Background

Leendert Ullersma

Leendert

“Is werken bij Albert Heijn misschien ook iets voor jou?” Op aanraden van een oud-collega startte Leendert Ullersma (1982) in 2016 bij Albert Heijn. Bij het front-enden staat voor hem altijd de gebruiker centraal. Dus ook tijdens het QR-code-project voor het betalen aan de deur en tijdens het optimaliseren van het registratieformulier. Inmiddels krijgt Leendert vooral energie van het coachen en begeleiden van stagiairs en bijbaners. Front-enden? Dat blijft hij natuurlijk altijd een beetje doen.

Na 9 jaar front-enden bij mijn eerste werkgever -een digital agency- maakte 1 van mijn collega’s de overstap naar Albert Heijn. Hij vroeg mij al snel of werken bij Albert Heijn ook iets voor mij kon zijn. Ik dacht bij mezelf: een gesprek kan geen kwaad. Tijdens dat eerste gesprek had ik direct een goed gevoel en ervaarde een fijne sfeer. Zo ben ik bij Albert Heijn terechtgekomen.

Echt voor de gebruiker

Als front end developer werk ik niet alleen maar voor mijn werkgever of om geld te verdienen. Ik ben er echt voor de gebruiker. Daarom vraag ik mij continu af: hoe kunnen mensen onze website op een zo fijn mogelijke manier gebruiken? En met welke feature zijn onze klanten het best geholpen?

“Wat we bouwen is niet iets wat direct online komt te staan. Het is echt een validatie van een concept.”

Met AH Tech Labs zoeken we steeds naar innovatieve manieren om de klantbeleving op een digitale manier te verbeteren. Zo hebben mijn collega’s en ik ervoor gezorgd dat als je boodschappen thuisbezorgd worden je ook met een QR-code kan betalen. Hiermee is de klant enorm geholpen omdat betalen via de pinautomaat soms voor problemen zorgt als een bankpas niet werkt. Dat is niet alleen vervelend voor de klant, ook voor onze organisatie leverde het veel handwerk op. Met de QR-code hebben we de gebruikerservaring verbeterd én een grote efficiencyslag geslagen. Het was gaaf om te zien dat deze feature tijdens de coronaperiode echt een enorme vlucht heeft genomen.

Ik begeleid nu als tech lead veel stagiairs en oud-stagiairs die bij Albert Heijn een bijbaan hebben. Aan deze jonge mensen kan ik ook mijn kennis overdragen. Ik vind het daarbij superleuk om te zien dat sommige stagiairs enigszins onzeker starten en dan na een halfjaar volwaardig meewerkende collega’s zijn. Zij maken echt een enorme sprong in hun eigen kunnen en stellen zichzelf hoge doelen. Soms zie ik introverte developers bijvoorbeeld echt opbloeien en het initiatief nemen.

“Ik vind het heel waardevol dat ik er nu aan bijdraag dat jonge mensen zich kunnen ontwikkelen en als developers hun loopbaan starten.”

Opzoeken van verbreding

Dat ik hier nu al werk sinds 2016 betekent niet dat ik in mijn comfortzone blijf hangen. Ik geloof er juist in dat je meer leert door vaker uit je comfortzone te gaan. Daarbij hoef ik niet per se in een functie op te klimmen. Wel verander ik graag dingen die mij in een functie niet bevallen in plaats van dat ik denk: ik ga wel weg hier. Binnen Albert Heijn zoek ik daarom graag de verbreding op. Dat deed ik ook al bij de studenten-roeivereniging, hier nam ik plaats in allerlei commissies en het bestuur. Bij mijn vorige werkgever zat ik in de ondernemingsraad. Bij Albert Heijn was ik al vrij snel scrummaster en neem ik geregeld deel aan werkgroepen.

“Binnen Albert Heijn kan ik ook uit mijn comfortzone. Daar heb ik geen andere baan voor nodig.”

Ik haal ook veel plezier uit andere facetten. Zo vind ik het coachen en begeleiden van jonge mensen heel leuk. Hier haal ik veel voldoening uit. Naast het coachen en begeleiden van die jonge mensen ben ik inmiddels meer bezig op abstractieniveau: hoe kunnen we dit project doen? Wie gaat wat doen? En ja, daarnaast blijf ik natuurlijk altijd nog een beetje front-enden.

Grote gedrevenheid

Ik ben geen persoon die conflicten opzoekt maar als ik een mening ergens over heb, dan deel ik die wel. Die mening wordt bij Albert Heijn eigenlijk altijd wel gewaardeerd. Dat vind ik fijn. Door mijn mening te delen kwam ik ook terecht bij de werkgroep ‘way of working’. Deze werkgroep heeft ertoe geleid dat we samen tot een goed resultaat kwamen rond een nieuwe manier van werken. Een manier van werken waarin collega’s zich veel beter kunnen vinden. Als developers hebben we echt een stem in dit proces gehad.

Op onze afdeling ervaar ik Albert Heijn als een heel platte organisatie. Je kan vrij makkelijk contact maken met de manager en de lagen daarboven. Tijdens de ‘Keek op de week’ wordt iedereen door het management meegenomen in alle facetten op online vlak. Wat ging er goed en wat niet? Ook wordt er informatie gedeeld over de cijfers. Ze zijn bij Albert Heijn heel open over ontwikkelingen en het is hier best wel ontspannen.

“Het is geen enorme hiërarchische toren.”

Er is ook een grote gedrevenheid vanuit de organisatie om nieuwe features te bouwen. Er is daarbij wel vaak meer vraag dan capaciteit om te bouwen. Dat voelt soms wel ongemakkelijk. Als developer wil ik iets heel netjes afronden of dat ene ding wat net niet lekker werkt nog eens herschrijven. Daar is nu niet altijd tijd voor, omdat je sprint wordt volgepropt met nieuwe dingen. Het positieve hieraan is dat ons management hier wel aan werkt. Zo is er de doelstelling dat je 10% van je werktijd aan puur IT-gerelateerde zaken mag besteden. En als je het gevoel hebt dat iets niet kan, kun je er altijd over praten.