus Booster
6. Promobox op categoriepagina
7. Banner in de Albert Heijn app
8. Banner op Allerhande
9. Banner in AH Nieuwsbrief
10. Brandpage (Basic & Premium)
11. Run-of-Site deal
12. Extended Reach
13. Winactie

Maak het artwork op aan de hand van onderstaande stappen. Van alle middelen is een template beschikbaar via de button 'Download de templates'.
In het template vind je alle specificaties, richtlijnen en enkele voorbeelden.

Online sampling

Productsampling in online order:

  • Reserveringsdeadline vrijdag x-5

  • Een sample heeft altijd een unieke EAN barcode

  • Samples moeten via een aparte sample stroom worden aangeleverd bij het afgesproken HSC(s) door de leverancier zelf

  • Albert Heijn bepaalt aanleverschema, het is enkel mogelijk om aan te leveren op de door ons bepaalde datum en tijd. Deze ligt doorgaans op di, wo of do voorafgaand aan de samplingsweek.

  • Alle pallets of rolcontainers, t.a.v. Coördinator Operations, duidelijk rondom voorzien van een a4 met de tekst: SAMPLE + Naam product + Aantal CE

  • Er worden geen samples gevoerd die glas bevatten of breekbaar zijn

  • Samples moeten ready to pick zijn (m.a.w. het sample hoeft niet uitgepakt te worden door productie)

  • Samples hebben maximale afmetingen: Lengte: 320 mm, Hoogte: 262 mm, Breedte: 140 mm en een max gewicht: 1500 gram

  • We samplen geen alcohol

  • Sample wordt enkel geleverd op europallets of eenmalige pallets. Wanneer op andere type pallets (Chep, IPP, kunstof) wordt geleverd kunnen wij deze niet accepteren. Er vindt geen retourregeling naar de leverancier plaats.

  • Bij getargete sampling doet de leverancier een voorstel, AH bepaalt def target groep. Target groep is een target artikelgroep en geen klantprofiel (bv man vrouw)

  • Bij grote volumes kan het zijn dat er meerdere malen geleverd dient te worden

  • AH zorgt ervoor dat alle samples worden toegekend aan de orders

  • Samples kunnen niet retour worden gehaald.

Productsampling + flyer:

Het is mogelijk een Flyer toe te voegen aan de samples.

Hiervoor gelden de voorwaarden:

  • Flyers en samples worden apart van elkaar geleverd, dus niet op één pallet

  • Voor de flyers dient aangeven hoeveel er in een doos zitten.

Online

1. Online AB testen

Bij Albert Heijn Media Services willen we altijd leren van onze campagnes. Daarom hebben we een test-menu samengesteld met banner elementen die ons interessant lijken om op te testen.

  1. Bekijk het test-menu
  2. Geef bij ons aan op welke elementen je wilt testen en lever hiervoor twee varianten aan

2. Search banner

Een search banner op ah.nl heet 'full width small editorial' en wordt ingezet op een pagina met zoekresultaten.

Specificaties visual:

Stap 1: Download de templates

De afmeting van de 'full width small editorial' is 1534 x 224 pixels

Stap 2: Open het Photoshop bestand en dubbelklik op het rechthoekige smart object-logotje dat voor 'DEZE LAYER AANPASSEN' staat.

Stap 3: In het nieuwe venster waar de Perla voorbeeldbanner zichtbaar is, plaats je je belangrijkste communicatie; het packshot(s) met eventuele attributen of promo element, in plaats van de huidige image. In de Layer 'KIES ACHTERGRONDKLEUR' staan alle achtergrondkleuren waaruit je een kleur kiest.

Stap 4: De image die je in het nieuwe venster hebt aangepast past zich automatisch in de template aan, nadat deze gesaved is.

Stap 5: In het template overzicht zie je nu hoe jouw image op verschillende devices schaalt en toont.

TIP: Het belangrijkst is dat je banner goed toont op: desktop, iPhone X en Samsung Galaxy S8. Dit zijn de meest gangbare devices.

De huidige Titel en CTA tekst hoef je niet aan te passen. Deze dient enkel als voorbeeld voor waar de tekst staat en hoe de tekst over de afbeelding loopt. De Titel en CTA tekst wordt bij het inboeken van de banner in Google DFP geplaatst.

Stap 6: Lever altijd een JPG aan van de banner

  • Lever altijd een JPG aan van de banner (1534 x 224 pixels)

  • De fullwidth small editorial mag niet zwaarder zijn dan 100 kb.

  • Houd de banner vrij van tekst.

  • De visual dient een native achtergrond te hebben: een van de dertien pastel achtergrondkleuren. Zonder extra prints of patronen op de achtergrond.

  • Het gebruik van eigen ‘stickers’ is niet toegestaan.

Tip: maak de bestandsgrootte van je JPG afbeelding kleiner door hem in TinyPNG te comprimeren.

Specificaties copy:

De copy wordt door Albert Heijn toegevoegd, houd de banner vrij van tekst in de opmaak. Lever de copy aan via de guidelines, dat in het zip-bestand is toegevoegd.

Houd hierbij rekening met deze specificaties:

  • Titel: max. 45 tekens

  • Call to Action (CTA): max. 35 tekens

  • Nederlandstalig

  • Geen directe oproep tot aankoop (bijv. 'Koop nu!')

  • Geen uitroepteken of punten aan het einde van een titel of CTA

  • Geen trademarksymbolen (trakemark)

  • Geen tekst in kapitalen

Let op: omdat de website schaalt als je AH.nl bezoekt via een laptop, tablet of mobiel, worden de linker- en rechterzijde van banners afgesneden op deze kleinere schermen.

Hoe werkt het photoshop template?

Bekijk de video

3. Banner op homepage AH.nl

Een banner op de homepage heet een 'half width editorial'

Specificaties visual:

Stap 1: Download de templates

De afmeting van de 'half width editorial' is 714 x 224 pixels

Stap 2: Open het Photoshop bestand en dubbelklik op het rechthoekige smart object-logotje dat voor 'DEZE LAYER AANPASSEN' staat.

Stap 3: In het nieuwe venster waar de verspakketten voorbeeldbanner zichtbaar is, plaats je je belangrijkste communicatie; het packshot(s) met eventuele attributen of promo element, in plaats van de huidige image. In de Layer 'KIES ACHTERGRONDKLEUR' staan alle achtergrondkleuren waaruit je een kleur kiest.

Stap 4: De image die je in het nieuwe venster hebt aangepast past zich automatisch in de template aan, nadat deze gesaved is.

Stap 5: In het template overzicht zie je nu hoe jouw image op verschillende devices schaalt en toont.

TIP: Het belangrijkst is dat je banner goed toont op: desktop, iPhone X en Samsung Galaxy S8. Dit zijn de meest gangbare devices.

De huidige Titel en CTA tekst hoef je niet aan te passen. Deze dient enkel als voorbeeld voor waar de tekst staat en hoe de tekst over de afbeelding loopt. De Titel en CTA tekst wordt bij het inboeken van de banner in Google DFP geplaatst.

Stap 6: Lever altijd een JPG aan van de banner, zodat indien noodzakelijk, kleine aanpassingen kan doorvoeren.

  • De afmeting van de 'half width small editorial' is 714 x 224 pixels.

  • De half width editorial mag niet zwaarder zijn dan 40 kb.

  • Houd de banner vrij van tekst.

  • De visual dient een native achtergrond te hebben: een van de dertien pastel achtergrondkleuren. Zonder extra prints of patronen op de achtergrond.

  • Het gebruik van eigen ‘stickers’ is niet toegestaan. In overleg is het mogelijk om AH-stickers in te zetten. Dit kan enkel in combinatie met een AB-test.

Tip: maak de bestandsgrootte van je JPG afbeelding kleiner door hem in TinyPNG te comprimeren.

Specificaties copy:

De copy wordt door Albert Heijn toegevoegd, houd de banner vrij van tekst in de opmaak. Lever de copy aan via de guidelines, dat in het zip-bestand is toegevoegd.

Houd hierbij rekening met deze specificaties:

  • Titel: max. 45 tekens

  • Call to Action (CTA): max. 35 tekens

  • Nederlandstalig

  • Geen directe oproep tot aankoop (bijv. 'Koop/Bestel nu!')

  • Geen uitroepteken of punten aan het einde van een titel of CTA

  • Geen trademarksymbolen

  • Geen tekst in kapitalen

Let op: omdat de website schaalt als je AH.nl bezoekt via een laptop, tablet of mobiel, worden de linker- en rechterzijde van banners afgesneden op deze kleinere schermen.

Hoe werkt het photoshop template?

Bekijk de video

4. Bonus Banner op AH.nl/bonus

Een banner op de Bonus pagina heet een 'half width editorial'

Specificaties visual:

Stap 1: Download de templates

De afmeting van de 'half width editorial' is 714 x 224 pixels

Stap 2: Open het Photoshop bestand en dubbelklik op het rechthoekige smart object-logotje dat voor 'DEZE LAYER AANPASSEN' staat.

Stap 3: In het nieuwe venster waar de verspakketten voorbeeldbanner zichtbaar is, plaats je je belangrijkste communicatie; het packshot(s) met eventuele attributen of promo element, in plaats van de huidige image. In de Layer 'KIES ACHTERGRONDKLEUR' staan alle achtergrondkleuren waaruit je een kleur kiest.

Stap 4: De image die je in het nieuwe venster hebt aangepast past zich automatisch in de template aan, nadat deze gesaved is.

Stap 5: In het template overzicht zie je nu hoe jouw image op verschillende devices schaalt en toont.

TIP: Het belangrijkst is dat je banner goed toont op: desktop, iPhone X en Samsung Galaxy S8. Dit zijn de meest gangbare bannerformaten.

De huidige Titel en CTA tekst hoef je niet aan te passen. Deze dient enkel als voorbeeld voor waar de tekst staat en hoe de tekst over de afbeelding loopt. De Titel en CTA tekst wordt bij het inboeken van de banner in Google DFP geplaatst.

Stap 6: Lever altijd een JPG aan van de banner

  • De half width editorial mag niet zwaarder zijn dan 40 kb.

  • De afmeting van de Bonus Regulier 'half width small editorial' is 714 x 224 pixels.

  • Houd de banner vrij van tekst.

  • De visual dient een native achtergrond te hebben: een van de dertien pastel achtergrondkleuren. Zonder extra prints of patronen op de achtergrond.

  • Het gebruik van eigen ‘stickers’ is niet toegestaan. In overleg is het mogelijk om AH-stickers in te zetten. Dit kan enkel in combinatie met een AB-test.

Tip: maak de bestandsgrootte van je JPG afbeelding kleiner door hem in TinyPNG te comprimeren.

Specificaties copy:

De copy wordt door Albert Heijn toegevoegd, houd de banner vrij van tekst in de opmaak. Lever de copy aan via de guidelines, dat in het zip-bestand is toegevoegd.

Houd hierbij rekening met deze specificaties:

  • Titel: max. 45 tekens

  • Call to Action (CTA): max. 35 tekens

  • Nederlandstalig

  • Geen directe oproep tot aankoop (bijv. 'Koop/Bestel nu!')

  • Geen uitroepteken of punten aan het einde van een titel of CTA

  • Geen trademarksymbolen

  • Geen tekst in kapitalen

Let op: omdat de website schaalt als je AH.nl bezoekt via een laptop, tablet of mobiel, worden de linker- en rechterzijde van banners afgesneden op deze kleinere schermen.

5. Bonus Booster

De Bonus Booster banner is direct zichtbaar bovenaan op de Bonuspagina. Het uitgelichte product dient altijd in de Bonus te zijn.

Specificaties visual:

Stap 1: Lever max. 3 high-res packshots aan van de deelnemende actieproducten. Het packshot van het product dient hetzelfde packshot te zijn zoals gebruikt wordt op AH.nl (vooraanzicht).

Stap 2: Albert Heijn maakt de Bonus Booster visual op met behulp van de aangeleverde packshots.

Specificaties copy:

De copy wordt door Albert Heijn toegevoegd. Houd hierbij rekening met deze specificaties:

  • Titel: max. 45 tekens

  • Call to Action (CTA): max. 35 tekens

  • Nederlandstalig

  • Geen directe oproep tot aankoop (bijv. 'Koop/Bestel nu!')

  • Geen uitroepteken of punten aan het einde van een titel of CTA

  • Geen trademarksymbolen

  • Geen tekst in kapitalen

Let op: omdat de website schaalt als je AH.nl bezoekt via een laptop, tablet of mobiel, worden de linker- en rechterzijde van banners afgesneden op deze kleinere schermen.

6. Promobox op categoriepagina

Een promobox op ah.nl staat altijd op de eerste positie op productpagina's.

Specificaties visual:

Stap 1: Download de templates

  • De afmeting van de promobox is 144 x 144 pixels.

  • De promobox mag niet zwaarder zijn dan 50 kb.

  • De promobox heeft altijd een witte achtergrond.

  • Sfeerbeelden kunnen niet worden toegevoegd.

  • Lever altijd een JPG aan van de banner

Specificaties copy:

De copy wordt door Albert Heijn toegevoegd, houd de banner vrij van tekst in de opmaak. Lever de copy aan via de template, dat in het zip-bestand is toegevoegd.

Houd hierbij rekening met deze specificaties:

  • Titel: max. 45 tekens

  • Call to Action (CTA): max. 30 tekens

  • Nederlandstalig

  • Geen directe oproep tot aankoop (bijv. 'Koop/Bestel nu!')

  • Geen uitroepteken of punten aan het einde van een titel of CTA

  • Geen trademarksymbolen

  • Geen tekst in kapitalen

7. Banner in de Albert Heijn app (Mobile Banner)

7.1 App Bonus Regulier banner & App Search banner

De specificaties van deze twee banners zijn gelijk aan elkaar en staan hieronder beschreven. Let op: voor elke App search campagne dienen twee banners te worden aangeleverd. Een zoekopdracht in de app toont namelijk twee verschillende banners tegelijkertijd, zorg er dus voor dat de banners genoeg van elkaar verschillen. De banners moeten minimaal verschillen op de volgende punten:

  • Andere pasteltint

  • Andere copy

  • Andere afbeelding; verschillende SKU's en look & feel

Specificaties visual:

Stap 1: Download de templates

  • De afmeting van de visual voor een Albert Heijn app banner is 1000 x 200 pixels.

  • De visual dient een native achtergrond te hebben: een van de dertien pastel achtergrondkleuren. Zonder extra prints of patronen op de achtergrond.

  • De afbeelding mag niet zwaarder zijn dan 130 kb.

  • Plaats maximaal 3 producten in de 'werkruimte' van banner; tussen de 2 blauwe lijnen/rulers

  • Het gebruik van eigen ‘stickers’ is niet toegestaan.

  • Lever altijd een JPG aan van de banner

  • Houd de banner vrij van tekst.

Specificaties copy:

De copy wordt door Albert Heijn toegevoegd, houd de banner vrij van tekst in de opmaak. Lever de copy aan via de template, dat in het zip-bestand is toegevoegd.

Houd hierbij rekening met deze specificaties:

  • Titel: max. 45 tekens

  • CTA: max. 20 tekens

  • Lever een zoekopdracht in de app aan als ‘landingspagina’ (dus geen URL)

  • Nederlandstalig

  • Geen directe oproep tot aankoop (bijv. 'Koop/Bestel nu!')

  • Geen uitroepteken of punten aan het einde van een titel of CTA

  • Geen trademarksymbolen

  • Geen tekst in kapitalen

Let op: omdat de app schaalt als je deze bezoekt via verschillende mobile devices, worden de linker- en rechter zijde van de banner afgesneden. Vandaar de beperkte 'werkruimte' voor de visuals.

7.2 App Recepten Zoeken banner

De specificaties van de banner voor de Allerhande Recept/Zoeken pagina's zijn als volgt:

Specificaties visual:

De copy wordt door Albert Heijn toegevoegd, houd de banner vrij van tekst in de opmaak.

  • De afmeting van de visual voor de App Recepten Zoeken banner is 720x343 pixels.

  • De visual mag niet zwaarder zijn dan 130 kb.

  • Lever altijd een JPG aan van de banner

Preview App Recepten Zoeken banner

Specificaties copy:

  • Titel: max. 50 tekens (Tip: verwerk de cta in de titel)

  • Lever een zoekopdracht in de app aan als ‘landingspagina’ (dus geen URL)

  • Nederlandstalig

  • Geen directe oproep tot aankoop (bijv. 'Koop/Bestel nu!')

  • Geen uitroepteken of punten aan het einde van een titel of CTA

  • Geen trademarksymbolen

  • Geen tekst in kapitalen

8.0 Banner op Allerhande


8.1 Specificaties visual + copy Allerhande pagina’s:

De specificaties van de banner voor de Allerhande Recept/Zoeken pagina's zijn als volgt:

Specificaties visual:

De copy wordt door Albert Heijn toegevoegd, houd de banner vrij van tekst in de opmaak.

Specificaties copy:

  • Titel: max. 50 tekens (Tip: verwerk de cta in de titel)

  • Nederlandstalig

  • Geen directe oproep tot aankoop (bijv. 'Koop/Bestel nu!')

  • Geen uitroepteken of punten aan het einde van een titel of CTA

  • Geen trademarksymbolen

  • Geen tekst in kapitalen

8.2 Specificaties visual + copy Allerhande themapagina's:

Bekijk voorbeeld

De formaten van de banners voor de Allerhande themapagina's zijn als volgt:

Desktop (banners op 4 posities zichtbaar, waarvan billboard 2x)

  • Super leaderboard: 970(W) x 90(H) pixels

  • Billboard: 970(W) x 250(H) pixels

  • Skyscraper: 120(W) x 600(H) pixels

Tablet (banners op 4 posities zichtbaar, waarvan leaderboard 3x)

  • Leaderboard: 728(W) x 90(H) pixels

  • Medium rectangle: 320(W) x 50(H) pixels

Mobile (banners op 4 posities zichtbaar, waarvan beide banners 2x)

  • Mobile Rectangle Lead: 320(W) x 250(H) pixels

  • Mobile Rectangle Large: 320(W) x 100(H) pixels

9. Banner in AH Nieuwsbrief

Een banner in de wekelijkse nieuwsbrief van Albert Heijn

Specificaties visual + copy:

Bekijk voorbeeld

  • Open bestanden van de visual
  • 2 formaten aanleveren: 1440x260 voor desktop en 720x350 voor mobiel
  • Rechtsonder in de hoek (120px hoog bij 120px breed, gerekend vanuit de hoek) vrijhouden voor de CTA-button die door AH wordt toegevoegd
  • Communicatie (copy) in het Nederlands
  • Zorg dat er altijd een CTA in de banner staat,
  • URL: waar moet de banner naar toe linken?

10. Brandpage (Basic & Premium)

Een brandpage is jouw merkpagina binnen het ah.nl domein. Hier kun je je (marketing) boodschap en producten uiteen zetten doormiddel van content verrijking met afbeelding, video, tekst en meer.

Download hieronder de guidelines en voorbeelden:

11. Run-of-Site deal

Vergroot het bereik op specifieke doelgroepen

Specificaties posities:

Via ROS kan jij als adverteerder het bereik binnen specifieke doelgroepen op ah.nl vergroten. ROS stelt adverteerders in staat om specifieke doelgroepen, onafhankelijk van waar zij zich bevinden op ah.nl, een relevante getargete advertentie te tonen. De focus bij ROS ligt op het bereiken van de juiste doelgroepen, op het juiste moment, op de juiste plek op ah.nl.

Run-of-Site posities:

  • Homepage Top = zie punt 3 à Banner op homepage AH.nl
  • Bonus Regulier Banner = zie punt 4 à Bonus banner op AH.nl/bonus
  • Allerhande Recepten = zie punt 8.1 à Banner op Allerhande pagina’s
  • Promobox op categoriepagina = zie punt 6 à Promobox op categoriepagina

12. Extended Reach

Bereik audiences met jouw boodschap via display banners op vele verschillende websites of via video advertenties op YouTube.

Specificaties Extended Reach

We ontvangen graag HTML5 banners (let op, géén animated gif), opgemaakt conform onderstaande formaten en specs. De dikgedrukte formaten dienen in ieder geval te worden opgemaakt:

  • Billboard (970x250)
  • Large mobile (320x100)
  • Large rectangle (336x280)
  • Medium rectangle (300x250)
  • Leaderboard (728x90)
  • Mobile banner (320x50 & 300x50)
  • (Wide) Skycraper (120x600 & 160x600)
  • Half page (300x600)
  • Voor YouTube hebben wij een bumper (6 sec) of Instream ad (10-15 sec) + YouTube link nodig. Dit staat los van de banners.

Daarbij gelden de volgende aandachtspunten:

  • Let op: banners dienen áltijd in HTML5 worden aangeleverd (let op, geen animated GIF)
  • Daarbij dienen we ook per formaat een back-up JPG-banner te ontvangen. Zonder deze banner kan een campagne niet live gaan.
  • De banners dienen branded te worden opgemaakt vanuit de eigen huisstijl, voorzien van een klein AH-logo (rechts of links onder- of bovenin).
  • De banners moeten voorzien zijn van een button (call-to-action)
  • Test altijd de banners met behulp van deze: test-link

13. Winactie

Een winactie is één van de beste manieren om interesse in jouw product of merk te stimuleren en promoten.

Specificaties Winactie

Bekijk voorbeeld

  • Titel winactie

  • Korte beschrijvende tekst in 3 à 4 regels.

  • Header banner zonder tekst: 1440x300 (graag in Photoshop bestand aanleveren)

In bullets hoe de klant mee kan doen aan de actie, bijvoorbeeld:

  • Koop van datum t/m datum een product X in de winkel of online.
  • Vul onderstaand je gegevens in
  • Upload je kassabon met product X vóór datum
  • Actievoorwaarden in PDF