Algemeen
Hoe werkt Sponsored Products?
Word zichtbaar op de meest relevante plaatsen op AH.nl en in de AH App.
Het inzetten van Sponsored Products zorgt ervoor dat jouw artikelen nog beter onder de aandacht worden gebracht bij de AH-shopper die jouw product(en) zoekt. Jij bepaalt vooraf op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden. Jouw artikelen worden beter zichtbaar als klanten zoeken op deze zoekwoorden. Daarnaast bepaal je de kosten per klik zelf in je dashboard en betaal je pas wanneer de AH-shopper op jouw advertentie heeft geklikt.
Sponsored Products biedt realtime inzicht in performance en data in een persoonlijk dashboard. Het zorgt ervoor dat je zichtbaar bent op de beste plekken van de AH website en in onze App.
Doordat je zelf de zoekwoorden uitzoekt en zelf het budget bepaalt heb je alles zelf in de hand. Als laatste kan je makkelijk jouw Sponsored Products campagnes optimaliseren door extra relevante zoekwoorden toe te voegen of je budget aan te passen.
Starten met Sponsored Products
Doorloop deze stappen en begin met Sponsored Products!
- Klik op de linker banner hieronder om in te loggen. Nog geen account? Schrijf je dan in via de rechter banner hieronder.
- Maak een nieuwe campagne aan. Bepaal de looptijd, het budget en stel een maximale Cost per Click (CPC) in.
- Kies de producten die je in deze campagne wilt inzetten. Zorg ervoor dat de productspecificaties, foto en beschrijving juist zijn ingevuld.
- Nu is het tijd om zoekwoorden te selecteren. Het selecteren van zoekwoorden voor jouw artikelen is een essentieel onderdeel van je advertentiestrategie. Bieden op de juiste zoekwoorden voor jouw producten verbetert de conversie en organische plaatsing. Het verbeteren van de organische plaatsing zorgt indirect ook weer voor een hogere conversie.
- Als jouw campagnes gaan lopen, ben je nog niet klaar. Nu is het tijd om te optimaliseren. Voeg relevante zoekwoorden toe en wijzig je klikprijs op basis van realtime data.
Wat zijn de kosten voor Sponsored Products?
Voor Sponsored Products betaal je alleen wanneer er op jouw product wordt geklikt. Hoeveel je betaalt bepaal je zelf. Zo kun je de kosten per campagne zelf controleren en optimaliseren. Je bepaalt zelf het maximale budget en bestedingslimieten. De minimale klikprijs kan per productcategorie verschillen.
Campagnes
Hoe maak je een campagne aan?
Een campagne kan alleen handmatig aangemaakt worden. Op basis van de gekozen zoekwoorden en klikprijs laat je de campagne lopen. Na 1 week kijk je hoe de zoekwoorden hebben gepresteerd om vervolgens te optimaliseren.
Een campagne maak je als volgt aan:
- Ga naar ah.nl/mediaservices/sponsored-products en log in in het platform.
- Ga naar campagnes (Campaigns ).
- Klik op de knop “+ create”.
- Geef de campagne een naam.
- Selecteer een start- en einddatum.
- Kies je campagnebudget en kies je dagelijkse limiet.
- Vul je maximale CPC in. Dit is het maximale bedrag dat je wilt uitgeven aan een klik. Let op! Er kan sprake zijn van een minimale CPC.
- Selecteer de producten waarmee je wilt adverteren.
- Voeg jouw zoekwoorden toe.
- Start de campagne.
Hoe kies ik de juiste zoekwoorden?
Om optimaal gebruik te maken van Sponsored Products is zoekwoord-targeting essentieel. Bepaal welke zoekwoorden het meest relevant zijn voor jouw producten, dan kan je daar vervolgens op bieden om te zorgen dat jouw producten bovenaan staan in de desbetreffende zoekresultaten. Bieden op de juiste zoekwoorden voor jouw producten verbetert de conversie en organische plaatsing. Het verbeteren van de organische plaatsing zorgt indirect ook weer voor een hogere conversie.
Koppel de meest relevante zoekwoorden aan jouw producten
Je bepaalt zelf de meest relevante zoekwoorden en voert deze handmatig in. Het Sponsored Products-platform zal ook enkele zoekwoordsuggesties geven bij jouw gekozen producten. Door zelf te analyseren op welke termen mensen zoeken als ze jouw product willen vinden, kom je tot de meest relevante zoekwoorden. Voeg je toch zoekwoorden toe die niks met jouw producten en/of categorieën te maken hebben, dan zullen de Sponsored Products niet zichtbaar zijn.
Voorbeeld:
Voor een pot pindakaas is het zoekwoord “frisdrank” toegevoegd. Dit zoekwoord zal niets opleveren want het woord “frisdrank” heeft niets te maken met jouw product(categorie). Er is geen relevantie voor de consument en daarom zal je advertentie niet zichtbaar zijn op dit zoekwoord.
Sponsored Products bij AH.nl en in de AH app werkt op dit moment alleen nog met het exact match-principe. Dit houdt in dat jouw Sponsored Products alleen worden getoond bij de exacte zoekwoorden die jij gekozen hebt in het biedingssysteem.
Voorbeeld:
Jij hebt als zoekwoord “pindakaas” gekozen. Sponsored Products worden alleen getoond wanneer de AH-shopper exact “pindakaas” als zoekterm heeft gekozen. Jij hebt als zoekwoord “pindakaas met stukjes” toegevoegd. De AH-shopper zoekt op “pindakaas”. De advertentie wordt dus niet zichtbaar op AH.nl en/of in de AH app.
Producten selecteren
Welke producten zijn geschikt en waar moeten deze producten aan voldoen?
Structuur vinden in jouw campagnes
Nadat je campagnes hebt aangemaakt, is het slim om deze te optimaliseren. Pas dan kun je echt optimaal gebruikmaken van de mogelijkheden die Sponsored Products biedt. Ten behoeve van de optimalisatie is het belangrijk om een consistente structuur aan te houden in jouw campagnes. Hier zijn verschillende opties voor die je kunt toepassen voor een overzichtelijke campagne-structuur:
- Structureer op basis van brede categorieën: zet producten van dezelfde categorie, zoals avondeten of borrelen, in dezelfde campagne.
- Structureer op basis van productcategorieën: zet dezelfde producten, zoals frisdrank, in dezelfde campagne.
- Structureer op merk: zet producten van hetzelfde merk, zoals Lays, in een campagne.
Structuur vinden in jouw zoekwoorden
Om het overzicht te bewaren is het belangrijk om, naast je campagnes, ook een goede structuur aan te houden in je zoekwoorden. Dit kan je het beste doen door verschillende campagnes aan te maken voor verschillende zoekwoorden. Een grote selectie aan producten gaat gepaard met een nog groter aantal zoekwoorden. Om optimaal gebruik te maken van de real-time data is het belangrijk om het overzicht te bewaren, daarom is het essentieel om je campagnes te structureren op basis van zoekwoorden.
Voorbeeld:
Je verkoopt een selectie van verschillende soorten yoghurt. Voor alle soorten yoghurt is het zoekwoord “yoghurt” relevant, maar voor sommige soorten yoghurt is het zoekwoord “Griekse yoghurt” meer relevant en binnen deze categorie zijn er weer verschillende opties zoals “0% vet Griekse yoghurt” of “volle Griekse yoghurt”.
Als je het zoekwoord “Chocolade” in alle campagnes voor de verschillende soorten Chocolade repen wordt gebruikt, is het lastig om te achterhalen welke advertentie wordt weergeven voor welke zoekwoordbiedingen. Dit maakt het lastig om te optimaliseren. Om dit te voorkomen kan je verschillende campagnes aanmaken. Beginnend met een algemene campagne. Hier kunnen meer algemene zoekwoorden in worden opgenomen zoals “Chocolade” en “chocolade repen. In deze campagne kies je producten die in algemene zin relevant zijn voor deze zoekwoorden.
Advertentiegroepen/ Productgroepen /Ad groups
Advertentiegroepen maken campagnestructuren nog makkelijker.
Tijdens het opzetten van je campagne word je gevraagd om een productgroep te benoemen en aan te maken. Het is daarbij ook mogelijk om op productgroepniveau zoekwoorden toe te voegen. Het voordeel is dat je verschillende Sponsored Products-strategieën kan toepassen per campagne.
Wij raden je aan om bij een gevarieerd aanbod van producten, binnen een bepaalde campagne, meerdere productgroepen aan te maken.
Voorbeeld: Je verkoopt chocolade in wit, melk en puur. Dan kun je een productgroep aanmaken “chocola” en dan alle artikelen in deze groep plaatsen. Je campagne levert gewoon uit, maar het werkt fijner om onderscheid te maken.
Wij raden aan om voor deze chocolade-campagne de volgende productgroepen aan te maken:
Campagne: Chocolade
Productgroep 1: witte chocolade
Productgroep 2: melkchocolade
Productgroep 3: pure chocolade
Klikprijzen en biedstrategieën
CPC (Cost Per Click)
Sponsored Products werkt met een CPC-model (cost per click). Dit prijsmodel werkt op basis van een second price veilingsysteem, waarbij jij en andere adverteerders bieden op de advertentieplaatsen.
Je stelt in hoeveel je maximaal wilt betalen voor een klik op een advertentie. Hoe scherper je bod, hoe groter de kans dat jouw advertentie wordt vertoond. Binnen populaire categorieën is er meestal een stijging van de CPC. Het omgekeerde geldt ook.
Als adverteerder A 90 cent biedt en adverteerder B 1 euro, dan houdt een Second Price veilingsysteem in dat adverteerder B de veiling wint en dus 90 cent + 1 cent betaalt per klik.
De minimale klikprijs verschilt per categorie. Je kunt in je campagne per artikel zien wat er minimaal geboden moet worden. Als je artikelen geen impressies krijgen dan is je bod te laag. Het kan ook zijn dat je heel veel impressies en klikken krijgt en geen verkopen. In dat geval kun je jouw bod beter iets verlagen En goed analyseren of je de juiste zoekwoorden gebruikt.
Welke gegevens zijn tot jouw beschikking?
Impressies
Weergave van een Sponsored Product
Clicks
Het aantal keer dat op een product is geklikt en naar de productpagina is doorgestuurd.
Add to cart
Het aantal keer dat een product is toegevoegd aan het winkelmandje.
Hierbij geldt dat als er meerdere kliks op het plusje worden gezien als één klik.
Click through rate (CTR)
CTR is het aantal clicks plus het aantal adds to cart en dat wordt gedeeld door het aantal impressies. Dit geeft een percentage weer hoe veel impressies er nodig zijn om een klik te krijgen. Hoe hoger dit getal, hoe beter je campagne loopt.
Conversion rate
De conversion rate is het aantal clicks plus het aantal adds to cart gedeeld door het aantal conversies. Dit geeft een percentage weer hoeveel klikken er nodig zijn voor het genereren van een conversie. Hoe hoger dit getal, hoe beter je campagne loopt.