Geschiedenis van Albert Heijn

Algemeen

  • De geschiedenis van Albert Heijn gaat terug tot 1887. Albert Heijn is daarmee de oudste nog bestaande supermarktketen in Nederland.
  • In 1973 werd moedermaatschappij Ahold opgericht.
  • Aantal winkels Albert Heijn: ruim 850 (waarvan 260 franchisewinkels).
  • Eind 2013 werkten er in Nederland circa 110.000 mensen voor het Albert Heijn-merk. Het leeuwendeel daarvan is in eigen dienst, zo'n 30.000 hiervan werken voor franchisers die een Albert Heijn-winkel exploiteren.
  • Om de winkels te beleveren, heeft Albert Heijn de beschikking over in totaal zes distributiecentra: vier regionale distributiecentra (Zaandam, Tilburg, Pijnacker en Zwolle) en twee landelijke distributiecentra (Geldermalsen en Nieuwegein). Voor de online boodschappen die klanten kunnen laten thuisbezorgen of ophalen bij een Pick Up Point heeft Albert Heijn drie distributiecentra: Rotterdam, De Meern en Almere.
  • Winkelformules: Albert Heijn wijkwinkel, Albert Heijn XL, Albert Heijn to go, Albert Heijn Online.
  • Eigen merken: AH Huismerk, AH puur&eerlijk, AH Excellent, AH BASIC.
  • Allerhande verschijnt 12 maal per jaar in een oplage van circa 2 miljoen en heeft ruim 4,5 miljoen trouwe lezers.
  • Albert Heijn had volgens onderzoeksbureau Nielsen in 2013 in Nederland een marktaandeel van 34%.

Albert Heijn wijkwinkel

  • Formule van start in 1955
  • Aantal producten in het assortiment: 8.000 - 22.000
  • Grootte van de winkels: tussen 800 en 2.500 m²

Albert Heijn XL

  • Formule van start in 2002
  • Aantal producten in het assortiment: meer dan 30.000
  • Grootte van de winkel: > 3.000 m²

Albert Heijn to go

  • Formule van start in 1999
  • Aantal producten in het assortiment: circa 1.000
  • Grootte van de winkel: 75-150 m²

Albert Heijn Online

  • Formule van start in 1997
  • Aantal producten in het online assortiment: circa 22.000
  • Klanten kunnen boodschappen thuis laten bezorgen of ophalen bij een Pick Up Point.
  • Bezorggebied: 70% van de Nederlandse huishoudens.