FAQ Sponsored Products
1. Algemene informatie
1.1 Voor wie is Sponsored Products?
Sponsored Products is bedoeld voor alle leveranciers die op AH.nl en in de AH app producten aanbieden.
1.2 Hoe zien AH-klanten mijn Sponsored Products?
Sponsored Products worden in de zoekresultaten op AH.nl en in de AH app getoond op posities twee, vier en zes.
1.3 Waarom moet ik Sponsored Products gebruiken?
Door Sponsored Products te gebruiken vergroot je je zichtbaarheid en verhoog je jouw conversie. Daarnaast zal ook, op lange termijn, je organische vindbaarheid verbeteren.
1.4 Hoeveel kost Sponsored Products?
We maken gebruik van het Cost per Click (CPC) model. Met Sponsored Products betaal je alleen wanneer er op jouw product geklikt wordt en je op de productpagina komt of wanneer jouw product aan het winkelmandje wordt toegevoegd. Er zijn dus geen tech fee of andere additionele kosten.
1.5 Binnen welke categorieën en met welke producten kan ik adverteren met Sponsored Products?
Je kan met alle producten die online verkrijgbaar zijn adverteren. Dit kan enkel op zoekwoorden waar jouw product organisch vindbaar op is.
Sponsored Products kan niet gebruikt worden met tabak, geneesmiddelen en babyvoeding voor baby’s jonger dan 6 maanden.
1.6 Is er een minimum aantal campagnes dat ik in moet zetten om gebruik te kunnen maken van Sponsored Products?
Nee, er is geen minimum aantal campagnes.
1.7 Wat betekent het inzetten van Sponsored Products voor mijn producten?
De reguliere positie vervalt en jouw product wordt getoond op een Sponsored Products positie.
1.8 Wat betekent het inzetten van Sponsored Products voor de reguliere vertoning van mijn (niet-gesponsorde) producten?
Niet gesponsorde producten blijven op de huidige positie staan. Door middel van Sponsored Products kan je de positie van deze producten beïnvloeden.
1.9 Wat gebeurt er als mijn producten niet meer op voorraad zijn?
Wanneer jouw producten niet meer op voorraad zijn, zijn deze producten niet meer op AH.nl en in de AH App te zien. Dit betekent ook dat de Sponsored Products-campagne voor deze producten tijdelijk stopt.
1.10 Wat gebeurt er als producten of prijzen van mijn producten wijzigen?
Als een product uit het assortiment verdwijnt, is het product niet meer verkrijgbaar en zal Sponsored Products niet meer tonen op de website. Een prijswijziging van jouw product heeft geen invloed op jouw Sponsored Products-campagne.
1.11 Hoe werkt betaling volgens Cost Per Click?
Betaling volgens Cost Per Click werkt als volgt: Wanneer er op jouw product wordt geklikt en de consument landt op de productpagina of wanneer jouw product in het winkelmandje wordt gedaan, betaal je voor die klik. De prijs voor deze klik wordt bepaald aan de hand van jouw bieding.
1.12 Hoe werkt bieden voor Sponsored Products?
Sponsored Products bij Albert Heijn werkt met het Second Price biedingssysteem. Als adverteerder A €0,90 biedt en adverteerder B biedt €1,00 dan wint adverteerder B de veiling en betaalt €0,90 + 1 cent per klik voor de hoogste Sponsored Products positie.
1.13 Welke factoren bepalen of mijn advertentie wordt getoond?
Twee factoren bepalen of jouw Sponsored Products advertentie vertoond wordt. Deze factoren zijn: je bod en zoekwoordrelevantie.
1.14 Kan ik het Sponsored Products-portaal gebruiken op mobiel of tablet?
Het is mogelijk om het Sponsored Products-portaal via je mobiel of tablet te bezoeken. We raden je echter aan om het Sponsored Products-portaal enkel via je desktop te gebruiken.
1.15 Hoe zie ik of een product organisch of als Sponsored Products getoond wordt?
Bij producten die als Sponsored Products getoond worden, tonen we altijd de melding 'advertentie'.
2. Account aanmaken, inloggegevens en toegang
2.1 Hoe maak ik een Sponsored Products-account aan?
Een Sponsored Products-account is makkelijk aan te maken. Vul het contactformulier in en onderteken het contract dat je binnen enkele dagen ontvangt. Vervolgens krijg je jouw inloggegevens en kun je van start.
2.2 Wanneer ontvang ik mijn inloggegevens voor het Sponsored Products-portaal?
Na het invullen van het contactformulier ontvang je binnen enkele dagen het contract. Na ondertekening krijg je jouw inloggegevens en kun je van start.
2.3 Hoelang duurt het na aanmelden voor ik mijn eerste campagne kan aanmaken?
Nadat je jouw inloggegevens hebt gekregen kan je meteen van start. Een campagne is al binnen 10 stappen aangemaakt. Om je alvast op weg te helpen is er een How-To-PDF als bijlage bij je inloggegevens gevoegd.
2.4 Hoe krijg ik toegang tot het Sponsored Products-portaal?
Via ah.nl/mediaservices/sponsored-products kan je inloggen op het Sponsored Products-portaal met jouw inloggegevens. Heb je nog geen inloggegevens? Meld je dan eerst aan.
2.5 Ik ben mijn inloggegevens kwijt of vergeten, kan ik deze opnieuw krijgen?
Als je jouw inloggegevens kwijt of vergeten bent mail dan naar helpdesk.sponsoredproducts@ah.nl
2.6 Hoe kan ik mijn wachtwoord veranderen?
Je wachtwoord veranderen kan alleen via de accountmanager. Neem contact op of mail naar helpdesk.sponsoredproducts@ah.nl
2.7 Hoe kan ik mijn bedrijfsgegevens aanpassen?
Om bedrijfsgegevens aan te passen dien je contact op te nemen met jouw accountmanager. Hiervoor moet gemaild worden naar helpdesk.sponsoredproducts@ah.nl
2.8 Hoe kunnen gebruikers toegevoegd worden aan het account?
Het toevoegen van gebruikers gaat gemakkelijk via de mail. Mail hiervoor naar helpdesk.sponsoredproducts@ah.nl.
2.9 Kan ik gebruikers verwijderen uit mijn account?
Ja, dit kan door te mailen naar helpdesk.sponsoredproducts@ah.nl.
3. Betaling, facturatie en advertentie-uitgaven
3.1 Hoe kan ik mijn betalingsgegevens aanpassen?
Dit betreft een contractwijziging. Neem hiervoor contact op met helpdesk.sponsoredproducts@ah.nl.
3.2 Hoe betaal ik voor mijn advertentie-uitgaven?
Je ontvangt per periode (termijn van 4 weken) een factuur van AH Media Services met daarop de uitgegeven media spend van de desbetreffende periode.
3.3 Hoe kan ik zien hoeveel ik heb uitgegeven?
In het Sponsored Products-portaal zie je gemakkelijk hoeveel budget er al gespendeerd is. Dit zie je bovenin jouw dashboard.
3.4 Kan ik mijn uitgaven per adverteerder zien?
Ja, het is mogelijk om jouw uitgaven per adverteerder te zien.
4. Het opzetten van een campagne
4.1 Hoe maak ik een Sponsored Products-campagne aan?
Een campagne kan je handmatig aanmaken. Dit gaat eenvoudig en snel in 10 stappen. Op basis van de gekozen zoekwoorden en Cost Per Click (CPC) laat je de campagne starten. Je kunt dagelijks kijken hoe de zoekwoorden hebben gepresteerd om vervolgens, met behulp van real-time data, te optimaliseren.
Een campagne maak je als volgt aan:
- Ga naar ah.nl/mediaservices/sponsored-products en log in op het portaal.
- Ga naar campagnes (‘campaigns’).
- Klik op de knop ‘+ New Campaign’.
- Geef de campagne een naam.
- Selecteer een start- en einddatum.
- Kies je campagnebudget en een dagelijks budget.
- Vul je maximale CPC in. Dit is het maximale bedrag dat je wil uitgeven aan een klik. Let op! Er is per categorie sprake van een minimale CPC.
- Selecteer de producten waarmee je wilt adverteren.
- Voeg jouw zoekwoorden toe.
- Start de campagne.
4.2 Hoeveel campagnes kan ik aanmaken?
Er is geen limiet op de hoeveelheid campagnes die aangemaakt kunnen worden.
4.3 Hoe structureer ik mijn campagnes?
Om te beginnen is het belangrijk een goede naamstructuur aan te houden. Dit kan van alles zijn zolang het maar duidelijk is voor jou en jouw collega’s.
Daarnaast zijn er verschillende opties die je kunt toepassen voor een overzichtelijke campagnestructuur:
-
- Structureer op basis van categorieën: zet producten van dezelfde categorie in dezelfde campagne.
- Structureer op basis van productcategorie: zet hetzelfde product, zoals frisdrank, in de dezelfde campagne.
- Structureer op merk: zet producten van hetzelfde merk in een campagne.
4.4 Wat is het maximum producten dat ik aan mijn campagne kan toevoegen?
Er is geen maximum aantal producten dat je aan jouw campagne kan toevoegen. Wel raden we je aan niet al je producten in één campagne te plaatsen. Als je een goede structuur aanbrengt in jouw campagnes wordt optimaliseren een stuk gemakkelijker.
4.5 Hoe worden de producten van mijn merken toegevoegd aan mijn account?
Het toevoegen van de producten aan het account gaat automatisch. Zodra het product online beschikbaar is kan je het ook vinden in jouw account.
4.6 Kan ik producten van verschillende merken toevoegen in één campagne?
Ja, het is mogelijk om binnen een campagne meerdere merken toe te voegen.
4.7 Kan ik een product toevoegen aan verschillende campagnes?
Ja, je kan eenzelfde product toevoegen aan verschillende campagnes.
4.8 Kan ik campagnes alleen laten lopen op specifieke tijdstippen?
Nee, het is niet mogelijk om campagnes alleen te laten lopen op specifieke tijdstippen.
4.9 Wat gebeurt er met het ingestelde budget van de campagne wanneer deze niet uitgeleverd is aan het einde van de campagne?
Je betaalt alleen voor het aantal kliks. Als niet het gehele budget is uitgegeven factureren wij alleen het uitgegeven bedrag.
4.10 Wat gebeurt er als mijn budget op is voor de einddatum van mijn campagne?
Wanneer jouw budget op is voor de einddatum van jouw campagne zal de campagne uitgezet worden. Je kan wel je budget aanpassen zodat dit niet gebeurt.
4.11 Hoe lang na het aanmaken van een campagne worden mijn Sponsored Products getoond?
Na het aanmaken van je campagne wordt je campagne direct getoond op jouw geselecteerde startdatum en als je het hoogste bod hebt gewonnen
5. Het beheren van een campagne
5.1 Kan ik een campagne stopzetten of verwijderen?
Een aangemaakte campagne kan niet verwijderd worden. Wel kan de campagne stopgezet worden.
5.2 Kan ik een oude, gestopte campagne opnieuw activeren?
Ja, een oude campagne kan je heractiveren mits de einddatum niet verstreken is. Als dit wel het geval is, dien je een nieuwe campagne aan te maken.
5.3 Kan ik een campagne dupliceren (en aanpassen)?
Nee, het is niet mogelijk om campagnes te dupliceren.
5.4 Kan ik mijn campagnebudget wijzigen nadat ik het heb ingesteld?
Ja, je kan het campagnebudget en je dagelijkse budget wijzigen nadat je het al hebt ingesteld en je campagne actief is.
5.5 Kan ik een product verwijderen uit een lopende campagne?
Het is niet mogelijk om producten te verwijderen uit een lopende campagne. Wel is het mogelijk deze producten uit te zetten. Zo worden ze niet meer getoond in de campagne.
6. Click per Cost (CPC)
6.1 Hoe stel ik de CPC in?
CPC stel je gemakkelijk in tijdens het aanmaken van een campagne.
6.2 Hoe bepaalt het biedingssysteem wat ik voor een zoekwoord betaal?
Het biedingssysteem werkt als volgt: Wanneer er op jouw product wordt geklikt of wanneer jouw product in het winkelmandje wordt gedaan, betaal je voor die klik. De kosten voor deze klik wordt bepaald door jouw bieding.
6.3 Betaal ik de exacte CPC die ik instel?
Nee, Sponsored Products bij Albert Heijn werkt met het Second Price biedingssysteem. Als adverteerder A €0,90 biedt en adverteerder B biedt €1,00 dan wint adverteerder B de veiling en betaalt €0,90 + 1 cent per klik voor de hoogste Sponsored Products positie.
6.4 Is er een minimum CPC per zoekwoord?
Ja, bij Albert Heijn werken wij met floor prices. Vanaf livegang, maandag 25 oktober, geldt een minimale floorprice van €0,50 cent voor alle categorieën. Deze minimale floorprice zal voor 2 tot 3 weken gelden daarna zal een floorprice per categorie van toepassing zijn. De bandbreedte van deze floorprices per categorie zullen hier getoond worden. De lage floorprice biedt de ideale kans om meerdere producten en brands te testen.
Aardappels, Groente, Fruit <€0,21;€0,39>
Salades, Pizza, Maaltijden <€0,21;€0,39>
Vlees, Kip, Vis, Vega <€0,56;€1,04>
Kaas, Vleeswaren, Tapas <€0,60;€1,11>
Zuivel, Plantaardig en Eieren <€0,53;€0,98>
Bakkerij, Banket <€0,49;€0,91>
Ontbijtgranen, Broodbeleg, Tussendoor <€0,70;€1,30>
Frisdrank, Sappen, Koffie, Thee <€0,60;€1,11>
Wijn, Bubbels <€1,05;€1,95>
Bier, Aperitieven <€1,40;€2,60>
Pasta, Rijst, Wereldkeuken <€0,49;€0,91>
Soepen Sauzen, kruiden, Olie <€0,63;€1,17>
Snoep, Koek, Chips <€0,53;€0,98>
Diepvries <€0,63;€1,17>
Babyverzorging <€0,84;€1,56>
Bewuste voeding <€0,91;€1,69>
Huishouden, Huisdier <€1,05;€1,95>
Koken, Tafelen, Vrije tijd <€0,35;€0,65>
6.5 Hoe bepaal ik de hoogte van mijn CPC per campagne of zoekwoord?
De hoogte van jouw CPC hangt af van verschillende factoren zoals zoekgedrag, zoekvolume en concurrentie per zoekwoord. Wij raden aan een CPC te hanteren voor een aantal dagen en daarna de CPC per zoekwoord te optimaliseren.
6.6 Hoe wijzig ik de CPC van mijn zoekwoorden?
Het wijzigen van de CPC voor jouw zoekwoorden doe je gemakkelijk in het campagne-overzicht onder het kopje ‘Keywords’.
7. Zoekwoorden
7.1 Hoe bepaal ik de juiste zoekwoorden voor mijn campagnes en producten?
Tijdens het aanmaken van je campagne worden er enkele zoekwoordsuggesties gegeven. Daarnaast kun je zelf zoekwoorden toevoegen die relevant zijn voor de producten binnen jouw campagne.
7.2 Hoe voeg ik eigen zoekwoorden toe?
Zoekwoorden zijn makkelijk toe te voegen door ze tijdens het aanmaken van je campagne in te typen onder het kopje ‘Select Keywords’.
7.3 Hoeveel zoekwoorden kan ik toevoegen aan een campagne?
Er zit geen limiet op het aantal zoekwoorden dat je kan toevoegen. Wel is het verstandig alleen zoekwoorden te kiezen die relevant zijn voor jouw gekozen producten. Dit zal jouw campagne ten goede komen en optimaliseren makkelijker maken.
7.4 Kan ik bieden op merknamen van de concurrent?
Nee, het is niet mogelijk om op de merknaam van een concurrent te bieden.
7.5 Hoe pas ik zoekwoorden aan?
Een zoekwoord kan je niet aanpassen. Je kan wel een zoekwoord uitzetten en de aanpassing toevoegen.
7.6 Wat gebeurt er als er een spelfout wordt gemaakt in de zoekwoorden?
Sponsored Products bij AH.nl en in de AH app werkt op dit moment alleen nog met het Exact Match-principe. Dit houdt in dat jouw Sponsored Products alleen worden getoond bij de exacte zoekwoorden die jij gekozen hebt in het biedingssysteem.
7.7 Waarom wordt mijn product niet getoond op het zoekwoord waar ik op bied?
Dit betekent dat jouw bod te laag is of dat jouw product organisch niet vindbaar is op dit zoekwoord. Verhoog daarom je bod of pas je zoekwoord(en) aan.
7.8 Zijn mijn zoekwoorden spelfout- of hoofdlettergevoelig?
Ja, wij werken met een Exact Match-principe. Dat houdt in dat het zoekresultaat precies overeen moet komen met jouw geselecteerde zoekwoorden. Het is niet hoofdlettergevoelig.
7.9 Waar moet ik rekening mee houden voor het toewijzen van zoekwoorden aan een campagne?
Het is belangrijk dat de zoekwoorden die je toevoegt relevantie hebben voor de producten die in jouw campagne zitten. Wij raden aan breed te beginnen en daarna te specificeren.
8. Inzicht in prestaties
8.1 Wat zie ik in mijn dashboard?
In jouw dashboard zijn het aantal impressies, kliks, add to carts en totale media spent te zien.
8.2 Wanneer zie ik de resultaten van mijn campagnes terug in mijn dashboards?
De resultaten van jouw campagnes worden realtime gedeeld in jouw dashboard.
8.3 Hoe kan ik mijn campagnes optimaliseren?
Optimalisatie is mogelijk op meerdere manieren. Zo kan je de CPC per zoekwoord wijzigen, zoekwoorden toevoegen of uitzetten en producten toevoegen of uitzetten. Voor meer informatie ga naar de ‘op weg met Sponsored Products’ pagina.
8.4 Hoe werkt optimaliseren op basis van CPC?
Door jouw CPC aan te passen kunnen jouw producten, wanneer deze niet al op de hoogst haalbare Sponsored Product positie staan, op bepaalde zoekwoorden hoger in de zoekresultaten komen.
8.5 Hoe werkt optimaliseren op basis van zoekwoorden?
Door middel van het toevoegen van relevante zoekwoorden is het mogelijk je conversie te verhogen. Daarnaast kan je niet relevante zoekwoorden uitzetten of zoekwoorden die minder presteren de CPC-bieding verhogen. Door het verhogen van de CPC kan de prestatie van het zoekwoord verbeteren. Zo haal je het meeste uit jouw Sponsored Products campagnes.
8.6 Kan ik producten aanpassen om campagnes beter te laten presteren?
Je kan producten toevoegen of uitzetten in je campagne. Maar om je campagnes beter te laten presteren is het van belang om eerst naar je zoekwoorden en naar de desbetreffende CPC te kijken. Door de juiste zoekwoorden te koppelen aan de juiste producten is de kans groot dat je hoger in de zoekresultaten terecht komt, mits jouw CPC-bieding wint.
8.7 Kan ik de prestaties van gepauzeerde of stopgezette campagnes bekijken?
Ja, je kan de prestaties van gepauzeerde of stopgezette campagnes bekijken.
8.8 Waarom genereert mijn zoekwoord veel impressies, maar relatief weinig kliks?
Dit kan te maken hebben met de relevantie van het zoekwoord. Als een zoekwoord niet relevant genoeg is, kan het zijn dat consumenten jouw producten wel zien maar er niet op klikken. Voorbeeld: een consument zoekt naar pure chocolade maar jij hebt in je campagne melkchocolade als product en ‘pure chocolade’ als zoekwoord. Er is wel een relevantie want het is allebei chocolade maar de consument klikt niet omdat hij/zij opzoek is naar pure chocolade.
8.9 Waarom genereert mijn zoekwoord weinig impressies?
Wanneer je zoekwoord weinig impressies genereert is waarschijnlijk je bod te laag. Verhoog je bod om hoger in de zoekresultaten te komen.
Staat je vraag er niet tussen? Neem contact met ons op.
Helpdesk.sponsoredproducts@ah.nl