Background

Wilco Brandt

Leendert

Wat ooit in 2002 begon als een bijbaan als vakkenvuller leidde uiteindelijk tot werken aan de frontlinie van food & tech. Wilco Brandt (1987) is head of customer technology bij Albert Heijn. Hij is onwijs gedreven om de allernieuwste technologie op de juiste manier in de praktijk toe te passen. Samen met zo’n 400 engineers is Wilco dagelijks bezig met het bouwen van heel gave producten voor miljoenen gebruikers. Van website tot app en tot logistiek voor e-commerce.

“De digitale producten die we bij Albert Heijn ontwikkelen worden door zoveel mensen gebruikt dat ze heel tastbaar zijn.”

Mijn studie bedrijfswetenschappen combineerde ik met een tijdrovende hobby in technologie en programmeren. Direct na mijn studie ging ik werken op het hoofdkantoor van Albert Heijn. Al vrij snel was ik de persoon die zich bezighield met uiteenlopende projecten waarin business en IT elkaar raakten. Ik was zelfs al betrokken bij de ontwikkeling van de Appie-app voordat de iPhone op de markt was. En als ik nu zo’n busje van Albert Heijn zie rijden, terwijl we net een nieuwe versie van het routeplan-algoritme hebben live gezet, dan ben ik echt trots.

Verrassend informeel

Bij ons wordt echt vakmanschap heel erg gewaardeerd. Met een beetje ondernemerschap krijg je absoluut kansen om jezelf te ontwikkelen. En Albert Heijn helpt je daar heel erg bij, vind ik. Ik heb daar zelf veel steun van gehad. Doordat het zo’n groot bedrijf is met zo’n breed portfolio zijn er ook veel carrièrekansen.

Tegelijkertijd is het hier heel informeel. Iets waarvan ik collega’s weleens hoor zeggen dat ze dat verrast. Dat zij dat bij andere grote bedrijven heel anders hebben ervaren. Heel veel verbeteringen bij ons komen uit de mensen zelf. Een groot deel van het werk dat we doen is om ons leven makkelijker te maken. Er is veel ruimte voor technische verbeteringen, omdat we midden in de transformatie zitten van een traditioneel retailbedrijf naar een food en tech bedrijf. Een voorbeeld van iets wat de collega’s zelf bedachten is de digitale kassabon. Van idee tot en met ontwikkeling duurde slechts 6 weken. Een tastbaar resultaat van ‘vooral doen en niet alleen praten’.

“Onze inhaalslag ten opzichte van andere e-commercesectoren biedt ongekende mogelijkheden om vooraan te staan bij de nieuwste technologische ontwikkelingen.”

We zijn niet alléén met werken bezig. Er zijn heel veel informele dingen naast het werk. Van lasergamen op kantoor en Mario-Kart-toernooien tot hackathons en borrels. Die ontspanning draagt bij aan onderlinge verbinding en voedt ook het enthousiasme voor de dingen waaraan we werken.

40 tot 60 updates per dag voor miljoenen gebruikers

In het doel om alle ingrediënten te leveren voor een beter leven voor de klant kan ik mij goed vinden. Online boodschappen doen staat pas aan het begin van de reis. Want het is een pad met veel innovatie. Onze digitale producten nemen een vlucht, mede door de enorm snelle groei van online. En groei brengt in potentie ook technische uitdagingen met zich mee. Dus we schalen onze platformen continu op om dat bij te kunnen houden.

Op een gemiddelde dag voeren wij rond de 40 tot 60 wijzigingen door aan onze digitale producten. Grote en kleine updates. Dat kan een experiment in 1 winkel zijn met een voorraadchecker, zodat de klant precies weet waar de producten staan en hoeveel er nog zijn. Of een nieuwe versie van het zoekalgoritme op ah.nl, waardoor klanten beter en sneller vinden wat ze zoeken.

“Dagelijks bezig zijn met het verbinden van het digitale met de ‘echte’ wereld is onwijs bevredigend.”

Om dat dus allemaal te doen voor miljoenen klanten is fantastisch. Een hele subafdeling houdt zich bezig met onderzoeken of onze digitale producten wel echt geschikt zijn voor de massa. Die collega’s zijn echt altijd bezig met testen. Met allerlei verschillende soorten doelgroepen, om te ontdekken of het gemakkelijk genoeg is om te gebruiken bijvoorbeeld.

Constante focus op beter worden

Er is geen groter bewijs dan mijn carrière om te laten zien wat de ontwikkelingsmogelijkheden binnen Albert Heijn zijn. En het zijn vooral de mensen binnen de organisatie die het mogelijk maken. Dat is echt een voordeel van een groot bedrijf: er is altijd wel iemand die je verder wil en kan helpen.

“Altijd samen beter willen worden. Het is 1 van de kernwaarden van onze afdeling.”

De opleidingsmogelijkheden zijn ook eindeloos. Als je graag een technische opleiding wil volgen kan dat bij de Technology Academy . Een model gericht op tal van verschillende technische onderwerpen. Daarvoor zijn dan allerlei cursussen beschikbaar. Of neem het Young & Talent-programma speciaal voor technisch specialisten, waar je op hard- en softskills gecoacht wordt. Dus niet alleen op technische skills. Ook als je meer wil leren over bijvoorbeeld presenteren of andere vaardigheden. Of we regelen experts van buiten, trainers die mensen opleiden in de nieuwste technologieën. Van elkaar blijven leren en samen beter worden in je vak terwijl je bezig bent met technische innovatie, mooier wordt het niet.