Op weg met Sponsored Products

Een campagne opzetten doe je zelf en is in een handomdraai aangemaakt. Om je goed op weg te helpen hebben wij belangrijke informatie en een aantal tips op een rij gezet. Zo maak je een vliegende start om je Sponsored Products-campagnes tot een succes te maken!

Bekijk de video

Hoe werkt Sponsored Products?

Hoe werkt Sponsored Products?

Het inzetten van Sponsored Products zorgt ervoor dat jouw artikelen nog beter onder de aandacht worden gebracht bij de AH-shopper die jouw product(en) zoekt. Jij bepaalt vooraf op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden. Jouw producten worden beter zichtbaar als klanten zoeken op deze zoekwoorden. Daarnaast bepaal je zelf de kosten per klik (CPC) in het biedingssysteem en betaal je pas wanneer de AH-shopper op jouw advertentie heeft geklikt.

Sponsored Products biedt real-time inzicht in performance en data in een persoonlijk dashboard. Het zorgt ervoor dat je zichtbaar bent op de beste plekken op AH.nl en in onze app.

Doordat je zelf de zoekwoorden kiest en het budget bepaalt, heb je alles zelf in de hand. Als laatste kan je makkelijk jouw Sponsored Products campagnes optimaliseren door extra zoekwoorden toe te voegen of je budget aan te passen.

Starten met Sponsored Products

Doorloop deze stappen en begin met Sponsored Products!

  1. Klik op de linker banner hieronder om in te loggen. Nog geen account? Schrijf je dan in via de rechter banner hieronder.
  2. Maak een nieuwe campagne aan. Bepaal de looptijd, het budget en stel een maximale Cost per Click (CPC) in.
  3. Kies de producten die je in deze campagne wilt inzetten. Zorg ervoor dat de productspecificaties, foto en beschrijving juist zijn ingevuld.
  4. Nu is het tijd om zoekwoorden te selecteren. Het selecteren van zoekwoorden voor jouw artikelen is een essentieel onderdeel van je advertentiestrategie. Bieden op de juiste zoekwoorden voor jouw producten verbetert de conversie en organische plaatsing. Het verbeteren van de organische plaatsing zorgt indirect ook weer voor een hogere conversie.
  5. Als jouw campagnes gaan lopen, ben je nog niet klaar. Nu is het tijd om te optimaliseren. Voeg relevante zoekwoorden toe en wijzig je klikprijs op basis van realtime data.

Campagnes aanmaken

Hoe maak je een campagne aan?

Een campagne kan alleen handmatig aangemaakt worden. Op basis van de gekozen zoekwoorden en klikprijs laat je de campagne lopen. Na 1 week kijk je hoe de zoekwoorden hebben gepresteerd om vervolgens te optimaliseren.

Een campagne maak je als volgt aan:

  1. Ga naar ah.nl/mediaservices/sponsored-products en log in in het platform.
  2. Ga naar campagnes (Campaigns ).
  3. Klik op de knop “+ create”.
  4. Geef de campagne een naam.
  5. Selecteer een start- en einddatum.
  6. Kies je campagnebudget en kies je dagelijkse limiet.
  7. Vul je maximale CPC in. Dit is het maximale bedrag dat je wilt uitgeven aan een klik. Let op! Er kan sprake zijn van een minimale CPC.
  8. Selecteer de producten waarmee je wilt adverteren.
  9. Voeg jouw zoekwoorden toe.
  10. Start de campagne.
Bekijk de video

Hoe kies ik de juiste zoekwoorden?

Om optimaal gebruik te maken van Sponsored Products is zoekwoord-targeting essentieel. Bepaal welke zoekwoorden het meest relevant zijn voor jouw producten, dan kan je daar vervolgens op bieden om te zorgen dat jouw producten bovenaan staan in de desbetreffende zoekresultaten. Bieden op de juiste zoekwoorden voor jouw producten verbetert de conversie en organische plaatsing. Het verbeteren van de organische plaatsing zorgt indirect ook weer voor een hogere conversie.

Koppel de meest relevante zoekwoorden aan jouw producten

Je bepaalt zelf de meest relevante zoekwoorden en voert deze handmatig in. Het Sponsored Products-platform zal ook enkele zoekwoordsuggesties geven bij jouw gekozen producten. Door zelf te analyseren op welke termen mensen zoeken als ze jouw product willen vinden, kom je tot de meest relevante zoekwoorden. Voeg je toch zoekwoorden toe die niks met jouw producten en/of categorieën te maken hebben, dan zullen de Sponsored Products niet zichtbaar zijn.

Voorbeeld:
Voor een pot pindakaas is het zoekwoord “frisdrank” toegevoegd. Dit zoekwoord zal niets opleveren want het woord “frisdrank” heeft niets te maken met jouw product(categorie). Er is geen relevantie voor de consument en daarom zal je advertentie niet zichtbaar zijn op dit zoekwoord.

Sponsored Products bij AH.nl en in de AH app werkt op dit moment alleen nog met het exact match-principe. Dit houdt in dat jouw Sponsored Products alleen worden getoond bij de exacte zoekwoorden die jij gekozen hebt in het biedingssysteem.

Voorbeeld:
Jij hebt als zoekwoord “pindakaas” gekozen. Sponsored Products worden alleen getoond wanneer de AH-shopper exact “pindakaas” als zoekterm heeft gekozen. Jij hebt als zoekwoord “pindakaas met stukjes” toegevoegd. De AH-shopper zoekt op “pindakaas”. De advertentie wordt dus niet zichtbaar op AH.nl en/of in de AH app.

Campagnes optimaliseren

Structuur vinden in jouw campagnes

Nadat je campagnes hebt aangemaakt, is het slim om deze te optimaliseren. Pas dan kun je echt optimaal gebruikmaken van de mogelijkheden die Sponsored Products biedt. Ten behoeve van de optimalisatie is het belangrijk om een consistente structuur aan te houden in jouw campagnes. Hier zijn verschillende opties voor die je kunt toepassen voor een overzichtelijke campagne-structuur:

  • Structureer op basis van brede categorieën: zet producten van dezelfde categorie, zoals avondeten of borrelen, in dezelfde campagne.
  • Structureer op basis van productcategorieën: zet dezelfde producten, zoals frisdrank, in dezelfde campagne.
  • Structureer op merk: zet producten van hetzelfde merk, zoals Lays, in een campagne.

Structuur vinden in jouw zoekwoorden

Om het overzicht te bewaren is het belangrijk om, naast je campagnes, ook een goede structuur aan te houden in je zoekwoorden. Dit kan je het beste doen door verschillende campagnes aan te maken voor verschillende zoekwoorden. Een grote selectie aan producten gaat gepaard met een nog groter aantal zoekwoorden. Om optimaal gebruik te maken van de real-time data is het belangrijk om het overzicht te bewaren, daarom is het essentieel om je campagnes te structureren op basis van zoekwoorden.

Voorbeeld:
Je verkoopt een selectie van verschillende soorten yoghurt. Voor alle soorten yoghurt is het zoekwoord “yoghurt” relevant, maar voor sommige soorten yoghurt is het zoekwoord “Griekse yoghurt” meer relevant en binnen deze categorie zijn er weer verschillende opties zoals “0% vet Griekse yoghurt” of “volle Griekse yoghurt”.

Als je het zoekwoord “Chocolade” in alle campagnes voor de verschillende soorten Chocolade repen wordt gebruikt, is het lastig om te achterhalen welke advertentie wordt weergeven voor welke zoekwoordbiedingen. Dit maakt het lastig om te optimaliseren. Om dit te voorkomen kan je verschillende campagnes aanmaken. Beginnend met een algemene campagne. Hier kunnen meer algemene zoekwoorden in worden opgenomen zoals “Chocolade” en “chocolade repen. In deze campagne kies je producten die in algemene zin relevant zijn voor deze zoekwoorden.

Bekijk de video

CPC-tarieven en biedstrategieën

Bepaal je Cost per Click (CPC)

Als adverteerder betaal je alleen als er op jouw product geklikt wordt. Andere kosten zoals een Tech Fee nemen wij voor onze rekening. Sponsored Products werkt met een Cost per Click-model (CPC-model). Dit prijsmodel werkt op basis van een Second Price veilingsysteem, waarbij jij en andere adverteerders bieden op de advertentieplaatsen.

Je stelt in hoeveel je maximaal wilt betalen voor een klik op een advertentie. Hoe hoger je bod, hoe groter de kans dat jouw advertentie wordt vertoond. Binnen populaire categorieën kunnen er meerdere adverteerders aanwezig zijn, waardoor verschillende adverteerders op hetzelfde zoekwoord bieden en daardoor de CPC kan stijgen.  

Voorbeeld:
Als adverteerder A 90 cent biedt en adverteerder B 1 euro, dan houdt een Second Price veilingsysteem in dat adverteerder B de veiling wint en dus 90 cent + 1 cent betaalt per klik.

De minimale CPC verschilt per categorie. Je kunt in je campagne per product zien wat er minimaal geboden moet worden. Als jouw product geen impressies krijgt, dan is je bod te laag en dien je een hogere CPC aan te houden.

Welke data krijg je tot je beschikking?

  • Impressies
    Het aantal keer dat het product is weergegeven in de zoekresultaten.
  • Clicks
    Het aantal keer dat op een product is geklikt, waarna de consument naar de productpagina wordt doorgestuurd.
  • Add to cart
    Het aantal keer dat een product is toegevoegd aan het winkelmandje. Hierbij geldt dat als er meerdere keren op het plusje van het winkelmandje wordt geklikt, dit gezien wordt als één klik.

Ga ook van start met Sponsored Products!

En maak kans op € 5.000,- media-budget

Om gebruik te kunnen maken van Sponsored Products meld je je eerst aan. Na het aanmelden, gaan wij aan de slag met een contract. Wanneer deze ondertekend is, ontvang je je inlog-gegevens en kan je inloggen in het Sponsored Products-portaal. Hier kun je meteen aan de slag met je eerste campagne!

Meld je je nu aan? Dan maak je ook nog eens kans op € 5.000,- aan Sponsored Products-tegoed wat je helemaal vrij mag besteden. Het tegoed verloten we onder de eerste 50 aanmeldingen, dus wees er snel bij!