Background

Tim Berretty

Leendert

Werken met de mentaliteit en vrijheid van een scale-up en dat binnen een corporate organisatie. Dat is wat Tim Berretty (37) het fijnste vindt aan werken als Data Scientist bij Albert Heijn. Hier vond hij ook een plek waar hij snel resultaat zag van zijn werk samen met de uitdaging die hij zocht binnen het werken in een grote organisatie.

Albert Heijn vind ik sowieso vanuit een dataperspectief een hele toffe plek om te werken. Het is een groot bedrijf, dus er zijn simpelweg veel data. Er is daardoor ook veel behoefte aan wat wij doen met het team op het gebied van data science. Dat geeft veel energie, dat mensen baat hebben bij wat je doet en het ook waarderen.

“Hier is ruimte om veel intuïtiever te werken dan ik ooit ergens anders heb meegemaakt.”

We krijgen veel ruimte om zelf werkwijzen en systemen op te bouwen in plaats van dat we vastzitten in een bestaande structuur. Er ligt dus veel eigenaarschap bij ons. We kunnen zelf iets testen bij een paar winkels en als dat goed uitpakt breiden we de test verder uit. Als blijkt dat het niet werkt gaan we weer terug naar de tekentafel. We werken erg snel op die manier, van dag tot dag, en van week tot week. Zo kunnen we in korte tijd aanpassingen maken aan campagnes bijvoorbeeld.

“Collega’s van allerlei afdelingen geven mij nieuwe inzichten door te laten zien hoe zij met onze data werken.”

Verschillende achtergronden

Ik werk met mensen met allerlei verschillende achtergronden. Zowel qua studies als nationaliteit. We hebben bijvoorbeeld mensen vanuit Natural Language Processing, geodata, computerscience en econometrie en afkomstig van diverse continenten. Dat zorgt voor veel perspectieven. Zo komen we soms op de meest onverwachte oplossingen. Op die manier leren we ook constant van elkaar om vanuit een andere invalshoek naar data en oplossingen te kijken.

Evenwicht tussen menselijkheid en de harde data

Data science kan erg pragmatisch en oplossingsgericht zijn. Er zijn veel directe toepassingen, zoals forecasting en optimalisatie van de promotieplanning. Tegelijkertijd moeten deze toepassingen bij Albert Heijn ook rekening houden met de mensen die ermee aan de slag gaan en met de klant. Een promotie moet wel aanslaan. Dankzij de verschillende hoeken van waaruit we kijken, vinden we het evenwicht tussen menselijkheid en de harde data bij onze oplossingen. Om dat te doen met zoveel data is een flinke uitdaging, dat geeft extra voldoening wanneer je een oplossing vindt.

“Iets maken wat werkt en impact heeft en wat de eindgebruiker voldoening geeft. Het is meer dan alleen berekening. Dat geeft iets magisch.”

Leren door samenwerking

Door samen te werken met zo’n divers team leren we veel van elkaar. Dat is ook de manier waarop ik het liefst leer. We kunnen het binnen het team goed met elkaar vinden, waardoor dit haast vanzelf gaat. Iemand is altijd bereid om iets verder toe te lichten. Er zijn ook veel mogelijkheden en er is een groot aanbod voor cursussen en trainingen die hieraan kunnen bijdragen. Die mix van manieren van leren vind ik erg fijn. Zo kan ik op mijn eigen manier groeien.