Background

Sophie Schoordijk

Leendert

Haar eerste dag bij Albert Heijn voelde als een warm bad en ze dacht direct: “Hier wil ik nooit meer weg”. Sophie Schoordijk (1994) studeerde Ondernemingsrecht en ontdekte dat ze in de advocatuur de verbinding met het ‘product’ mistte. Omdat ze Albert Heijn altijd al een fantastisch bedrijf vond startte ze daar met het management traineeship. Het eerste jaar op de afdeling finance, daarna een jaar als assistent manager in een supermarktfiliaal en sinds 2021 als product owner bij AH Tech Labs. Sophie had altijd al veel interesse in tech en kan dat in deze rol als schakel tussen business en IT optimaal benutten.

“We geven stagiairs de tools, zij moeten het wel zelf gaan bouwen. Superveel verantwoordelijkheid dus.”

In dit IT-innovatieteam kan ik veel van mijn competenties kwijt. Mijn taken zijn zeer uiteenlopend. Ik begeleid stagiairs en projecten. En ik denk met business development mee over input voor nieuwe projecten. Dus ik vraag me altijd af waar nieuwe kansen liggen. Ook heb ik veel gesprekken met externe partners voor nieuwe samenwerkingen op het gebied van applicaties of het gebruiken van techniek. Bovendien communiceer ik als link tussen business en development continu over en weer met updates en requests.

Ondernemerschap

Mij valt op dat de cultuur hier heel open is. Je kan iedereen heel makkelijk aanspreken. Het is wel een grote corporate, dat merk je ook. Aan het eind van de dag gaat het om ‘wat het oplevert’, dus die balans tussen creativiteit en resultaat onder aan de streep staat soms onder spanning. Tegelijkertijd is dat een mooie uitdaging en houdt het je scherp bij alle projecten waaraan je werkt. Er wordt hier ondernemerschap van je verwacht en ik herken bij mezelf en collega’s dat dat juist heel fijn is.

“Iedereen staat hier met elkaar in verbinding, het is een echte community.”

Dat het er hier anders aan toegaat dan in de advocatuur merkte ik al heel snel. Daar kreeg ik bij mijn eerste stage de opmerking dat ik te vrijpostig was, omdat ik de partner vroeg hoe zijn weekend was geweest. En hier doe je met iedere laag in de organisatie tijdens het kerstfeest een drankje. Het is een heel ontspannen sfeer en er is ook een goede werk-privébalans. Ik krijg veel vakantiedagen en hier maakt men er geen probleem van als je ze ook echt gebruikt. Dat was in de advocatuur wel anders.

Zorgen dat de mensen in mijn team plezier hebben in hun werk

Ik wil lol maken op mijn werk, bezig zijn met iets wat ik leuk vind en dat de mensen in mijn team plezier hebben. Doen wat je leuk vindt en eerlijk zijn, dan is mijn missie geslaagd. Althans dat is mijn visie op werk en werken an sich. Dat koppel ik hier aan de vraag ‘Hoe gaan we het leven van de klant zo makkelijk en leuk mogelijk maken?’ Dat iemand het gewoon leuk vindt om in onze supermarkt te zijn of om onze apps of website te gebruiken. Eigenlijk zijn we continu bezig met bedenken hoe we gaan zorgen dat heel Nederland Albert Heijn een topwinkel vindt.

De innovaties die we bedenken om het die klant zo makkelijk mogelijk te maken kunnen niet creatief genoeg zijn. Zo vind ik het project Appie Fly nog steeds een geweldig concept. Daarbij werd samen met Transavia in een pilot reizigers de mogelijkheid geboden om voorafgaand aan een terugvlucht een Welkom Thuis Box met ontbijt te bestellen. Het idee was dat je bij terugkomst in Nederland vaak nog niks in huis hebt en op die manier eenvoudig en snel je verse ontbijt kan meenemen. Een perfect voorbeeld van dingen makkelijker maken, vind ik.

“Het is heel leuk om te zien dat veel mensen die bij AH Tech Labs werken écht een passie voor tech hebben.”

Het team bij Tech Labs dat dit soort dingen ontwikkelt bestaat uit 10 software development stagiairs, 2 UX design stagiairs en 2 business development stagiairs. Het is constant bezig met technische en klantvalidaties om AH richting te geven naar een echt food en tech retailbedrijf. Met daarnaast volop ontwikkelruimte om onze interne technische IT-processen te verbeteren. Van templates tot mailserver, of seamless experiences om automatisch ingelogd te blijven.

Kennis verdiepen of verbreden

Als je trainee bent krijg je allerlei trainingen aangeboden. Zoals over communicatiestijlen en op de tech academy. Je kan altijd cursussen doen bij Albert Heijn om je kennis te verdiepen of te verbreden. Dat vinden ze belangrijk en dus is er veel ruimte en budget om opleidingen te volgen.

“Bij AH werk ik met een geweldig product én vind ik de verbinding met mensen. Ik heb elke dag plezier in mijn werk.”

Dat gaat vaak ook om een stukje persoonlijke ontwikkeling. Wat ik echt leuk vond is een training presenteren. Heel belangrijk, want je moet je idee over de bühne kunnen brengen. Dat is echt wel een skill die je moet leren. Hoe ga ik een verhaal vertellen waar mensen hun aandacht bij houden? Vanuit het traineeship was deze training gericht op online presenteren. Daarbij kreeg je technieken uitgelegd om je verhaal goed op te bouwen. Met ook veel praktische tips over licht, geluid en achtergronden. En bij andere trainingen wordt weer gewerkt met acteurs en rollenspellen, waardoor je jezelf op een andere manier ontwikkelt.