Zo blijf je fit wanneer je thuis zit

  • Eet gezond en lekker met de gezonde recepten van Allerhande.
  • Houd je ritme vast. Ga elke dag op tijd je bed uit, kleed je aan, poets je tanden en maak een dag- of weekplanning. Hiermee behoud je structuur in je dag en in je hoofd. Het volgen van een planning zorgt er ook voor dat je een goed en voldaan gevoel hebt aan het einde van de dag.
  • Als je vanuit huis werkt, doe dat dan vanaf een vaste plek in huis en bij voorkeur in een aparte ruimte. Zo zorg je er voor dat je werk- en privéleven van elkaar gescheiden blijven. Werk niet langer dan een normale werkdag en zet je computer aan het einde van de dag uit.
  • Nu je meer thuis bent is het belangrijk om vaker even naar buiten te gaan voor frisse lucht en zonlicht. Zonlicht is de belangrijkste bron van vitamine D en is onder andere belangrijk voor het behoud van sterke botten. Ook is vitamine D van belang voor een goede werking van het immuunsysteem.
  • Sociaal contact is een fundamentele behoefte van mensen. Mensen die regelmatig sociale contacten hebben, zijn vaak gelukkiger dan degene die dat niet hebben. Bel daarom vaker met vrienden en familie, ook als je niet zo veel nieuws te vertellen hebt. Dat is goed voor jouw mentale gezondheid, maar ook goed voor die van je familie en vrienden.
  • Volg gerust het nieuws, maar pas op dat je jezelf er niet in verliest en alleen maar sombere berichten leest.

Producten voor als je in quarantaine zit

Het is niet nodig om te hamsteren, maar mocht je onverhoopt langere tijd in quarantaine zitten of tot een risico groep behoren, dan is het handig om de volgende producten in huis te hebben zodat je gezond en lekker kunt eten.

Weerstand, hoe werkt dat eigenlijk?

Met een goede weerstand is je lichaam beter bestand tegen virussen en ziekmakende bacteriën. Zo word je minder snel ziek en mocht je onverhoopt toch ziek worden, dan herstel je sneller. Eet je volgens de volgende adviezen, dan zit je sowieso goed en krijg je alle goede stoffen die je nodig hebt binnen om jezelf goed te beschermen:

  • Eet veel groente en fruit; dagelijks minimaal 250 gram groente en 2 porties fruit.
  • Kies vooral volkoren, zoals volkorenbrood, -pasta en -couscous en zilvervliesrijst.
  • Varieer met vlees, vis, peulvruchten, noten, eieren en vegetarische producten.
  • Neem genoeg magere en halfvolle zuivel, zoals melk, yoghurt en kaas.
  • Eet dagelijks een handje ongezouten noten.
  • Drink voldoende vocht, zoals kraanwater, thee en koffie (zonder melk en suiker).
  • Gebruik zachte of vloeibare smeer- en bereidingsvetten, zoals olie, halvarine en vloeibaar bak- en braadvet.

Welke groente- en fruitsoorten zijn extra goed voor je weerstand?

Daar kunnen we kort over zijn: die zijn er niet. Werk aan je weerstand door afwisselend te eten en veel verschillende (en de juiste hoeveelheid) groente en fruit te eten. Want dan krijg je alle belangrijke vitamines en mineralen binnen. Kook dus niet elke avond broccoli, maar eet ook eens bloemkool, komkommer. En dat geldt ook fruit. Er is meer dan een sinaasappel! Neem ook eens kiwi, appel, blauwe bes en ander fruit.

Waarom is mijn spijsvertering belangrijk voor een goede weerstand?

Ons microbioom is een verzameling van kleine beestjes zoals bacteriën, schimmels en gisten en bevindt zich voor het grootste deel in onze darmen. Het microbioom is een belangrijk onderdeel van ons immuunsysteem en beschermt ons tegen schadelijke bacteriën en stoffen. Wanneer deze stoffen toch verder ons lichaam binnendringen, neemt het afweersysteem het over. Darmbacteriën leren ons afweersysteem om goede bacteriën met rust te laten en slechte bacteriën aan te vallen. Hierdoor blijft onze afweer optimaal. Het is daarom belangrijk om ook nu goed voor je spijsvertering te zorgen. Het microbioom in je darm is ook belangrijk om zoveel mogelijk belangrijke voedingsstoffen uit vezels te halen. Om de darmbacteriën die voor de vertering van vezels nodig zijn zoveel mogelijk te laten groeien, is het nodig om voldoende vezels uit volkoren producten, peulvruchten, noten, groente en fruit te eten. Dus eet bijvoorbeeld vaker volkoren pasta, zilvervlies rijst en voldoende groente en fruit, je darmen zullen je dankbaar zijn.

Drink genoeg water

Water helpt je spijsverteringsstelsel, het helpt je lichaam de voedingsstoffen in de darmen op te nemen en helpt voedings- en afvalstoffen in het lichaam te transporteren;

Moet ik extra vitamine C slikken voor een goede weerstand?

Nee, het is niet nodig om extra vitamine C of bijvoorbeeld multivitamines te slikken. Vitamine C heeft een functie als antioxidant in het lichaam en is nodig voor de instandhouding van de weerstand, maar door gezond en gevarieerd te eten krijg je alle vitamines binnen die je nodig hebt en dus ook voldoende vitamine C. Door meer vitamines te nemen krijg je geen hogere weerstand en ben je ook niet beter beschermd tegen ziekmakende bacteriën en virussen.

Hoe eet je gezond voor een goede weerstand?

Eet dagelijks 2 porties fruit en 250 gram groente. Het eten van fruit lukt meestal wel als snack, maar hoe kan je nou je portie groente binnenkrijgen? Allerhande heeft lekkere en gezonde recepten die voldoen aan de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum.

Kan ik in plaats van groenten extra fruit eten?

Nee, want groente bevat andere voedingsstoffen dan fruit. Het advies is om elke dag minstens 250 gram groente en 200 gram fruit te eten, dat is gemiddeld twee stuks. Probeer te variëren in de soorten fruit en groente, dan krijg je zo veel mogelijk verschillende voedingsstoffen binnen.

Zijn diepvriesgroenten en fruit en groenten en fruit uit blik of pot net zo gezond als verse groente en fruit?

Ja. Ingevroren fruit en groente of fruit uit pot en blik worden geoogst op het moment dat het rijp is en daarna zo snel mogelijk gewassen, gesneden, verpakt en ingevroren of ingeblikt. Tijdens dat proces behouden de groente en fruit hun voedingsstoffen. Let er wel op dat er geen extra suiker of zout is toegevoegd. Wist je dat alle AH peulvruchten uit blik geen toegevoegd suiker of zout bevatten?

Da's lekker!

Op een gezonde manier koken uit je voorraad met:

Loading interface...