7 tips om gezond te blijven tijdens het griepseizoen

Koorts, bibberen, hoesten en keelpijn.. het griepseizoen is weer geopend! En niets vervelender dan ziek in je bed te liggen. Gelukkig hebben wij 7 tips voor jou om dit jaar de griep te trotseren.

Tip 1. Was je handen regelmatig en let op je hygiëne 

Ziek word je van teveel en slechte bacteriën. Je handen zijn de grootste bron van bacteriën, ze vaak wassen is daarom belangrijk. Je raakt tenslotte alles met je handen aan. En met je handen verspreid je slechte bacteriën. Moet je hoesten? Doe dit dan in je elleboog of in een zakdoek, zo verspreid je de bacteriën minder snel. Tip: Ben je onderweg? Neem altijd een antibacteriële handgel mee in je tas!

Tip 2. Eet voldoende groente en fruit 

Zorg dat je het hele jaar genoeg vitamines binnen krijgt. Vooral in de wintermaanden heb je deze extra hard nodig. Probeer dus volop af te wisselen met groente en fruit. Vooral groene groente zoals spinazie, broccoli en sperziebonen zijn erg belangrijk en helpen bij een goed immuunsysteem. Hét systeem van je lichaam om je te beschermen tegen ziektes. Tip: start je dag met een groene smoothie en mix hier eens groente door heen. Dan sta je al 1-0 voor!

Tip 3. Slik vitamine D 

Vitamine D krijg je van de zon. Helaas laat de zon zich in de winter weinig zien en maak je vaak te weinig vitamine D aan. En juist die kan je in de wintermaanden zo goed gebruiken. Wist je dat vitamine D zorgt dat je meer dopamine aanmaakt? Dat is een stofje in je hersenen dat zorgt voor een gelukkig gevoel. Zo heb je ook minder last van een winterdip.

Tip 4. Zet regelmatig je ramen open 

Zet elke ochtend de ramen in je huis open. Vooral ook in je slaapkamer. Hierdoor zorg je voor genoeg ventilatie in huis en hebben bacteriën geen ruimte om rond te blijven hangen. En wist je dat je beter slaap in een geventileerde kamer? Zo word je ook nog eens fitter wakker en bouw je een goede weerstand op.

Tip 5. Blijf in beweging  

Sporten en wandelen in de koude wintermaanden is niet altijd een pretje. Maar voldoende beweging is belangrijk om niet ziek te worden. Door al een paar keer per week een wandeling te maken blijf je fit. Hierdoor verhoog je je weerstand en je houdt ontstekingen op afstand. Tip: ga lekker wandelen of sporten met een vriend of vriendin. Dan heb je altijd een stok achter de deur en het is net wat gezelliger!

Tip 6. Slaap voldoende  

Genoeg slaap is ontzettend belangrijk voor je gezondheid en vooral voor je immuunsysteem. Zorg ervoor dat je gemiddeld 7 to 9 uur slaap krijgt per nacht. Zo voel jij je elke ochtend lekker fit!

Tip 7. Gebruik je eigen spullen 

Werk je op kantoor? Kom je vaak met vrienden samen of ben je vaak in grote groepen te vinden? Verklein dan de kans om elkaar te besmetten met bacteriën. Het makkelijkste is om je eigen spullen te gebruiken. Denk aan je eigen drinkbeker, je eigen pen en maak altijd je werkplek goed schoon te maken als je weer aan de slag gaat op kantoor.

Toch ziek geworden? Help!

Toch ziek geworden? Beterschap!

  • Drink genoeg water, het liefst zo’n 1,5 a 2 liter per dag
  • Maak een lekkere bouillon met kip en/of groente
  • Geef je over en probeer veel te slapen
  • Blijf warm! Zo hoeft je lichaam niet zo hard te werken om warm te blijven of juist af te koelen
  • Keelpijn? Neem een grote kop gemberthee met kurkuma
  • Geef jezelf de tijd om even goed uit te zieken. Als je te snel weer aan het werk gaat, is de kans groot dat de griepklachten snel weer terug zijn.
verschillende gezonde recepten

Eet een week gezond, lekker én voordelig

Een week lang lekker, gezond én voordelig eten. Dat klinkt als een uitdaging. Maar het kan echt! We ontwikkelden een gezond weekmenu voor maar 5 euro per persoon per dag. Zo wordt het een eitje!

Bekijk het gezonde weekmenu
Koppen en kannen met water

5 fabels & feiten over water drinken

Is water drinken gezond en hoeveel water moet je drinken? We geven antwoord op 5 feiten en fabels.

Lees meer over de fabels en feiten van water drinken
Bladeren van kool

Gezonde groentesoorten

Niet iedere groentesoort is hetzelfde. Leer de verschillen in voedingsstoffen kennen middels onze top 5 van favoriete gezonde groentesoorten!

Lees meer over gezonde groentesoorten