Op weg met Sponsored Products

Een campagne opzetten doe je zelf en is in een handomdraai aangemaakt. Om je goed op weg te helpen hebben wij belangrijke informatie en een aantal tips op een rij gezet. Zo maak je een vliegende start om je Sponsored Products-campagnes tot een succes te maken!

Bekijk de video

Hoe werkt Sponsored Products?

Word zichtbaar op de meest relevante plaatsen op AH.nl en in de AH App

Het inzetten van Sponsored Products zorgt ervoor dat jouw producten nog beter onder de aandacht worden gebracht bij de AH-shopper die jouw product(en) zoekt. Jij bepaalt vooraf op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden. Jouw producten worden beter zichtbaar als klanten zoeken op deze zoekwoorden. Daarnaast bepaal je de maximale kosten per klik zelf in het biedingssysteem en betaal je pas wanneer de AH-shopper op jouw advertentie klikt.

Sponsored Products biedt real-time inzicht in performance en data in een persoonlijk en overzichtelijk dashboard. Het zorgt ervoor dat jij zelf invloed hebt op de zichtbaarheid en je je producten op de beste plekken op AH.nl en in onze App krijgt.

Doordat je zelf de zoekwoorden kiest en het budget bepaalt, heb je alles zelf in de hand. Ook kan je gemakkelijk jouw Sponsored Products-campagnes optimaliseren door extra zoekwoorden toe te voegen of je budget aan te passen.

Starten met Sponsored Products

Deze stappen moet je doorlopen om je eerste campagne op te zetten. Verder op de pagina leggen we de stappen in meer detail uit.

  1. Klik op de linker button hieronder om in te loggen. Nog geen account? Meld je dan aan via de rechter button hieronder.
  2. Maak een nieuwe campagne aan. Bepaal de looptijd, het budget en stel een maximale Cost per Click (CPC) in.
  3. Selecteer de producten die je in deze campagne wilt inzetten.
  4. Nu is het tijd om zoekwoorden te selecteren. Het selecteren van de juiste zoekwoorden voor jouw producten is een essentieel onderdeel van je advertentiestrategie.
  5. Start nu jouw campagne!
  6. Als je campagnes lopen, ben je nog niet klaar. Nu is het tijd om te optimaliseren. Voeg extra zoekwoorden toe en wijzig eventueel je CPC op basis van real-time data.

Campagnes aanmaken

Hoe maak je een campagne aan?

Een campagne kan je handmatig aanmaken. Dit gaat eenvoudig en snel in 10 stappen en 5 kliks. Op basis van de gekozen zoekwoorden en Cost per Click (CPC) laat je de campagne lopen. Je kunt dagelijks kijken hoe de zoekwoorden hebben gepresteerd om vervolgens, met behulp van real-time data, te optimaliseren.

Een campagne maak je als volgt aan:

  1. Ga naar ah.nl/mediaservices/sponsored-products en log in op het portaal.
  2. Ga naar campagnes (‘Campaigns’).
  3. Klik op de knop ‘+ New Campaign’.
  4. Geef de campagne een naam.
  5. Selecteer een start- en einddatum.
  6. Kies je campagnebudget en kies je dagelijkse budget.
  7. Vul je maximale CPC in. Dit is het maximale bedrag dat je wilt uitgeven aan een klik. Let op! Er kan sprake zijn van een minimale CPC.
  8. Selecteer de producten waarmee je wilt adverteren.
  9. Voeg jouw zoekwoorden toe.
  10. Start de campagne.

Hoe kies ik je juiste zoekwoorden?

Om optimaal gebruik te maken van Sponsored Products is zoekwoord-targeting essentieel. Bepaal welke zoekwoorden het meest relevant zijn voor jouw producten, dan kan je daar vervolgens op bieden om te zorgen dat jouw producten bovenaan staan in de desbetreffende zoekresultaten. Bieden op de juiste zoekwoorden voor jouw producten verbetert de conversie en organische plaatsing. En het verbeteren van de organische plaatsing zorgt indirect ook weer voor een hogere conversie.

Koppel de meest relevante zoekwoorden aan jouw producten

Je bepaalt zelf de meest relevante zoekwoorden en voert deze handmatig in. Het Sponsored Products-platform zal ook enkele zoekwoordsuggesties geven bij jouw gekozen producten. Door zelf te analyseren op welke termen mensen zoeken als ze jouw product willen vinden, kom je tot de meest relevante zoekwoorden. Voeg je toch zoekwoorden toe die niks met jouw producten en/of categorieën te maken hebben, dan zullen de Sponsored Products niet zichtbaar zijn.

Voorbeeld:
Voor een pot pindakaas is het zoekwoord “frisdrank” toegevoegd. Dit zoekwoord zal niets opleveren want het woord “frisdrank” heeft niets te maken met jouw product(categorie). Er is geen relevantie voor de consument en daarom zal je advertentie niet zichtbaar zijn op dit zoekwoord.

Sponsored Products bij AH.nl en in de AH app werkt op dit moment alleen nog met het exact match-principe. Dit houdt in dat jouw Sponsored Products alleen worden getoond bij de exacte zoekwoorden die jij gekozen hebt in het biedingssysteem.

Voorbeeld:
Jij hebt als zoekwoord “pindakaas” gekozen. Sponsored Products worden alleen getoond wanneer de AH-shopper exact “pindakaas” als zoekterm heeft gekozen. Jij hebt als zoekwoord “pindakaas met stukjes” toegevoegd. De AH-shopper zoekt op “pindakaas”. De advertentie wordt dus niet zichtbaar op AH.nl en/of in de AH app.

Campagnes optimaliseren

Structuur vinden in jouw campagnes

Nadat je campagnes hebt aangemaakt, is het slim om deze te optimaliseren. Pas dan kun je echt optimaal gebruikmaken van de mogelijkheden die Sponsored Products biedt. Ten behoeve van de optimalisatie is het belangrijk om een consistente structuur aan te houden in jouw campagnes. Hier zijn verschillende opties voor die je kunt toepassen voor een overzichtelijke campagne-structuur:

  • Structureer op basis van brede categorieën: zet producten van dezelfde categorie, zoals avondeten of borrelen, in dezelfde campagne.
  • Structureer op basis van productcategorieën: zet dezelfde producten, zoals frisdrank, in dezelfde campagne.
  • Structureer op merk: zet producten van hetzelfde merk, zoals Lays, in een campagne.

Structuur vinden in jouw zoekwoorden

Om het overzicht te bewaren is het belangrijk om, naast je campagnes, ook een goede structuur aan te houden in je zoekwoorden. Dit kan je het beste doen door verschillende campagnes aan te maken voor verschillende zoekwoorden. Een grote selectie aan producten gaat gepaard met een nog groter aantal zoekwoorden. Om optimaal gebruik te maken van de real-time data is het belangrijk om het overzicht te bewaren, daarom is het essentieel om je campagnes te structureren op basis van zoekwoorden.

Voorbeeld:
Je verkoopt een selectie van verschillende soorten yoghurt. Voor alle soorten yoghurt is het zoekwoord “yoghurt” relevant, maar voor sommige soorten yoghurt is het zoekwoord “Griekse yoghurt” meer relevant en binnen deze categorie zijn er weer verschillende opties zoals “0% vet Griekse yoghurt” of “volle Griekse yoghurt”.

Als je het zoekwoord “Chocolade” in alle campagnes voor de verschillende soorten Chocolade repen wordt gebruikt, is het lastig om te achterhalen welke advertentie wordt weergeven voor welke zoekwoordbiedingen. Dit maakt het lastig om te optimaliseren. Om dit te voorkomen kan je meerdere campagnes aanmaken. Beginnend met een algemene campagne. Hier kunnen meer algemene zoekwoorden in worden opgenomen zoals “Chocolade” en “chocolade repen. In deze campagne kies je producten die in algemene zin relevant zijn voor deze zoekwoorden.

CPC-tarieven en biedstrategieën

Bepaal je Cost per Click (CPC)

Als adverteerder betaal je alleen als er op jouw product geklikt wordt. Andere kosten zoals een Tech Fee nemen wij voor onze rekening. Sponsored Products werkt met een Cost per Click-model (CPC-model). Dit prijsmodel werkt op basis van een Second Price veilingsysteem, waarbij jij en andere adverteerders bieden op de advertentieplaatsen.

Je stelt in hoeveel je maximaal wilt betalen voor een klik op een advertentie. Hoe hoger je bod, hoe groter de kans dat jouw advertentie wordt vertoond. Binnen populaire categorieën kunnen er meerdere adverteerders aanwezig zijn, waardoor verschillende adverteerders op hetzelfde zoekwoord bieden en daardoor de CPC kan stijgen.  

Voorbeeld:
Als adverteerder A 90 cent biedt en adverteerder B 1 euro, dan houdt een Second Price veilingsysteem in dat adverteerder B de veiling wint en dus 90 cent + 1 cent betaalt per klik.

De minimale CPC verschilt per categorie. Je kunt in je campagne per product zien wat er minimaal geboden moet worden. Als jouw product geen impressies krijgt, dan is je bod te laag en dien je een hogere CPC aan te houden.

Welke data krijg je tot je beschikking?

  • Impressies
    Het aantal keer dat het product is weergegeven in de zoekresultaten.
  • Clicks
    Het aantal keer dat op een product is geklikt, waarna de consument naar de productpagina wordt doorgestuurd.
  • Add to cart
    Het aantal keer dat een product is toegevoegd aan het winkelmandje. Hierbij geldt dat als er meerdere keren op het plusje van het winkelmandje wordt geklikt, dit gezien wordt als één klik.

Ga ook van start met Sponsored Products!

En maak kans op € 5.000,- media-budget

Om gebruik te kunnen maken van Sponsored Products meld je je eerst aan. Na het aanmelden, gaan wij aan de slag met een contract. Wanneer deze ondertekend is, ontvang je je inlog-gegevens en kan je inloggen in het Sponsored Products-portaal. Hier kun je meteen aan de slag met je eerste campagne!

Meld je je nu aan? Dan maak je ook nog eens kans op € 5.000,- aan Sponsored Products-tegoed wat je helemaal vrij mag besteden. Het tegoed verloten we onder de eerste 50 aanmeldingen, dus wees er snel bij!