Background

Daniël Schneiders

Leendert

Bezig zijn met de grotere strategische topics op het gebied van marketing en tech. Dat is waar het hart van Daniël Schneiders (1994) sneller van gaat kloppen. Als eerste Marketing Tech Consultant van Albert Heijn zit hij dan ook op de juiste plek. Als consultant is Daniël tot en met de eindfase betrokken bij projecten die elke dag invloed hebben op miljoenen mensen.

Ik heb Marketing gestudeerd in Nijmegen, deed een bachelor Digitale Media en Communicatie in Utrecht en hou me al sinds mijn tienerjaren bezig met programmeren. Dus toen deze functie op mijn pad kwam, leek het voorbestemd. Omdat we de grootste tech en food company zijn, biedt dat enorm veel mogelijkheden. Zowel vakinhoudelijk als qua carrièremogelijkheden. Ik krijg heel veel energie van de constante vraag om verandering. Alles is in beweging, consumentengedrag, techniek en de wereld om ons heen. Dat vraagt dat je betrokken moet blijven, zodat je wanneer nodig tijdig kan bijsturen.

“Met tech is het zo dat wat ik nu bedenk over 2 jaar niet meer de totale waarheid is.”

Een van de projecten waar we nu aan werken is templating. Om marketing veel meer maatwerk te maken en relevanter voor de ontvanger, zonder ons creatieteam te overbelasten. Want als je miljoenen mensen bereikt, is het een hele uitdaging om het zo persoonlijk mogelijk te maken. Iedereen heeft weleens een boodschap ontvangen van bijvoorbeeld merk A, terwijl merk B eigenlijk de voorkeur heeft.

“Unieke content maken om de juiste persoon, op het juiste moment en via de juiste kanalen de juiste boodschap te serveren.”

Met templating maak je content om zoveel mogelijk wel die relevante boodschap over te brengen. Je stopt data in een systeem, afbeeldingen en bronbestanden. Zo krijg je dus in theorie duizenden verschillende op maat gemaakte uitingen. Naar ieders eigen voorkeuren.

Transparant in communicatie

Er heerst hier een enorme openheid. Ook wanneer zaken wat politiek gevoeliger liggen communiceert men er heel transparant over. En iedereen staat open voor nieuwe ideeën. Dat zijn toch belangrijke hygiënefactoren voor je werk, zeker als consultant.

Letterlijk op mijn eerste dag kwam ik bij mijn manager met een idee voor het inzetten van een nieuwe technologie om content schaalbaar te maken. Zij vond het een supergoed idee en ik kreeg direct de ruimte om het uit te werken. Dat topic bespreek je vervolgens met een grote diversiteit aan collega’s om te ontdekken of het ook echt handen en voeten kan krijgen. Je krijgt daarbij zowel feedback van kritische jonge mensen als van mensen met best veel ervaring. Daarmee is de variatie in levensfases van mijn collega’s echt van toegevoegde waarde. De mix van al die verschillende inzichten is wat mij betreft nodig is om tot de juiste beslissingen te komen.

Ons werk is nooit af

We bevinden ons in een continu proces van bedenken, testen, doen, leren en evolueren. Als Marketing Tech Consultant doe je dat eigenlijk op de achtergrond. We faciliteren onze marketingafdeling door IT, data en business te koppelen. Ons werk is dus nooit af, want innovatie staat niet stil. Dat is wel 1 van de mooiste dingen van mijn functie. Voldoening halen we ook uit resultaten hoor. Als we bijvoorbeeld van 6 banners naar 10.000 gaan en we zien een uplift in gevulde winkelmandjes maakt dat wel duidelijk welke impact je hebt.

“Een echte food tech retailer worden; je proeft aan alles in de organisatie dat we daar écht stappen in willen zetten.”

Blijven leren

Als ik niet kan leren in mijn rol, zowel qua verbreding als verdieping, haal ik geen waardering uit mijn werk. Ontwikkeling, persoonlijk en vakinhoudelijk, krijgt hier veel aandacht. Zowel via de AH Tech Academy, waar je allerlei cursussen kan volgen, als door onderlinge samenwerking. Wanneer je open staat voor de kennis die anderen meebrengen leer je hier heel veel.