Background

Joshua van den Hoek

Leendert

Begin 2021 startte Joshua van den Hoek (1996) met zijn afstudeeropdracht voor de studie Communicatie en Mediadesign bij Albert Heijn. De samenwerking tussen Joshua en Albert Heijn beviel zo goed dat hij inmiddels in het AH Tech Lab werkt als UX designer. Samen met collega-developers werkt Joshua aan slimme technologie die het winkelen voor onze klanten nog leuker en makkelijker maakt.

“Na mijn stage heeft Albert Heijn mij een baan als UX designer aangeboden. Dit voelt als waardering voor wat ik heb gedaan en het maakt mij trots.”

Ik maak graag impact met mijn werk als UX designer. Bij een grote organisatie kan dit. Toen ik op LinkedIn de vacature voor een afstudeerstage zag bij het AH Tech Lab heb ik dan ook meteen gereageerd. Tijdens de sollicitatiegesprekken werd duidelijk dat ik aan de slag kon met een track and trace project voor AH Online. Met deze nieuwe feature kunnen klanten zien waar de bezorger van hun boodschappen is. Dat sprak me erg aan. Na het afronden van mijn afstudeeropdracht kreeg ik een baan aangeboden. Daar heb ik direct ‘ja’ op gezegd. Mijn doel? Betere gebruikerservaringen ontwerpen en daarmee de gehele customer journey verbeteren voor onze klanten.

Direct grote impact op miljoenen gebruikers

Ik vind het vak van UX leuk omdat direct zichtbaar is wat ik doe. Als ik zie dat eindgebruikers de technologie gebruiken waar ik aan heb meegewerkt vind ik dat heel belonend. Dat het bij Albert Heijn door miljoenen mensen wordt gebruikt, dat maakt het nog specialer. Onbewust maak ik dus een hele grote impact op Nederland en ook op de levensstijl van mensen.

“Je bent voor miljoenen mensen aan het ontwerpen. De impact is dus heel groot.”

Zo heb ik meegewerkt aan een nieuwe toevoeging voor de app van Food First. Deze app helpt mensen gezonder eten en leven bijvoorbeeld door het aantal stappen bij te houden dat iemand zet. Ook biedt de app coaching, recepten en webinars op het gebied van gezondheid

Bij Albert Heijn willen we winkelen voor onze klanten nog leuker en makkelijker maken. Ik heb daarvoor meegewerkt aan de winkelassortimentschecker. Met deze tool kan de klant checken of een product tot het winkelassortiment van een bepaalde winkel behoort. Is dat niet zo dan wordt de dichtstbijzijnde winkel getoond waar het product wel tot het assortiment behoort. Of we tonen een alternatief product. We willen natuurlijk dat de klant altijd bij Albert Heijn blijft winkelen. Is dat niet bij de ene Albert Heijn dan bij een andere Albert Heijn. We hebben heel veel positieve feedback gekregen, bijvoorbeeld van mensen met een vegan leefstijl die vrij specifieke producten zoeken.

Ook werkte ik mee aan de pilot voor AH Maps. Dat is winkelnavigatie, of eigenlijk een Google Maps voor in de Albert Heijn. Als de klant een product zoekt dan wijzen we de weg naar het juiste pad in de winkel. Ik kan zelf ook uren in een winkel rondlopen en zoeken, dus ik vind dit persoonlijk een prettige tool. Ook hoorde ik van een vriend dat hij de tool al heeft gebruikt en heel fijn vond werken. Dat vind ik heel leuk om te horen omdat ik dan rechtstreeks de impact ervaar die mijn werk heeft op andere mensen.

Leren van eindgebruikers

Bij Albert Heijn doen we er alles voor om het leven van de klant een stukje makkelijker te maken en het boodschappen doen makkelijker te maken. Omdat het leven verandert moeten we steeds weer nieuwe slimme oplossingen bedenken. Zo werken we aan digitale winkeluitvindingen van de toekomst. Daarbij geloof ik heel erg in user centered design waar het betrekken van eindgebruikers bij de ontwikkeling van nieuwe technologie een belangrijke rol speelt. Hier gebeurt dat heel veel. Zo organiseren we speeddates met klanten om prototypes te testen. De inzichten en feedback die je dan krijgt zijn vaak verrassend en altijd heel belangrijk en leerzaam want de veranderingen die je doorvoert hebben impact op miljoenen eindgebruikers.

“Je kan je met een heel projectteam maandenlang blindstaren op een project maar door het 1 keer aan een klant voor te leggen weet je pas of het écht werkt.”

Ik leer dus veel in de praktijk maar zeker ook van collega’s. Ik werk direct samen met developers en spreek veel stakeholders. Elke vrijdag is er een feedback inspiration meeting met alle andere UX designers. We laten dan elkaars werk aan elkaar zien en geven elkaar feedback. Via de AH Digital Academy kun je allemaal trainingen doen. Daar ga ik ook mee aan de slag want je bent nooit klaar met leren, ook niet over 20 jaar.

Elkaar echt beter maken

Ik ben natuurlijk bij Albert Heijn gestart als stagiair. Toch heb ik daar niets van gemerkt. Hier zien ze stagiairs als talent en vooral gewoon als collega. Nu ik geen stage meer loop maar een baan heb als UX designer merk ik eigenlijk weinig verschil. Ja, misschien wordt er wel meer aan je gevraagd en mensen verwachten misschien iets meer maar dat is logisch.

Wat ik tof vind is dat iedereen hier heel open en gewoon benaderbaar is. Zolang je je leergierig opstelt en anderen wil helpen krijg je er heel veel voor terug en wil men jou helpen. Ik ervaar dat hoe meer mensen je bij een project betrekt, hoe meer mensen je willen helpen. Die mensen zijn trouwens heel sociaal, supergezellig en hebben goede humor.

“Hier vind je geen eilandjes of ‘je zoekt het zelf maar uit’. We willen elkaar echt beter maken.”

We werken keihard. Na werktijd is er altijd tijd voor een drankje of een spelletje MarioKart met collega’s. Laatst hebben we in het Beatrixpark lekker geborreld en ook leuk was de Hackaton met het technology platform als eindresultaat. Door Albert Heijn Young professionals wordt ook van alles georganiseerd: van een bierproeverij tot een jaarlijkse skivakantie.