Wat doen wij

Met onze Albert Heijn winkels verzorgen wij ontzettend veel huishoudens van boodschappen. Daarom zien wij het als onze verantwoordelijkheid om de klant te helpen met het maken van een gezondere keuze. Het is ons doel om klanten en medewerkers te helpen om bewuster te eten en te leven. Dit doen we door gezond eten leuker te maken, ons eigen assortiment gezonder te maken én door middel van gezondheidsprogramma's.

Continue onze producten verbeteren

Met onze strategie willen we onze klanten helpen met een gezondere leefstijl. We willen als retailer onze verantwoordelijkheid nemen.

We kijken continu of we onze producten kunnen verbeteren m.b.t. voedingswaarden (suiker, verzadigd vet, zout), uiteraard met behoud van smaak. Dit doen we op eigen initiatief, maar ook gezamenlijk met de hele markt via het CBL met het Akkoord Verbetering Productsamenstelling (Preventieakkoord).

Lees meer in het preventieakkoord

Alcohol en Tabak: 'Mogen we even je legitmatie zien?'

Ben je onder de 25 jaar, dan willen we graag je legitimatie zien. Niet als je een pakje kauwgom koopt, maar wel als je alcohol of tabak wilt afrekenen.

Blijk je jonger dan 18, dan mogen we dat niet aan je verkopen. Sterker nog, dat willen we niet eens! We vinden het belangrijk om deze regel streng te handhaven en te controleren. Vanaf 1 januari 2013 ben je als jongere onder de 18 jaar zelfs strafbaar als je alcohol bij je hebt op straat.

Lees meer over Nix 18

Gezonde inspiratie bieden aan de jeugd

Dit jaar maakten we weer grote stappen om ook de jeugd te inspireren om lekkere en gezonde keuzes te maken. Dat deden we onder andere door gratis fruit uit te delen in winkels, groente- en fruitsnacks als alternatief te bieden voor koek en snoep en gezonde speurtochten in de winkel te organiseren.

Jongeren Op Gezond Gewicht

Als één van de partners van Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG) inspireren we jongeren om gezond te eten en meer te bewegen. De filosofie achter JOGG is dat iedereen in een stad, dorp of wijk zich inzet om gezond eten en bewegen gemakkelijk en aantrekkelijk te maken voor jongeren. Ons land telt inmiddels ruim 155 JOGG-gemeenten. De ambitie is om nog veel meer JOGG-gemeenten aan te sluiten bij onze initiatieven op het gebied van gezondheid en zo het verschil te maken.

In 2016 hebben we met JOGG en verschillende andere partijen ervoor gezorgd dat 150.000 kinderen gratis bananen en kraanwater uitgedeeld kregen bij de avondvierdaagse.

Medewerkers en gezondheid

Onze medewerkers willen we inspireren en de kans bieden om gezond(er) te leven. Hiervoor bieden we ze, via de Lekker Bezig! campagne het hele jaar door verschillende mogelijkheden op de gebieden Eten & Drinken, Bewegen en Energie-balans. Voorbeelden zijn challenges op het gebied van eten en bewegen, stoppen met roken, informatie en tips over een gezonde leefstijl, schema's om te sporten, begeleid afvallen etc.

FoodFirst Network

Sinds begin dit jaar werkt Albert Heijn samen met FoodFirst Network om Nederland te helpen aan een gezondere levensstijl. FoodFirst Network biedt persoonlijke begeleiding op het gebied van voeding, slaap, beweging en ontspanning. Met behulp van gezondheidsprofielen en betrouwbaar advies van artsen, professoren en experts en met recepten van o.a. meesterkok Rudolph van Veen en met Irene Moors als ambassadeur.