Wat doen wij

Met onze Albert Heijn winkels verzorgen wij ontzettend veel huishoudens van boodschappen. Daarom zien wij het als onze verantwoordelijkheid om de klant te helpen met het maken van een gezondere keuze. Het is ons doel om klanten en medewerkers te helpen om bewuster te eten en te leven. Dit doen we door gezond eten leuker te maken, ons eigen assortiment gezonder te maken én door middel van gezondheidsprogramma's.

Continue onze producten verbeteren

Met onze strategie willen we onze klanten helpen met een gezondere leefstijl. We willen als retailer onze verantwoordelijkheid nemen.

We kijken continu of we onze producten kunnen verbeteren m.b.t. voedingswaarden (suiker, verzadigd vet, zout), uiteraard met behoud van smaak. Dit doen we op eigen initiatief, maar ook gezamenlijk met de hele markt via het CBL met het Akkoord Verbetering Productsamenstelling (Preventieakkoord).

Lees meer in het preventieakkoord

Alcohol en Tabak: 'Mogen we even je legitmatie zien?'

Ben je onder de 25 jaar, dan willen we graag je legitimatie zien. Niet als je een pakje kauwgom koopt, maar wel als je alcohol of tabak wilt afrekenen.

Blijk je jonger dan 18, dan mogen we dat niet aan je verkopen. Sterker nog, dat willen we niet eens! We vinden het belangrijk om deze regel streng te handhaven en te controleren. Vanaf 1 januari 2013 ben je als jongere onder de 18 jaar zelfs strafbaar als je alcohol bij je hebt op straat.

Lees meer over Nix 18

Go Do

Sinds oktober 2018 zijn we Albert Heijn founding partner van de alliantie GoDo. GoDo is een onderdeel van de Missing Chapter Foundation met als inzet om een gezonde leefstijl het nieuwe normaal te maken. We streven ernaar dat gezinnen in heel Nederland gelukkiger worden (en lekker in hun vel zitten) door gezonder te leven door middel van gezonder eten, meer bewegen en meer ontspanning.

Het Albert Heijn scholenprogramma Ik eet het beter draagt bij aan dit doel. De programma's en activaties van de alliantie en Ik eet het beter versterken elkaar.

Gezonde inspiratie bieden aan de jeugd

Dit jaar maakten we weer grote stappen om ook de jeugd te inspireren om lekkere en gezonde keuzes te maken. Dat deden we onder andere door gratis fruit uit te delen in winkels, groente- en fruitsnacks als alternatief te bieden voor koek en snoep en gezonde speurtochten in de winkel te organiseren.

Gezond lesprogramma: Ik eet het beter

Ik eet het beter is een initiatief van Albert Heijn om kinderen te laten ervaren dat gezond eten ook lekker en leuk kan zijn. De georganiseerde programma's zijn de lesprogramma's in het voorjaar en de Week van de Pauzehap in het najaar. Ik eet het beter heeft sinds 2006 miljoenen basisschoolleerlingen bereikt.

Interactieve lesprogramma's

Om kinderen te leren gezonde keuzes te maken heeft Ik eet het beter, in samenwerking met het Voedingscentrum verschillende interactieve lesprogramma's ontwikkeld. Daarmee ontdekken en ervaren kinderen op de basisschool wat gezond eten, ontspannen en bewegen doet voor hun lijf. Zo worden ze zich bewust van wat ze dagelijks eten en drinken en leren op een speelse manier om te kiezen voor gezond.

Lesmateriaal voor op school en thuis

Samen met de grootste Nederlandse Educatieve uitgeverij Zwijsen ontwikkelen we ieder jaar weer inspirerende lesmaterialen. De lesmaterialen kunnen zowel in de klas als thuis gebruikt worden. Het lesmateriaal, bijbehorende filmpjes en het PauzeSpelen boekje vind je terug op www.ikeethetbeter.nl.

Bent je docent en wil je de basisschool bij jou in de buurt inschrijven voor de lesprogramma's van Ik Eet Het Beter? Schrijf je dan nu in via ikeethetbeter.nl/mijnikeethetbeter

Jongeren Op Gezond Gewicht

Als één van de partners van Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG) inspireren we jongeren om gezond te eten en meer te bewegen. De filosofie achter JOGG is dat iedereen in een stad, dorp of wijk zich inzet om gezond eten en bewegen gemakkelijk en aantrekkelijk te maken voor jongeren. Ons land telt inmiddels ruim 155 JOGG-gemeenten. De ambitie is om nog veel meer JOGG-gemeenten aan te sluiten bij onze initiatieven op het gebied van gezondheid en zo het verschil te maken.

In 2016 hebben we met JOGG en verschillende andere partijen ervoor gezorgd dat 150.000 kinderen gratis bananen en kraanwater uitgedeeld kregen bij de avondvierdaagse.

Medewerkers en gezondheid

Onze medewerkers willen we inspireren en de kans bieden om gezond(er) te leven. Hiervoor bieden we ze, via de Lekker Bezig! campagne het hele jaar door verschillende mogelijkheden op de gebieden Eten & Drinken, Bewegen en Energie-balans. Voorbeelden zijn challenges op het gebied van eten en bewegen, stoppen met roken, informatie en tips over een gezonde leefstijl, schema's om te sporten, begeleid afvallen etc.

FoodFirst Network

Sinds begin dit jaar werkt Albert Heijn samen met FoodFirst Network om Nederland te helpen aan een gezondere levensstijl. FoodFirst Network biedt persoonlijke begeleiding op het gebied van voeding, slaap, beweging en ontspanning. Met behulp van gezondheidsprofielen en betrouwbaar advies van artsen, professoren en experts en met recepten van o.a. meesterkok Rudolph van Veen en met Irene Moors als ambassadeur.

Loading interface...